مدیران خودروعصر اعتبار

هدیه میلیون دلاری آلمان‌ها به شهرهای حومه‌ای تهران

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی ایران بارها اعلام کرده باید با تغییر سیاست‌های کلان و بهبود زیرساخت‌های عمرانی، مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ به محلی مطلوب برای زندگی تبدیل شوند، موضوعی که تجربه موفقیت‌آمیز کشورهای توسعه یافته است و حالا یکی از همین کشورها برای ایران نقشه‌ای جدی در سر دارد.

هدیه میلیون دلاری آلمان‌ها به شهرهای حومه‌ای تهران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، افزایش قابل توجه ساخت‌وسازها در شهرهای بزرگ نه تنها ادامه زندگی ساکنان فعلی را با سوالاتی جدی رو به رو کرده که ساخت و سازهای جدید را نیز عملا غیر ممکن کرده است تا تنها گزینه موجود بر سر راه مدیریت مهاجرت‌های جدید شهرهای حومه‌ای باشد.

    هرچند در طول سال‌های گذشته و تحت تاثیر اجرایی شدن طرح مسکن مهر توجهات به شهرهای حومه‌ای به خصوص در پایتخت افزایش یافت اما به دلیل نبود امکانات لازم زیرساختی عملا زندگی در این شهرها و رفت و آمد مداوم به تهران به امری سخت، گران و البته به دلیل لزوم سفر جاده‌ای خطرناک تبدیل شد.

    این امر بار دیگر لزوم در اولویت قرار گرفتن طرحی را گوشزد می‌کرد که حالا و پس از پیگیری‌های مداوم در شرایطی منحصر به فرد قرار گرفته است.

    طرح قطارهای حومه ای احتمالا در آینده‌ای نزدیک و در جریان تصویب نهایی قانون برنامه ششم سازمانی مجزا برای خود پیدا خواهد کرد و حالا باید خود را آماده حضور قدرتمند آلمانی‌ها در این حوزه کند.

    در جریان سفر مقامات ارشد آلمان به ایران و در جریان دیدار مقامات وزارت راه و شهرسازی با آنها، این کشور 400 میلیون دلار قرارداد رسمی در حوزه ریل با ایران به امضا رسانده که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن نهایی کردن ساختار قطارهای حومه‌ای کشور خواهد بود.

    توسعه و تجهیز قطارهای حومه‌ای ایران به عنوان یکی از سر فصل‌های اصلی قرارداد با جرمن‌ها چند پیام مهم دارد. نخست آنکه آلمان تعهد کرده منابع مالی لازم برای اجرای این طرح‌ها را تامین کند و این امر به معنای لغو قطعی محدودیت‌های بانکی بر سر راه ورود سرمایه گذاران به طرح‌های ایران خواهد بود. در کنار آن استفاده از تجربه و انتقال فن آوری‌های روز به راه آهن ایران نیز به عنوان یکی از دیگر از اصول این توافق می‌تواند شیوه‌های نوین ریل‌گذاری برقی را در ایران بومی کند.

    هرچند در جریان این توافق‌ها شرکت‌های ایرانی نیز نقشی کلیدی ایفا می‌کنند و در ساخت واگن‌ها مشارکت خواهند داشت اما صرف انتقال تجربه آلمانی‌ها در راه آهن حومه‌ای به ایران می‌تواند گشایشی جدی در این زمینه به وجود آورد. موضوعی که پس از سال‌ها کلنجار سرانجام مناطق حومه‌ای تهران را از نظر شاخص‌های رفاهی به شکلی قابل توجه ارتقا خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو