مدیران خودروعصر اعتبار

بازسازی تاج تاریخی گنبد حرم مطهر حضرت علی(ع) و نصب مجدد آن

عصر ساختمان- گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت امیرالمومنین(ع) که به دست استادکاران ایرانی و عراقی ترمیم و بازسازی شده، همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در نجف اشرف رونمایی شد.

بازسازی تاج تاریخی گنبد حرم مطهر حضرت علی(ع) و نصب مجدد آن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس ، رونمایی از گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت علی ابن ابی‌طالب(ع) همزمان با 17 ربیع‌الاول سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در نجف اشرف انجام شد.

    گنبد مطهر علوی در حرم حضرت علی(ع) بعد از 300 سال و به دست استادکاران و کارشناسان ایرانی و عراقی ترمیم و بازسازی شده است.

    در مراسم رونمایی از گنبد مطهر حرم علوی جمعی از مسئولان ایرانی و عراقی مانند نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیران ستاد بازسازی عتبات عالیات، تولیت حرم مطهر علوی و زائران حاضر در نجف اشرف حضور داشتند.

    گنبد حرم مطهر امام علی(ع) علاوه بر ویژگیهای خاص معنوی، از نظر دانش معماری نیز یک اثر کم‌نظیر محسوب می‌شود که محیطی برابر 51.5 متر و ارتفاعی برابر 5. 4 متر دارد.

    پروژه ترمیم خشتهای گنبد مطهر یکی از بزرگترین و مهمترین پروژههای آستان علوی طی یک سال گذشته بوده و در آن 105 کیلوگرم طلای 24 عیار به کار رفته و در هر خشت 15 تا 20 گرم طلا استفاده شده است.

    تعداد رج‌ها(دورهای قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشتها نزدیک به 10 هزار عدد است.

    با گذشت قرن‌ها از ساخت این گنبد، ورقه‌های مسی خشت‌ها و روکش طلای آنها براساس عوامل مختلف دچار فرسایش و تخریب شده بود از این رو تولیت حرم مطهر امیر المومنین (ع) مسئولیت پروژه ترمیم خشت‌ها را به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرد.

    یکی دیگر از اقداماتی که طی اجرای این پروژه صورت گرفته بازسازی تاج تاریخی گنبد و نصب مجدد آن بود.

    این پنجه و خورشیدی با الگو قرار گرفتن از عکسی قدیمی توسط مهندسان ستاد بازسازی عتبات طراحی و در تهران ساخته شد.

    این تاج طلایی که از نمادهای بجا مانده از عصر نادری می‌باشد، شامل یک دست به نشانه‌ پنج تن آل عبا و چهارده شعاع نور به نشانه‌ چهارده معصوم(ع) است.

    در کف این دست آیه مبارکه «یدالله فوق ایدیهم» نیز حک شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی