مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح کرد؛

اجباری‌شدن بیمه کیفی ساختمان‌های بلندمرتبه

عصر ساختمان- حناچی در نامه‌ای به استانداران استان‌های سراسر کشور، رؤسای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، مصوبه شورای‌عالی را درباره حادثه ساختمان پلاسکو ابلاغ کرد.

اجباری‌شدن بیمه کیفی ساختمان‌های بلندمرتبه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استانداران تمامی استان‌ها، رؤسای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، مصوبه شورای‌عالی را درباره حادثه ساختمان پلاسکو در 11 بند ابلاغ کرد.

    در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استانداران استان‌های سراسر کشور، روسای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری در جلسه مورخ 95.12.02 و پیرو تکلیف مصوبه مورخ 95.11.11 خود در خصوص گزارش تکمیلی حادثه پلاسکو توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیرخانه شورایعالی، پس از استماع گزارش مذکور و بحث و بررسی، موارد زیر را در جهت کاهش خطرات ناشی از وقوع سوانح مشابه در سطح کلانشهرهای کشور مصوب نمود:

    1. مستندسازی، تهیه شناسنامه ساختمان و ایجاد بانک اطلاعاتی برای کلیه ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، شامل آخرین وضعیت نقشه‌های ساختمانی و تاسیساتی، راه‌های فرار و ... توسط شهرداری با همکاری نظام مهندسی ساختمان هر کلانشهر انجام پذیرد.

    2. کنترل و انطباق کاربری‌های موجود ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، نسبت به کاربری‌های طراحی و پیش‌بینی شده در پروانه ساختمانی و پایان کار صادره انجام و از ادامه فعالیت خارج از کاربری‌های موجود ساختمان‌های بلند نسبت به کاربری‌های طراحی و پیش‌بینی شده در پروانه ساختمانی و پایان کار صادره از طرق قانونی لازم بوسیله شهرداری جلوگیری شود.

    3. ضوابط عام بلندمرتبه سازی، به منظور هدایت کمیسیون‌های ماده 5 و حصول اطمینان از جانمایی صحیح و حصول حداقل‌های ایمنی در ساختمان‌های بلند توسط دبیرخانه شورایعالی تهیه و جهت تصویب به شورایعالی ارائه گردد.

    4. شهرداری‌های کلانشهرها ضمن احصاء ساختمان‌های بلندمرتبه، که براساس مستندات موضوع بند 1، دارای حداقل‌های تعریف شده در بند 3 این مصوبه نیستند، تمهیدات اصلاحی لازم برای آنها را ارائه و اعمال نمایند.

    5. برنامه روشن شهرداری کلانشهرها (سازمان آتش نشانی) برای توسعه تجهیزات آتش‌نشانی و ایجاد ایمنی بیشتر و روش‌های برخورد با آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند مرتبه کشور، علی الخصوص در ساختمان‌هایی که در معابر کم عرض واقع شده‌اند، تدوین و با هدف آمادگی، آموزش و مقابله در مواقع خطر به تصویب مراجع ذیربط (شوراهای شهرها) برسد.

    6. بر لزوم اجباری شدن بیمه کیفی ساختمان، بخصوص ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، به منظور حصول اطمینان از کیفیت صحیح ساخت و ساز و اجرای مقررات ملی تاکید می‌گردد.

    7. ضوابط و چک لیست‌های لازم برای حصول اطمینان از ایمنی ساختمان در طول دوره بهره برداری (مطابق مبحث 22)، توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور، تدوین و پس از تصویب جهت اعمال به مدیریت شهری کلانشهرها ابلاغ گردد.

    8. ضوابط جانمایی صحیح اماکن تجاری- اداری مقیاس شهری و منطقه‌ای (مال‌ها) به منظور حصول اطمینان از حداقل تاثیرات منفی این گونه ساختمان‌ها بر روی ترافیک کلانشهرها، زیست پذیری شهری و امکان مقابله با سوانح توسط دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری تهیه و پس از بررسی و تصویب در شورایعالی شهرسازی و معماری، جهت اعمال و رعایت در طرح‌های توسعه شهری کلانشهرها و کمیسیون‌های ماده 5 به مراجع ذیربط ابلاغ گردد.

    9. احداث ساختمان‌های پرخطر در مجاورت شریان‌های حیاتی شهری شامل شریان‌ها و معابری که در شرایط بحران باید الزاماً آزاد باقی بمانند، ممنوع و این موضوع در طرحهای توسعه شهری و تغییرات بعدی آنها لحاظ گردد.

    10. کلیه دستگاه‌های اجرایی ملزم به بازنگری، کنترل و ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمانها، تاسیسات و تجهیزات متعلق به خود می‌باشند.

    11. بر بازنگری و به روز رسانی آئین نامه 2800 و فصول مرتبط مقررات ملی ساختمان در باره ساختمان‌های بلند مرتبه با تمرکز بر موضوع ایمنی باتوجه بر تجربه ساختمان پلاسکو تاکید می‌گردد.

    در ضمن شورای‌عالی مقرر نمود به منظور فرهنگ‌سازی و عبرت آموزی از این حادثه و پاسداشت خاطره فداکاری شهدای آتش‌نشان در عین حفظ حقوق مالکان، طراحی و احداث ساختمان جایگزین در محل ساختمان تخریب‌شده پلاسکو در قالب یک پروژه ویژه از طریق برگزاری مسابقه عمومی معماری با همکاری مالک مجموعه (بنیاد مستضعفان) انجام پذیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو