مدیران خودروعصر اعتبار

روزنه‌های امید برای احیای بافت تاریخی در گرگان

عصر ساختمان- با تعامل‌های صورت گرفته و شناخت خوب مدیران وزارت راه و شهرسازی و متولیان امور، گرگان جزء ۶ شهری است که بازآفرینی شهری در آن به صورت پایلوت در حال انجام است.

روزنه‌های امید برای احیای بافت تاریخی در گرگان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، امروزه بافت‎های تاریخی یک صفت مهم و ممتاز در شهرها محسوب می‎شود به طوری که برای بررسی فرهنگ و تاریخ یک شهر به بافت‎های تاریخی آن مراجعه می‎شود.

    به گفته کارشناسان در بافت تاریخی فرهنگ و تاریخ در هم تنیده شده است در واقع این فضاها به کیفیت و تاریخی بودن شهر گواه می‎دهند از این‌ رو بافت‎های تاریخی یکی از بحث‎های مهم محسوب می‎شود، چراکه بافت تاریخی هویت و شناسنامه شهری است که ویژگی‎های ممتازی را در شهر متبلور می‎کند.

    *بافت تاریخی نشانگر فرهنگ و تفاخر ملی

    پرواضح است که بافت تاریخی بخش واجد ارزش شهر است اما در این میان عده‎ای گمان می‎کنند کیفیت زندگی در آن مطلوب و مناسب نیست، بنابراین با دخل و تصرف در بافت سعی می‎شود زمینه زندگی جدید در بافت تاریخی را به وجود آورند.

    در همین رابطه یک کارشناس مدیریت شهری در استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: بافت تاریخی علاوه بر آنکه نشان‎گر فرهنگ ماست، باعث تفاخر ملی ما نیز محسوب می‎شود به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران وقتی داشته‎هایمان را بشناسیم بعدها به آن تفاخر خواهیم کرد.

    رضا شاه‌حسینی افزود: بافت تاریخی نشانگر راهنمای آینده است و شناخت از آن، ساختارهایی برای طراحی جدید ایجاد می‎کند.

    وی یکی از مزایای مهم بافت تاریخی در مدیریت شهری را گردشگری شهری عنوان کرد و گفت: شهرهای مهم دنیا چون رم، پاریس، فلورانس و ... در بافت تاریخی آن گردشگری انجام می‎شود بدون شک جذب گردشگر مزایای اقتصادی نیز به همراه دارد.

    این کارشناس بیان کرد: اگر مدیر شهری هدفش جذب اقتصاد باشد می‎تواند بر گردشگری شهری در بافت‎های تاریخی مانور دهد که این امر اقتصاد پویا را به ارمغان می‎آورد در واقع حفظ بافت تاریخی، مرمت، شناسایی، برندسازی و معرفی به جوامع می‎توان سود فراوانی برای اقتصاد شهری به همراه داشته باشد.

    *نقش مهم مردم در حفظ بافت تاریخی

    شاه‌حسینی با بیان اینکه بافت تاریخی گرگان بزرگترین بافت ثبت‌شده در کشور محسوب می‎شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه به بافت تاریخی اهمیت چندانی داده نمی‎شود و مردم حفظ بافت تاریخی را تنها وظیفه دولت و نهادهای دولتی می‎دانند و همواره نوک پیکان انتقادات طرف دولت گرفته می‎شود اما عدم همراهی جامعه هم امر مهمی تلقی می‎شود.

    وی بیان کرد: صاحبان و مالکان بخش خصوصی همراهی چندانی با مسؤولان در رابطه با حفظ و مرمت بافت تاریخی ندارند و متأسفانه بعضی اوقات مشاهده می‎شود سود بلندمدت جامعه شهری فدای سود کوتاه مدت می‎شود.
    وی گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید بناهای تاریخی را حفظ و شهرداری نیز طرح‎های احیاسازی را انجام دهد اما در این میان نقش مردم در حفظ بافت تاریخی بسیار مهم قلمداد می‎شود.

    *احیای بافت تاریخی سنت ما محسوب می‎شود

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان کمک به حفظ و نگهداری بافت‎های تاریخی را یکی از وظایف مهم و اساسی متولیان امر عنوان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: با تعامل و ارتباطات خوب بین سه نهاد نظام مهندسی ساختمان، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی و گردشگری کمک شایانی به موضوع بافت تاریخی و بازآفرینی شهری و حل مشکلات و برداشتن موانع خواهد شد.

    سید مجتبی موسوی افزود: احیای بافت تاریخی سنت ماست، چراکه بافت به عنوان سرمایه‎ای که دارای ویژگی‎های معنوی و مادی است برای ما در نظر گرفته می‎شود.

    وی با اشاره به فعالیت‎های صورت‌گرفته در دفتر احیا و مرمت بافت تاریخی گرگان بیان کرد: یکی از دلایل مهم توجه وزارت راه و شهرسازی به بازسازی و احیا بافت تاریخی و سنتی گرگان، تلاش‌های صورت گرفته در این دفتر است که باید مورد حمایت قرار گیرد.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان از عزم جدی این سازمان در مشارکت و حضور فعال در بحث احیای محلات تاریخی گرگان، نشست‌های تخصصی با موضوع توجه به معماری بومی، اسلامی، همکاری در مورد ایجاد فضاهای گفتگو و تعامل پیرامون شهر خبر داد و گفت: هیأت مدیره سازمان مشارکت در ایجاد خانه گفتمان شهر که از برنامه‌های کاربردی وزارت راه و شهرسازی در بحث بافت سنتی و بازآفرینی است را به طور جدی پیگیری خواهد کرد.

    *مرمت شهری در گرگان انجام می‎شود

    در ادامه مسؤول دفتر احیا و مرمت بافت سنتی گرگان نیز  با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در این دفتر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: با تعامل‌های صورت‌گرفته و شناخت خوب مدیران وزارت راه و شهرسازی و متولیان امور، گرگان جزء 6 شهری است که بازآفرینی شهری در آن به‌صورت پایلوت در حال انجام است.

    حسین کتولی افزود: مرمت شهری یا بازآفرینی شهری یکی از  اقدامات در احیای بافت تاریخی محسوب می‎شود در این اقدام در بافت علاوه بر ساختمان‎ها زندگی هم احیا می‎شود در واقع بافت معاصرسازی خواهد شد.

    وی ادامه داد: بر همین اساس تاکنون خانه تاریخی کبیر خریداری شده و چند مکان تاریخی دیگر مرمت شده‌اند.

    این استاد دانشگاه با معرفی ویژگی‌ها و مشخصات خانه گفتمان شهری در پایان اظهار کرد: بعد از طرح موضوع خانه گفتمان ایرانشهری در وزارت راه و شهرسازی، خانه وارطان در تهران تحت این عنوان خریداری و مورد مرمت قرار گرفت و در حال حاضر در تبریز و گرگان تلاش برای بازگشایی این خانه آغاز شده است و امیدواریم با مشارکت نهادها و دلسوزان بافت سنتی هر چه زودتر شاهد افتتاح این خانه باشیم که محلی برای طرح و گفتگو در مورد تمام موضوع‌های مرتبط شهری از جامعه‌شناسی گرفته تا سیما و منظر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی