مدیران خودروعصر اعتبار

پل افسانه‌ای مارکوپولو در پکن

عصر ساختمان- کسی در دنیا نیست که نام جهانگرد معروف ایتالیایی، مارکو پولو را نشنیده باشد، کسی که با سفر به کشورهای مختلف دنیا یک سفرنامه طولانی و پر تجربه را نوشت.

پل افسانه‌ای مارکوپولو در پکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل ازایسنا، به نقل از مجله گردشگری الی گشت، مارکوپولو سال‌ها زیادی را در کشور چین زندگی کرد و سفر او به چین برای بسیاری از اروپایی‌ها، یک راهنمای سفر مناسب است.
    این‌ها مقدمه‌ای برای معرفی یک جاذبه بسیار قدیمی در پایتخت چین، پکن، پلی به نام مارکو پولو بود. نام اصلی این پل Lugou است و بعد از عبور مارکوپولو از روی آن در سفر به چین نامش به پل مارکوپو معروف شد. داستان تاریخی این پل علاوه بر استقامتی که دارد دلیل محبوبیت آن است. تا جایی که خود مارکو پولو در کتابش می‌گوید: روی رودخانه ینگ دین یک پل سنگی مقاوم وجود دارد، پلی که به راستی در هیچ کجای جهان مثل آن پیدا نمی‌شود.

    پل مارکوپلو در پکن
    قدمت ساخت پل مارکوپولو به قرن 11 میلادی به دست سلسله شیزونگ در چین می‌رسد. اگر چه طی سال‌ها برای چندین بار این پل توسط سیل و بالاآمدن آب رودخانه خسارت‌هایی دید اما در قرن 14 و 16 مرمت و بازسازی شد.

    پل مارکوپلو حدودا در 15 کیلومتری پکن ساخته شده و رابطی بین دو ساحل رودخانه ینگ دین است، این پل دارای 260 متر طول و 11 قوس در زیر خود است.

    پهنای روی پل به قدری است که گردشگران زیادی می‌توانند روی آن عبور و مرور کنند، بسیاری برای پیاده‌روی و برخی نیز برای دوچرخه‌سواری به روی این پل می‌آیند.

    با قدم گذاشتن روی پل مارکوپلو 485 شیر سنگی را در دو طرف پل می‌بینید که هیچ کدام شبیه دیگری نیست! این شیرها از دوره‌ها و سلسله‌های مختلف چین در اینجا گذاشته شده‌اند، شیرهایی که به اعتقاد مردم محلی برای محافظت از پل در اینجا قرار دارند.

    این مجسمه‌های سنگی با ظرافت بسیاری ساخته شده‌اند که در نگاه اول تصور می‌کنید همگی یک شکل هستند اما کمی نزدیک‌تر که بروید می‌بینید هیچ یک از آن‌ها به دیگری شبیه نیست.

    با دقت به برخی از آن‌ها شیر دیگری را می‌بینید که در زیر شکم، پشت سر و یا زیر پنجه‌های آن‌ها قرار گرفته است. شیرهای پیر و قدیمی که قرن‌هاست روی این پل به تماشای گذر زمان نشسته‌اند و بر اساس افسانه‌ها با فرارسیدن شب حرکت می‌کنند.
    در انتهای پل بنایی با چهار ستون به ارتفاع حدود پنج متری قرار دارد که روی آن‌ها از سلسله‌های مختلف چین حکاکی و خوش‌نویسی‌هایی می‌بینید.

    پل مارکوپولو راوی داستان‌ها، حقایق و افسانه‌های زیادی است. از مراسم پاییزی ماه گرفته تا حادثه پل مارکوپلو همگی به ارزشمند بودن این سازه افزوده‌اند.

    در گذشته‌های دور چین این پل را یکی از هشت منظره زیبای چین می‌دانستند و روی آن مراسم ماه فصل پاییز را برگزار می‌کردند؛ چرا که انعکاس تصویر ماه و پل، روی آب رودخانه ترکیب زیبایی را رقم می‌زده است.

    حادثه معروف پل مارکوپلو نیز اتفاق کوچکی بود که منجر به جنگ بزرگ و سراسری چین و ژاپن شد. شبی در نزدیکی این پل سربازان ژاپنی در حال مانور نظامی بودند که صدای تیری شنیده می‌شود و در عین حال سربازی گم می‌شود.

    ژاپنی‌ها تصور می‌کردند که گلوله از طرف ارتش چین بوده و با شنیدن چندین صدای گلوله‌های دیگری در آن شب دستور حمله ژاپن به چین صادر و جنگ بین این دو کشور آغاز می‌شود. با آن که آن سرباز گم نشده بود و تنها به سرویس بهداشتی رفته بود اما این آغازی برای جنگ این دو کشور شد.

    در سفر به چین و پکن‌گردی پیشنهاد می‌کنیم برای ساعتی در روز و شب روی پل مارکوپولو قدم بزنید، روزها تماشای دریاچه و مناظر اطراف از روی پل حس بسیار لذت بخشی است و شب‌ها نیز سکوت اینجا آرامش دهنده هست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو