مدیران خودروعصر اعتبار

تاریخ قدیم قم با انجام کاوش‌های باستان‌شناختی مشخص می‌شود

عصر ساختمان- معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم گفت: محوطه و تپه‌های تاریخی قم نیازمند کاوش علمی است، چراکه تاریخ قدیم قم با کاوش‌های باستان‌شناختی مشخص می‌شود.

تاریخ قدیم قم با انجام کاوش‌های باستان‌شناختی مشخص می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، عمار کاوسی گفت: بیش از 360 اثر تاریخی استان قم به‌ثبت آثار ملی رسیده  که نیمی از این آثار، شامل تپه‌ها و محوطه‌ها، نیازمند کاوش علمی و مستندنگاری برای دست‌یابی به هویت است.

    وی افزود: بیش از 820 اثر تاریخی دیگر در این استان شناسایی‌ شده است که از این تعداد بیش از 90 مورد در منطقه قمرود قرار دارد.

    معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم، با بیان اینکه اعتبارهای کاوش علمی بسیار محدود است گفت: با کمبود منابع مالی و اقتصادی، در طول سال هزینه‌ها فقط صرف کاوش یک محوطه تاریخی می‌شود.

    وی ادامه داد:باید بتوانیم اعتبارهای قابل‌توجهی جذب کنیم تا هزینه کاوش‌های علمی و مستندنگاری و تعیین نقشه‌راه مرمت و حفظ آثار تاریخی تأمین شود.

    کاوسی بیان داشت: روستای قمرود متعلق به دوره نوسنگی و مربوط به هزاره ششم تا چهارم قبل از میلاد است که حدود هشت مرحله کاوش علمی بر روی آن صورت گرفته است.

    وی به قدمت تپه قلی درویش اشاره کرد و گفت: طبق کاوش‌های علمی، به لایه‌هایی از هزاره پنجم تا اول قبل از میلاد رسیده‌ایم که این امر نشانگر قدمت بیش از شش‌هزارساله قم است.

    کاوسی اضافه کرد: تپه قلی درویش در شهر قم واقع در بلوار جمکران از ابتدای ریل راه‌آهن تا 70 متری جاده کاشان مربوط به دوره پس از تاریخ عصر آهن است که در اواخر سال 1382 با شماره 10173 به‌ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

    وی با اشاره به کاوش علمی در قلعه محمدآباد کاج گفت: دومین مرحله کاوش را پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم در این مکان صورت داد، ضمن اینکه نخستین دوره کاوش علمی در سال 1364 را مرکز باستان‌شناسی ایران انجام داده بود که مستندهای علمی به‌دست‌آمده نشان می‌دهد این قلعه متعلق به اوایل دوران اسلامی است و تا دوران سلجوقی و صفوی قابل‌استفاده بوده است.

    کاوسی خاطرنشان کرد: قلعه‌گلی محمدآباد کاج، واقع در روستای کاج بخش مرکزی از توابع استان قم، مربوط به دوره پارتی‌اسلامی است که در سال 1380 با شماره 4422  به‌ثبت ملی رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو