مدیران خودروعصر اعتبار

۱۵ اکتبر؛ روز جهانی باستان‌شناسی

عصر ساختمان- طبق اعلام انجمن باستان شناسی آمریکا امروز شنبه (۱۵ اکتبر) روز جهانی باستان شناسی است.

۱۵ اکتبر؛ روز جهانی باستان‌شناسی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بنابر اعلام موسسه باستان‌شناسی آمریکا امروز (24 مهر) مصادف با روز جهانی باستان‌شناسی است، روزی که هر ساله در هفته سوم ماه اکتبر به بهانه علم باستان‌شناسی و هیجان اکتشاف جشن گرفته می‌شود.

    در روز جهانی باستان شناسی در آمریکا، کانادا و دیگر کشورهای خارجی برنامه‌ها و فعالیت‌های باستان‌شناسی برای همه سنین و سلایق ازجمله برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط، تورهای بازدید از محوطه‌های باستان‌شناسی و ... برگزار می‌شود.

    روز باستان‌شناسی برای اولین‌بار در سال 2011 میلادی به عنوان روز ملی باستان‌شناسی در آمریکا با برگزاری 115 برنامه برپا شد. در سال 2012 علاوه بر آمریکا مراسم‌ مشابهی در کشورهایی چون کانادا، استرالیا، مصر، آلمان، ایرلند و امارات برگزار شد و از سال 2013 این برنامه به "روز جهانی باستان‌شناسی" تغییر نام داد و در چند سال اخیر به تعداد کشورهایی که این روز را جشن می‌گیرند افزوده می‌شود.

    با توجه به تخریب‌های آثار باستانی و محوطه‌های تاریخی در چند سال اخیر توسط گروه تروریستی داعش؛ لزوم اهمیت برگزاری رویدادهای مختلف از جمله "روز جهانی باستان‌شناسی" برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به این اتفاقات و بررسی راه‌های جلوگیری از آن هر روز بیشتر حس می‌شود.

    معبد بعل مهمترین محوطه باستانی شهر پالمیرا و از برجسته‌ترین معابد تاریخی خاورمیانه، طاق نصرت از نمادهای اصلی شهر پالمیرا، معبد بعل شمون که بیش از 2 هزار سال قدمت دارد، شهر تاریخی «نمرود» نخستین پایتخت آشوریان که عمری 3400 ساله دارد، شهر  «نینوا» نیز که توسط آشوری‌ها ساخته شد و یکی از پرقدرت‌ترین امپراطوری‌هایی بود به همراه صومعه‌ی «مار الیان»، «آفامیا»، «دورا اروپوس» و موزه‌ها و کتابخانه‌های موصل از جمله محوطه‌های تاریخی و باستانی بوده اند که در چد سال اخیر در سوریه و عراق به دست تکفیری‌ها یا به طور کلی ویران شده و یا صدمات قابل توجهی دیده است.

    داعشی‌ها در این تخریب‌ها تعداد زیادی از با ارزش‌ترین گنجینه‌های فرهنگی در جهان، را علاوه بر مراکز باستانی مربوط به پیش از اسلام مانند کلیساها، مساجد و موزه‌ها هدف قرار داده و می‌دهند.

    یونسکو تخریب آثار باستانی و تاریخی توسط داعش یک جنایت جنگی خوانده است و این امر توسط مورخان و باستان شناسان نیز به شدت محکوم شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار