مدیران خودروعصر اعتبار

طرح بزرگ جاده سازی افغانستان رونمایی شد

عصر ساختمان- طرح بزرگ جدید ساخت جاده ها، راه آهن و فرودگاههای افغانستان با کمک بانک توسعه آسیایی برای تبدیل این کشور به چهار راه بزرگ اقتصادی منطقه رونمایی شد که هزینه آن ۲۶ میلیارد دلار اعلام شد.

طرح بزرگ جاده سازی افغانستان رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، «تام پنیلا» رئیس بانک توسعه آسیایی در افغانستان در نشست مطبوعاتی در کابل اعلام کرد که این طرح در 20 سال آینده عملی خواهد شد و بخش زیادی ازهزینه آن را بانک توسعه آسیایی پرداخت خواهد کرد.
    پنیلا افزود: این طرح که با همکاری وزارت راه افغانستان اجرامی شود، کشورهای منطقه از جمله کشورهای جنوب آسیا و آسیای میانه را به هم متصل می کند.
    وی گفت: طرح اولیه ساخت جاده های افغانستان از سال 2006 آغازشده وتا سال 2016 حدود 80 درصد آن اجرایی شده است.تاکنون بانک توسعه آسیایی در افغانستان نزدیک به 5 میلیارد دلار هزینه کرده که از جمله 2.2 میلیارد آن در بخش جاده سازی، راه آهن و فروگاه ها بوده است .
    پنیلا از دولت افغانستان خواست که برنامه های 20 سال آینده خود را طوری عملی کند که این کشور را به طرف خود کفایی ببرد تا تکیه بر موسسات و کمک های خارجی کمتر شود.
    رئیس بانک توسعه آسیایی ابراز امیدواری کرد که امسال بتوان کار ساخت جاده حلقه ای افغانستان را که تاکنون متوقف بوده، از سر بگیرد و با ساخت این جاده بخش بزرگ از مشکلات مردم افغانستان حل خواهد شد.
    «محمود بلیغ» وزیر وزارت راه افغانستان در این نشست بخش دیگری ازطرح 20 ساله را حفظ و مراقبت از جاده ها اعلام کرد که تا جاده های که در 15 سال گذشته ساخته شده از بین نرود .
    وی از بانک توسعه آسیایی قدردانی کرد که بخش بزرگ از هزینه های جاده سازی افغانستان را پرداخته و در آینده نیز بخشی از طرح 26 میلیاردی را نیز خواهد پرداخت.
    بلیغ گفت که ما تاکنون برای رسیدن به هدف تبدیل شدن افغانستان به چهار راه بزرگ اقتصادی منطقه این کشور را از طریق راه آهن با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و از طریق قزاقستان به چین وصل کردیم و تا چند ماه آینده به ایران نیز وصل خواهیم شد.
    وزیر راه افغانستان ابراز امیدواری کرد که امسال کار ساخت راه آهن در چهارچوب قرارداد پنج جانبه نیز آغاز شود که در آن چین از طریق افغانستان با ایران وصل خواهد شد.
    بانک توسعه آسیایی که افغانستان عضویت آنرا دارد در سال 1966 میلادی تاسیس شد و مرکز آن در شهر مانیل در کشور فیلیپین است که 67 عضو دارد و 48 عضو آن از کشورهای آسیایی می باشد.
    این بانک یکی از تامین کنندگان بزرگ ساخت زیربناهای افغانستان می باشد که از سال 2002 تاکنون نزدیک به 5 میلیارد دلار به این کشور کمک کرده که بخش آن بطور قرضه و بخش دیگر آن بلاعوض بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار