مدیران خودروعصر اعتبار

غار «ده شیخ» سومین اثر طبیعی ثبت ملی کهگیلویه و بویراحمد

عصر ساختمان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: همایش ملی غار ده شیخ پاتاوه از توابع شهرستان دنا برگزار می‌شود.

غار «ده شیخ» سومین اثر طبیعی ثبت ملی کهگیلویه و بویراحمد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از ایسنا، «محمود باقری» در بازدیداز پروژه‌های گردشگری شهرستان دنا افزود: این همایش در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری این غار سال آینده برگزار می‌شود.

    وی بیان کرد: غار ده‌شیخ یکی از غارهای مهم و زیبای استان است که در دو کیلومتری روستای ده‌شیخ در بخش پاتاوه قرار دارد.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی است که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده است.

    باقری تصریح کرد: قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا از شگفتیهای دیدنی این غار است.

    وی ادامه داد: دهانه غار ده شیخ پاتاوه در ارتفاع  1670 متری از سطح دریا واقع شده است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که این غار طبیعی دارای هفت دالان بزرگ تا ارتفاع هفت متری است، عنوان کرد: این غار دارای ورودی و خروجی‌های مختلفی است که با  نظر سرمایه‌گذار پروژه گردشگری غار، از یک محل برای ورود و خروج در این غار استفاده خواهد شد.

    باقری افزود: انسان در شکل‌گیری این غار هیچ نقشی نداشته است اما یکسری استخوان‌ها و سفال‌هایی در این غار پیدا شد که نشان می‌دهد انسان‌ها برای اسکان از این غار استفاده می‌کردند. قدمت این سفال‌ها و استخوان‌ها به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد.

    وی از احداث جاده دسترسی به غار، رستوران، آلاچیق و سکو توسط سرمایه گذار در این مکان خبر داد و اضافه کرد: این غار بعنوان سومین اثر طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی شد.

    غار ده شیخ پاتاوه در 51 کیلومتری یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در 35 کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا واقع شده است. این غار معروف به ده‌شیخ در فاصله دو کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد که با جاده خاکی به این روستا متصل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو