مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد:

نظام توزیع آهن معیوب است

قیمت‌ها در یک سال ۲ برابر شد

عصر ساختمان- رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به پارسال ۲ برابر شده است، گفت: نظام توزیع به دست ویژه‌خوران افتاده و قیمت‌ها در بازار غیرواقعی و غیرمنصفانه شده است‌.

نظام توزیع آهن معیوب است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، حمیدرضا رستگار در مورد وضعیت بازار آهن و فولاد، اظهار داشت: تولید آهن و فولاد در کشور به اندازه مکفی انجام می‌شود و نیازی به واردات نداریم و بازارِ صادرات خوبی هم داریم.

    رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با بیا اینکه اگر به اندازه صادر شود، تولید داخلی کفاف مصرف داخل را می‌دهد، افزود: با توجه به حجم تولیدی که می‌شود نباید در بازار کمبود داشته باشیم اما متأسفانه این اتفاق افتاده است.

    وی ادامه داد: اینکه می‌گویند قطعی برق عامل کمبود است چندان منطقی نیست؛ حدود دو ماه است که مشکل قطعی برق داریم، تولیدات قبلی چه شده‌اند؟ اگر قرار است کاهش عرضه به دلیل قطعی برق داشته باشیم این موضوع باید خود را در ماه‌های آینده نشان می‌داد نه بلافاصله پس از قطعی برق.

    رستگار گفت: عدم هماهنگی بین زنجیره‌های تولید و توزیع و مصرف موجب کمبود و غیرواقعی شدن قیمت‌ها شده است.

    وی تصریح کرد: قیمت باید بر اساس نرخ ریالی باشد؛ آهن و فولاد در داخل کشور و با نرخ‌های ریالی تولید می‌شوند. از سویی دیگر نیز تولیدکنندگان از سوبسیدهای زیاد، منابع ملی و حمایت‌های دولتی برخوردار هستند، با این حال به‌جای اینکه نرخ این محصولات متعادل باشد، بر اساس نرخ جهانی تعیین می‌شوند.

    رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران افزود: وضعیت قیمت‌ها به شکلی شده که در ماه. های قبل حتی شاهد پیشی گرفتن قیمت‌های داخلی از بازار جهانی هم بودیم. در واقع قیمت‌های جهانی از تولیدات داخلی ارزان‌تر بود.

    رستگار گفت: قیمت‌ها نسبت به سال قبل 2 برابر شده است و همچنین نسبت به بهار 5 هزار تومان گران شده است. آهن در بهار 13 هزار تومان بود در حالیکه هم اکنون به 18 هزار تومان رسیده است.

    وی تصریح کرد: عدم ساماندهی نظام توزیع، موجب ایجاد رانت و ویژه خورای در حوزه آهن و فولاد شده است. ویژه‌خواران نظام توزیع را در دست گرفته‌اند و بیشترین سود را می‌برند کما اینکه مالیاتی هم نمی‌دهند و هزینه‌ای را هم متقبل نمی‌شوند. بهم‌ریختگی بازار به حدی است که به‌جای توزیع‌کننده، تولیدکننده راسا اقدام به توزیع کالا می‌کند.

    رستگار افزود: در حوزه توزیع شاهد دخالت‌های غیرمتعارف و غیرقانونی هستیم. دولت جدید باید در این بخش برنامه‌ریزی دقیقی کند تا بازار به تعادل برسد.

    رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: آهن و فولاد تقریباً در تمامی صنایع مورد استفاده هستند و وقتی ثبات نباشد، بازار تبدیل به مسابقه‌ای جهت گرانی‌های بیشتر می‌شود. همچنین ساخت و ساز نیز به مشکل می‌خورد.

    وی تصریح کرد: نحوه توزیع آهن و فولاد باید اصلاح شود؛ کسانی باید توزیع کنند که مجوز توزیع و جواز کسب داشته باشند. کارخانه و شرکت مسئول توزیع نیستند اما در حال حاضر در بازار و فضای مجازی قیمت‌سازی می‌کنند.

    رستگار گفت: دولت جدید و دستگاه‌های نظارتی باید به این حوزه ورود کنند و نظام تولید تا مصرف را ضابطه مند کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو