مدیران خودروعصر اعتبار

هشدار آب رفتن وزن تیرآهن;

فاجعه پلاسکو در انتظار ساختمان‌های جوان

عصر ساختمان- واحدهای تولیدی آهن کشور به منظور مقابله با شرایط رکودی حاکم بر این بازارها در حال کاهش دادن وزن تیرآهن‌های تولیدی خود هستند.

فاجعه پلاسکو در انتظار ساختمان‌های جوان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز و پروژه های عمرانی باعث شده تا بخش های مختلف تولیدی به روش های گوناگون در حال جبران این نقیصه و کاهش ضرر و زیان حاصل از آن باشند. این موضوع باعث شده تا برخی واحدها از کوتاه ترین راه ممکن سرمایه خود را از چرخه تولید خارج کنند و بازارهای دیگری مانند سپرده گذاری در بانک را انتخاب کنند. اما برخی هم در چرخه تولید باقی مانده اند و با وجود کاهش ظرفیت بخش تولیدی خود سعی در ماندن در عرصه تولید دارند. در این میان رفتار برخی تولید کنندگان کشور از همه عجیب تر است چرا که در رفتار این عده جان انسان هایی که در آینده از محصول تولیدی این کارخانجات استفاده می کنند نادیده انگاشته می شود.

    کارخانجات تیرآهن یکی از آن دسته کارخانجاتی هستند که برخی از فعالان آن با هدف ماندن در چرخه تولید، اقدام به افزایش قیمت کرده اند و از طرفی با کاهش وزن استاندارد محصولاتی را به بازار فرستاده اند که ایمنی لازم را ندارد. به طوری که در یک نمونه تیرآهن 18 تولیدی یک کارخانه با کاهش 90 کیلویی در وزن خود از وزن 230 کیلو به عنوان وزن استاندارد این روزها با وزن 160 کیلو به بازار آهن فروشان تهران می رسد. این درحالی است که قیمت این نمونه محصول 40 درصدی هم افزایش داشته است.

    به همین منظور با رئیس اتحادیه آهن سازان تهران صحبت کردیم تا در خصوص وضعیت این بازار و دلایل چرایی تولید محصولات بی کیفیت آهنی بپرسیم.

    حبیب اله بشارتی گفت: تولید هر محصولی در مقابل عرضه و مصرف آن محصول است. با رکود در بخش مسکن و کاهش پروژه های عمرانی در کل کشور فشاری بر بازار تولیدات محصولات آهنی وارد شده است. در حال حاضر به دلیل نبود بازار کافی برای محصولات تولیدی آهنی، این تولیدات در انبارها دپو می شود، در حالی که بازار آهن به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

    وی با اشاره به اینکه بازار ساخت و ساز اصلی ترین مشتری بازار آهن تولیدی کشور است، گفت: با کاهش حجم ساخت و ساز در کشور در بخش های تولیدی ورق آهن و تیرآهن هم رکود گسترش یافت، این در حالی بود که برخی سازنده ها اقدام به مقاومت در برابر این روند بازار کرده اند. برخی دست به افزایش قیمت تولیدات زده اند و برخی دیگر با بی انصافی به کاهش وزن تولیدات خود اقدام کرده اند. به طوری که بسیاری از تولیدات آهنی که به بازار می رسد وزنی پایین تر از استانداردهای تعریف شده دارند.

    رئیس اتحادیه آهن سازان تهران با اشاره به اینکه مقاومت تیرآهن های تولید شده ای که در بازار موجود است بسیار پایین است، هشدار داد: آوار شدن سازه ساختمان پلاسکو در شرایطی رخ داد که تیرآهن به کار رفته در این ساختمان در آن زمان مرغوب بوده است و اگر با محصولات تولیدی تیرآهن موجود در بازار بخواهیم سازه ای را بسازیم به طور حتم توان آن ساختمان را نخواهد داشت.

    بشارتی ادامه داد: این وظیفه نهادهای نظارتی و سازمان استاندارد است که به کمک اتحادیه برای مقابله با تولید محصولات آهنی بی کیفیت بیایند. صنف آهن سازان برای این موضوع آمادگی دارد تا از بروز حوادث ریزش ساختمان های جوان در آینده جلوگیری کند.

    وی در بخش دیگری از صحبت خود همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی با ظرفیت های بسیار پایین تری از حد توان خود کار می کنند که البته این موضوع هم به خاطر رکودی است که در کشور حاکم شده است. در حال حاضر کارخانجات تولید محصولات آهنی با 50 درصد توان خود مشغول به کار هستند، اما با جلوگیری از واردات محصولات آهنی مانند تیرآهن چینی می توان این ظرفیت را به بیش از 80 درصد رساند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی