مدیران خودروعصر اعتبار

تسهیلات مسکن چقدر کمک حال بوده است؟

سرابی به نام خانه دار شدن

عصر ساختمان- کارشناسان معتقدند که پرداخت تسهیلات به شرط سپرده گذاری‌های چند ساله کمک چندانی به خانه دار شدن افراد نمی‌کند چراکه بیشتر متقاضیان خرید خانه پس انداز و سپرده گذاری لازم را ندارند.

تسهیلات مسکن چقدر کمک حال بوده است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشور محسوب می شود که به لحاظ داشتن ارتباط گسترده با سایر حوزه های اقتصادی و رابطه مستقیم با زندگی مردم از اهمیت ویژه برخوردار است اما در حال حاضر در این بخش مهم مشکلات گسترده ای بوجود آمده که آن را با بحران روبه رو کرده است.

    در دو دهه گذشته هر دولتی که روی کار آمده بی توجه به فعالیت های دوره گذشته و  بدون بررسی و انجام کار کارشناسی، ابتکار عمل جدیدی را بکار بسته است که نتیجه این امر بالا رفتن قیمت مسکن و بروز رکود سنگین بر این بازار بوده است؛ اگرچه دولت یازدهم تلاش زیادی برای ثبات قیمت مسکن و شکستن حباب کاذب قیمتی کرد اما نتوانست این بازار را از رکود خارج کند.

    بر اساس این گزارش دولت یازدهم که تا کنون نتوانسته مسکن مهر باقی مانده از دولت قبل را تکمیل و به مردم تحویل دهد به سمت ارائه تسهیلات 80 میلیون تومانی رفت که این امر نیز خیلی با استقبال عمومی مواجه نشده چراکه میزان باز پرداخت اقساط آن به حدی بالا تعیین شده است که با در نظر گرفتن شرایط فعلی معیشتی مردم، حداقل چهار دهک ابتدایی جامعه توانایی استفاده از این تسهیلات را ندارند.

    برای عبور از این بحران چه باید کرد؟

    شادمهر کاظم زاده، دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درگفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر لزوم تعادل پایدار در بازار عرضه و تقاضای مسکن  اظهار کرد:سیاست های ناپایدار بازار مسکن در ادوار گذشته موجب شده تا  قدرت خرید و توانایی متقاضیان کاهش یابد.

    وی تصریح کرد:دخالت مستقیم دولت در ساختمان سازی موجب شد تا بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این بازار تمایلی نشان ندهد که این امر به رکود در بازار مسکن دامن زده است.

    کاظم زاده با اشاره به اینکه قیمت نهایی مسکن به ویژه در کلانشهر ها با درآمد خانوار هماهنگ نیست، افزود:  ارائه تسهیلات ارزان قیمت و تامین سرمایه اولیه گامی در راستای مقابله با رکود بازار مسکن و تامین نقدینگی متقاضیان است.
     
    تسهیلات خرید مسکن چاره ساز نیست

    غلامرضا کیان مهر کارشناس مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از دلایل مهم رکود در بازار مسکن، تورم 50 درصدی سال های گذشته است که این امر قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

    وی اظهار کرد: بهره گیری از طرح های موفق جهانی همچون قانونمندسازی طرح اجاره به شرط تملیک  این مشکلات را تا حد زیادی برطرف می کند.

    این کارشناس مسکن و شهرسازی افزود:پرداخت تسهیلات به شرط سپرده گذاری های چند ساله  کمک چندانی به خانه دار شدن افراد نمی کند چراکه بیشتر متقاضیان خرید خانه پس انداز و سپرده گذاری لازم را ندارند.


    دولت ها بی توجه به وضعیت مسکن مردم!

    مهدی صادق کارشناس مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت فعلی بازار مسکن اظهار داشت: در حال حاضر هزینه تامین مسکن بیش از 30 درصد هزینه های یک خانوار متوسط را  تشکیل می دهد در حالیکه  این رقم در کشور های پیشرفته به کمتر از 10 درصد می رسد.

    وی ادامه داد: زمانیکه سهم تامین مسکن در سبد هزینه خانوار افزایش یابد ، قدرت خرید خانوار نیز کاهش می یابد که این امر سبب کوچک شدن سهم هزینه های  ضروری خانوار نظیر  خوراک، بهداشت، درمان و رفاه می شود.

    صادق اظهار داشت: در نتیجه زنجیره مذکور دولت مجبور می شود برای تامین اقلام ضروری، هزینه های یارانه‌ای خود را افزایش دهد که فشار مالی بر دوش دولت را تشدید می کند؛ برهمین اساس ضروری است که کاهش سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار به عنوان یکی از اهداف اصلی توسعه اقتصادی مد نظر گرفته شود تا یکی از مؤلفه‌های اساسی فقر و ناتوانی اقتصاد خانوار مرتفع شود.

    این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: دولت فعلی و دوره گذشته سیاست های خوبی در حوزه مسکن اتخاذ نکرده اند چراکه دولت قبل با مکان یابی نامناسب مسکن مهر سبب افزایش هزینه تمام شده واحد هایی شد که قرار بود برای قشر کم درآمد خانوار باشند و دولت کنونی نیز تمایلی به تسریع روند اتمام پروژه مسکن مهر نداشت .

    وی همچنین اذعان داشت: یکی دیگر از تدبیر های اشتباه ، اعطای وام 80 میلیون تومانی بود که به سبب بالا بودن اقساط بازپرداخت بیشتر مردم حتی فکر دریافت این تسهیلات را نمی کنند؛ مجموعه این سیاست ها سبب افزایش تورم و رکود هرچه بیشتر بازار مسکن شد.

    صادق در خصوص چگونگی حل این بحران، گفت: با توسعه تولید داخلی، رونق به اقتصاد بازگشته و اشتغال افزایش می یابد در نتیجه با افزایش قدرت خرید مردم، تمایل به خرید و فروش بیشتر خواهد شد و بازار مسکن نیز رونق می گیرد.

    وی افزود:اکنون عوامل لازم برای فعالیت اقتصادی در بازار مسکن حضور دارند، اما چرخه اقتصادی این بازار نتوانسته است به نحو صحیحی این عوامل را در یک زنجیره ارزش کامل و کارا قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی