مدیران خودروعصر اعتبار

مراسم «آگر نوروزی» روستای زردویی ثبت‌ملی می‌شود

عصر ساختمان- مدیر مجموعه گردشگری آتورگه و دبیر اتاق فکر روستای زردویی، گفت: مراسم «آگر نوروزی» روستای زردویی ثبت‌ملی می‌شود.

مراسم «آگر نوروزی» روستای زردویی ثبت‌ملی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، فریبرز عزیزی در این باره اظهارکرد: پرونده مراسم سنتی و آیینی آگر نوروزی روستای زردویی آماده شده و برای ثبت ملی شدن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است.

    وی ادامه داد: تاریخچه مراسم آگر نوروزی در روستای زردویی به بیش از دو هزار سال پیس بر می‌گردد و از آن زمان تاکنون این مراسم در این روستای تاریخی برگزار می‌شود.

    عزیزی تصریح کرد: بر اساس اعتقادات مردم زردویی، سالها یکی زن است و سال بعد مرد. به همین خاطر به سال زن «دایه نوروز» و به سال مرد «باوه نوروز» می گویند. در سالی که زن است، یکی از زنان روستای زردویی به بالای کوه رفته و آتشی روشن کرده و شعله ای از آن را با خود به داخل روستا می آورد و به آن زن «دایه نوروز» می گوییم و پشت سر او بقیه اهالی روستا به صورت یک در میان زن و مرد با خود شعله ای از آتش را گرفته و به داخل روستا می‌آورند.

    وی ادامه داد: کسانی که شعله ای از آتش را در دست دارند از بالای کوه تا پایین که می آیند به همه نوروز را تبریک می گویند و در میانه روستا همه جمع شده و تمام قفسه های پرندگان را آورده، آنها را آزاد کرده و قفس هایشان را آتش می زنند. با این نیت که جهانی بدون زندان داشته باشیم.

    مدیر مجموعه گردشگری آتورگه و دبیر اتاق فکر روستای زردویی گفت: بعد از آتش زدن قفس ها، مقداری گلوله با پشم بز درست می کنند و از روی پشت بام ها برای همدیگر می فرستند و با این کار نیز بازهم نوروز را به هم تبریک می‌گویند.

    وی تاکید کرد: این سنت اصیل آگر نوروزی هنوز هم به صورت تمام و کمال در روستای زردویی برگزار می شود و در ایام نوروز گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند.

    عزیزی تصریح کرد: نوروز امسال بالغ بر 12 هزار نفر از این روستای تاریخی بازدید کردند.

    مدیر مجموعه گردشگری آتورگه و دبیر اتاق فکر روستای زردویی اظهارکرد: قرار است در تاریخ 28 مهرماه جلسه بررسی پرونده آگرنوروزی روستای زردویی در سازمان میراث فرهنگی برگزار شود و بسیار امیدواریم که این پرونده به ثبت ملی برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی