مدیران خودروعصر اعتبار

خطری در کمین میراث جهانی پاسارگاد

«برق» آرامگاه کوروش را می گیرد

عصر ساختمان- یک فعال گردشگری در منطقه پاسارگاد با انتقاد از سوء مدیریت در این میراث جهانی، گفت: آسفالت زیستگاه خرس های قهوه ای و پلنگ ایرانی و نصب تیرهای برق در حریم آرامگاه کوروش، اقدامات فله ایِ مخالف با خواستگاه گردشگری است.

«برق» آرامگاه کوروش را می گیرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، امیر میری درباره حواشی اخیر پاسارگاد، به ایسنا گفت: چندی پیش زیستگاه خرس های قهوه ای و پلنگ ایرانی  در پاسارگار را آسفالت  و جاده ای که برای هزاران سال است و خرسی نام  داشت را به جاده سوباتان (منطقه ای که آب پس از جاری شدن فرو می رود و سپس در پایین دست دوباره جاری می شود) تبدیل کردند. این عمل برای کم کردن حساسیت  فعالان محیط زیستی است.

    او سپس به نصب تیرهای چراغ برق  پشت آرامگاه کورش اشاره کرد و افزود: یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان پاسارگاد، «گردشگری کیهانی» و «اختر گردشگری» است که متاسفانه نصب تیر چراغ برق به فاصله  100 متری آرامگاه کوروش به بهانه عمران و آبادی روستای «ابوالوردی»  به جز آلودگی نوری،  منظر آرامگاه را نیز تخریب می کند.

    این فعال بومگردی در پاسارگاد (نخستین شهر گردشگری نجومی ایران) بیان کرد:  به نظر می رسد مدیریت شهرستان پاسارگاد کمر همت به نابودی ظرفیت های گردشگری این منطقه بسته است.

    میری سپس گفت: در شهرستانی که اگر قصد ساخت یک چشمه سرویس بهداشتی را داشته باشیم، باید استاندارهای جهانی را رعایت کنیم، فله ای  کارهای نادرست و مخالف با خواستگاه گردشگر انجام می شود. ای کاش مدیران یاد می گرفتند دست کم برای تکمیل رزومه خود ، کاری انجام ندهند چون این هم برای خود کاری است.

    نصب تیرهای برق در "عرصه" اثر جهانی پاسارگاد بنا به اظهارات فعالان میراث فرهنگی و به استناد تصاویری که انتشار داده اند از اوایل بهمن ماه آغاز شده است، محوطه ای که آرامگاه کوروش، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبودجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری و تنگه بلاغی را در خود جای داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو