مدیران خودروعصر اعتبار

آثار تاریخی استردادی به ایران رونمایی شدند

عصر ساختمان- موزه ملی ایران با برگزاری نمایشگاهی با عنوان «نمایشگاه فرهنگ‌های پیش از تاریخ حاشیه بیابان لوت، آثار استردادی ایران از ایتالیا» از آثار تاریخی رونمایی کرد.

آثار تاریخی استردادی به ایران رونمایی شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مراسم رونمایی از دو نمایشگاه در موزه ملی ایران «نمایشگاه فرهنگ‌های پیش از تاریخ حاشیه بیابان لوت، آثار استردادی ایران از ایتالیا» امروز سه‌شنبه چهاردهم دی ماه با حضور طالبیان معاون میراث فرهنگی، نوکنده مدیر موزه ایران و حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان شناسی و استاد عابدین کابلی و دیگر اساتید حوزه باستان شناسی برگزار شد.

در ابتدای مراسم نوکنده مدیر موزه ایران گفت: ما زمانی که بیابان لوت در یونسکو ثبت شد، تصمیم گرفتیم نمایشگاهی از آثار فرهنگی اطراف حاشیه لوت داشته باشیم. مقاله و کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شده است؛ اما ما کمتر به صورت مستقل کار کرده‌ایم. موزه ملی یک نمایشگاه اختصاصی با 110 آثار در اختیار علاقه‌مندان گذاشته است. درباره آثاری که در حاشیه بیابان لوت کاوش شده است.

وی در ادامه در خصوص نمایشگاه دیگر موزه ملی ایران که آثار استردادی ایران از ایتالیا را به نمایشگاه گذاشته است، گفت: 30 اثر از مجموعه آثار داستانی ایران که توسط پلیس ایتالیا در فرودگاه کشف شده بود، امروز رونمایی می‌شود. این آثار توسط قاچاقچیان فروخته شده و پلیس ایتالیا در فرودگاه مشکوک می‌شود و این آثار را به موزه هنرهای شرقی ارسال می‌کنند و متوجه می‌شوند که منشأ ایرانی افغانستانی دارد. تشخیص می‌دهند که آثار ایرانی است. آثار استردادی ایران از ایتالیا آبان ماه امسال به کشور بازگردانده شد و امروز رونمایی خواهد شد.

حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی عنوان کرد: موضوع باستان‌شناسی بیشتر مربوط به حوزه‌های فرهنگی است که آبادی‌ها و شهرهای تاریخی ما را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد که مناطق دور افتاده، چگونه در یک برهه تاریخی امکانات رفاهی داشته‌اند. منطقه ای در بیابان لوت به نام شهداد هست که در دو کیلومتری شرق شهر شهداد استان کرمان واقع شده است. این منطقه توسط مرکز باستان شناسی به سرپرستی مرحوم هاشمی کاوش شد. بعد از هفت سال زیر نظر میرعابدین کابلی کاوش‌ها ادامه پیدا کرد و ما شاهد اشیاء و آثار هنری بسیاری شامل سفال، ظروف و اشیاء سنگی، فلزی و پیکره ‌ها در این کاوش‌ها بوده ایم.

طالبیان معاون میراث فرهنگی در ادامه مراسم عنوان کرد: گنجینه‌هایی در بیابان لوت وجود دارد و باید حفاظت شود. بیابان لوت اولین ثبت طبیعی کشور است و مردم زیادی در اطراف بیابان وجود دارند که با فرهنگ‌های مختلف زندگی می‌کنند. هیچ برنامه مدیریتی در گذشته وجود نداشته است اما به مرور این مدیریت بهتر شد و ما شاهد پایگاه شهداد، نهبندان و سیستان و بلوچستان هستیم و تلاش شده حفاظت از آثار در اولویت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: هدف این است که آثار طبیعی ما شناخته شود و استان‌ها هم باید در این زمینه کمک کنند. تجربه خوبی کسب کرده‌ایم و البته زمانی که پهنه وسیعی را معرفی می‌کنیم، مشکلات بیشتری پیش روی ما خواهد بود. در اینجا از مرحوم هاشمی و دکتر کابلی تشکر می‌کنم که لوت را از دید تاریخی و باستانی به ما نشان دادند؛ چراکه بیابان لوت یک منطقه منحصر به فرد در سطح جهانی است.

در ادامه مراسم با حضور طالبیان، نوکنده و چوبک دو نمایشگاه آثار استردادی ایران از ایتالیا و نمایشگاه فرهنگ‌های پیش از تاریخ حاشیه بیابان لوت رونمایی شد.

گفتنی است؛ تعدادی از این آثار استردادی مربوط به هزاره سوم و هزاره اول پیش از میلاد است و بیشتر آنها متعلق به دوره میانه اسلامی (ایلخانی و تیموری) ‌است. این مجموعه شامل 30 قلم شیء شامل ظروف سفالی بی‌لعاب و لعابدار، مُهر استامپی، پیکرک، النگو و انگشتری است. تعداد کمی از اشیای این مجموعه (6 عدد) معاصر هستند.

این آثار در سه ویترین کنار یکدیگر جای گرفته‌اند که آثار یکی از ویترین‌ها این توضیح را دارد؛ «تلفیق – تقلبی» یعنی بخش اصلی این آثار یا قبل از خروج از ایران و در زمان کشف یا در زمانی که خارج از ایران بوده‌اند، با مصالح جدید تکمیل شده‌اند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو