مدیران خودروعصر اعتبار

تداوم تلاش‌ها برای حفاظت از میراث جهانی پاسارگاد

عصر ساختمان- سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از تهیه نقشه باستان‌شناسی پاسارگاد، مسقف شدن ۲درگاه کاخ کورش و آغاز مرمت کتیبه انسان بالدار خبر داد.

تداوم تلاش‌ها برای حفاظت از میراث جهانی پاسارگاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، حمید فدایی درخصوص تهیه نقشه باستان‌شناسی مجموعه جهانی پاسارگاد به مهر گفت: تهیه این نقشه در دستور کار قرار گرفته است.

    وی با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه حفاظت و مرمت از مجموعه جهانی پاسارگاد صورت گرفته است، گفت: مطالعات زیادی پیرامون این مجموعه جهانی انجام شده که بیشتر پیمایش، گردآوری و مطالعه سفالینه‌های گسترده شده در مجموعه جهانی پاسارگاد بود.

    سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با تأکید بر اینکه تهیه نقشه باستان‌شناسی یکی از ضروریات این مجموعه جهانی است، افزود: در حال حاضر برنامه‌ای که برای سال‌جاری طراحی شده وارد کردن مطالعات روی محیط و داده‌های باستان‌شناسی است که براساس نقشه تهیه می‌شود.

    فدایی با اشاره به اینکه با تهیه نقشه باستان‌شناسی پاسارگاد حفاظت از این مجموعه جهانی بهتر می‌شود، گفت: این نقشه در اختیار ارگان‌های مختلف قرار می‌گیرد تا در خارج از حریم نیز مقررات و قوانین رعایت شود. سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با تأکید بر اینکه تاکنون در 30درصد از منطقه پاسارگاد و مرغاب بررسی انجام نشده است، افزود: درخواست صدور مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی برای عملیاتی شدن بررسی‌ها ارائه شده است.

    فدایی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون مسقف شدن 2درگاه کاخ اختصاصی کورش نیز توضیح داد: برای انجام این کار،گروهی از هیأت ایرانی و ایتالیایی در مجموعه جهانی پاسارگاد مستقر شده و طی هفته آینده نیز بقیه گروه مستقر و اقدامات لازم انجام می‌شود. وی افزود: در این فصل ادامه فعالیت‌های کاخ اختصاصی کورش دنبال می‌شود. البته با حجم انبوهی از سنگ‌های آسیب‌دیده مربوط به ستون‌ها، درگاه‌ها و کف کاخ‌ها نیز روبه‌رو هستیم که اقدامات لازم در مورد آنها نیز انجام می‌شود.

    فدایی همچنین به مستندنگاری نقش برجسته انسان بالدار اشاره کرد و گفت: این نقش برجسته در بدنه و سطوح دچار فرسایش شده که مرمت و حفاظت از آن آغاز می‌شود و به‌دنبال آن هستیم که یک پوشش برای انسان بالدار در فصل آینده طراحی شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو