مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی:

وزارت شهرسازی قانونی برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها ندارد

عصر ساختمان- عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه چتر سیاسی در حادثه پلاسکو باز شده است،‌ گفت: دولت یکبار تصمیم بگیرد و برای مقاوم‌سازی کاری کند. متأسفانه به جای پاسخگویی همدیگر را متهم می‌کنیم و تأکید می‌کنم که تکالیف مقاوم‌سازی بر عهده وزارت راه است و به این تکالیف عمل نکرده‌اند.

وزارت شهرسازی قانونی برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، حمزه شکیب  با اشاره به حادثه پلاسکو، گفت: این ساختمان یکی از ساختمان‌های قدیمی کشور بوده است.

    وی با بیان اینکه هنگامی که یک سازه از ابتدا شروع به ساخت می‌شود تا پایان عمرش باید روندی برای نظارت و کنترل آن در نظر بگیرند، گفت: هر چند که ساختمان متعلق به بخش خصوصی باشد اما حاکمیت به حکم وظیفه برای ایمنی جان شهروندان و حفظ سرمایه‌ها باید کنترل‌های لازم را انجام دهند.

    شکیب گفت: این کنترل باید در سه بخش تقسیم شود. یک بخش زمانی است که تصمیم به ساخت گرفته می‌شود تا زمان بهره‌برداری.

    وی گفت: مالک اگر بخواهد سازه‌ای را احداث کند باید معمار و طراح و تأسیسات‌چی داشته باشد و بعد مجری که آن را بسازد و نظارت هم باید در کل مجموعه صورت گیرد حال به لحاظ فرهنگی چقدر به این کار عمل می‌کنیم جای خود را دارد.

    شکیب با بیان اینکه مجری کار وزارت راه و شهرسازی است که باید به مهندسین ناظر پروانه دهد،‌گفت: از شروع بهره‌برداری تا پایان عمر ساختمان باید در فرایند نگهداری و مقاوم‌سازی صورت گیرد.

    به گفته عضو سابق شورای شهر، نگهداری و مقاوم‌سازی در کشور ضابطه‌مند نیست و دولت در این زمینه به وظیفه خود عمل نکرده است.

    وی با بیان اینکه صلاحیت‌های صادر شده برای مهندسان فقط برای زمان ساخت است،‌گفت: مهم این است که بعد از بهره‌برداری هم ساختمان کنترل شود ولی صلاحیتی تعریف نشده است.

    شکیب با بیان اینکه برای نگهداری ساختمان‌ها در کشور قانونی وجود ندارد و جا نیفتاده است، گفت: باید در این زمینه دولت ورود می‌کرد که نکرده است.

    وی با اشاره به اینکه ممکن است بعد از ساخت یک ساختمان کاربری آن تغییر کند گفت: همچنین ممکن است آیین‌نامه‌ها هم تغییر کند و ساختمان نیاز به مقاوم‌سازی داشته باشد و برای مقاوم‌سازی باید از وزارت راه و شهرسازی صلاحیت بگیرند چرا که وزارت راه و شهرسازی برای مهندسینی که می‌خواهند ساختمانی را بسازند صلاحیت صادر می‌کنند ولی برای مقاوم‌سازی به افراد پروانه‌ای نمی‌دهد.

    وی تأکید کرد: البته اصلا پروانه نگهداری و مقاوم‌سازی تعریف نشده و دولت کاری نکرده است.

    شکیب با بیان اینکه به خاطر امنیت جان مردم باید هر چه سریعتر دولت در این زمینه اقدام کند، گفت: وزارت راه ورود نکرده و خلأهای قانونی داریم.

    وی با اشاره به اخطارهای مکرر شهرداری به ساختمان پلاسکو گفت: چرا اخطارها عملی نشده است؟ ما ضعف قانون داریم.

    شکیب با اشاره به اینکه 400 هزار مهندس در کشور پروانه صلاحیت ساخت‌وساز دارند، گفت: اما یک مهندس هم پروانه صلاحیت مقاوم‌سازی ندارد چرا که وزارت شهرسازی تعریفی برای این موضوع نکرده است و به تکالیف خود عمل نکرده است.

    وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در ساخت‌وساز به خود نمره بدهیم نمره‌مان 12 و 13 است، گفت: ولی در مقاوم‌سازی نمره صفر دریافت می‌ کنیم چرا که اصلاً از توان مهندسان استفاده نشده است.

    شکیب با بیان اینکه ساختمان‌ها هیأت مدیره‌ای اداره می‌شود گفت: هیأت مدیره‌ها هم از اعضای ساختمان هستند شاید مالکان زرق و برقی به ساختمان بدهند که این تزیین‌ها ظاهرسازی است باید سرمایه‌ها را حفاظت کنیم و وظیفه مقاوم‌سازی بر عهده حاکمیت است. توان این موضوع در مهندسین وجود دارد ولی سازوکاری فراهم نکرده است.

    وی خطاب به دولت گفت: اولاً مقاوم‌سازی را تعریف کنید و بعد برای مقاوم‌سازی بگویید چرا پروانه‌ای صادر نکردید.

    شکیب با بیان اینکه ساختار نداریم، گفت: با بروزی حوادثی مانند پلاسکو فضا را سیاسی می‌کنند و همدیگر را متهم اما باید بگوییم که ما زیرساخت نداشتیم و برای مقاوم‌سازی کاری صورت نگرفته است.

    وی به مبحث 22 که یکی، دو سال پیش چند نفر نوشته‌اند اشاره کرد و گفت: این مبحث در مورد نگهداری بود و مورد قبول نخبگان هم نیست این مبحث نوشته شده اما باز هم برای صلاحیت‌ها تعریفی صورت نگرفته است.

    شکیب با بیان اینکه چتر سیاسی در حادثه پلاسکو باز شده است،‌گفت: دولت یکبار تصمیم بگیرد و برای مقاوم‌سازی کاری انجام دهد. متأسفانه به جای پاسخگو بودن همدیگر را متهم می‌کنیم و تأکید می‌کنم که تکالیف مقاوم‌سازی بر عهده وزارت راه است و به این تکالیف عمل نکرده‌اند.

    وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت شهرداری مقصر است، گفت: دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم می‌کرد که نکرده است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو