مدیران خودروعصر اعتبار

معماری حرم رضوی نماد وحدت است

عصر ساختمان- استاد حوزه علمیه قم درباره معماری حرم رضوی گفت: معماری این بنا مانند مناره‌ها و گنبد حرم مطهر به صورتی طراحی شده است که از پایه‌ها و ستون‎های وسیع به سوی آسمان کشیده می‌شوند و به یک نقطه واحد می‌‍رسند. شیوه طراحی اسلامی نشان دهنده این است که از جمع به وحدت می‌رسیم و این وحدت، خداوند است.

معماری حرم رضوی نماد وحدت است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در صحن جامع حرم مطهر رضوی و در جمع زائران بارگاه امام رضا(ع) طی سخنانی با موضوع "ولایت از نگاه شیعه و ولایت‌مداری در عصر غیبت"، درباره وضعیت جامعه اسلامی در زمان غیبت امام عصر(عج) اظهار کرد: ولایت یک اصل الهی است و ولی‌فقیه نقش امام واعظ را دارد. باید همانگونه که از دستورات و فرامین امام واعظ اطاعت می‌کنیم، از دستورات ولی فقیه نیز اطاعت کنیم.

    وی با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) در زمینه نقش ولایت فقیه در جامعه، افزود: ولی فقیه در دوران غیبت معیار و ترازی برای سنجیدن مسوولان و افراد با امام هشتم(ع) است.

    استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه احکام اسلام بهترین احکام الهی است، یاد آور شد: مراجع تقلید برای استخراج احکام الهی، مدت طولانی از عمر خود را صرف این کار می‌کنند، لذا احکام را بنا به سلیقه خود نمی‌گویند بلکه این احکام از جانب خداوند است.

    وی تاکید کرد: انبیا و ائمه نیز احکام را از خداوند دریافت کرده و به مردم ابلاغ می‌کنند. قوانین در کشور اسلامی باید بر اساس احکام خداوند باشد و باید به گونه‌ای عمل شود تا این احکام به بهترین صورت اجرا شود. اگر ما پایبند به احکام اسلامی باشیم احکام ما بهترین و عالی‌ترین احکام هستند.

    آقاتهرانی تصریح کرد: مجلس ما مانند مجلس آمریکا نیست؛ آنها قانون می‌رانند، ما در کشورمان حکم خدا را پیدا و دنبال می‌کنیم. به همین دلیل است ولی فقیه، شورای نگهبان را تعیین می‌کند. ما باید از مسئولان اجرا شدن احکام الهی را مطالبه کنیم. 

    وی افزود: در این راستا مجلس شورای نگهبان که متشکل از چند فقیه عادل، اسلام‌شناس و خبره برای نظارت بر قوانین مصوبه مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شوند تا قوانین را به لحاظ احکام بررسی کرده و از ورود قوانینی مانند حلال شمردن شراب که برخلاف احکام الهی است جلوگیری کنند. دین و قوانین خداوند که پیامبر(ص) و ائمه (ع) برای اثبات آن ایستادگی کرده‌اند به ربوبیت تشریحی شناخته می‌شود.

    استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ولایت زیرمجموعه توحید است، خاطرنشان کرد: اولین اصلی که باید هر مسلمان به آن معتقد باشد اصل توحید است. یعنی به وحدانیت خداوند اذعان داشته باشد و این اصل شامل سه مرحله است. اولین اصل توحید در وجوب وجود خداوند در عالم هستی است. یعنی او واجب‌الوجود است و دیگر مخلوقات عالم در وجود متکی به خداوند یعنی ممکن‌الوجود هستند و کل عالم به خداوند فقیر و محتاج است.

    وی افزود: مرحله دوم توحید در خالقیت خداوند است. یعنی تنها آفریننده آسمان‌ها و زمین خداوند است و کسی نمی‌تواند ادعا کند که خالق است. قرآن در این باره می‌فرماید «اگر کسی ادعای خالقیت داشته باشد توانایی خلق موجودی کوچک مانند پشه یا مگس را هم ندارد».

    استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حتی مشرکان مکه در زمان پیامبر(ص) نیز به این موضوع اعتقاد داشتند. در همین مورد قرآن می‌فرماید اگر درباره خالق آسمان‌ها و زمین را از مشرکان بپرسید پاسخ می‌دهند که خالق عالم خداوند است. اگر ملائکه به جنین درون رحم صورت می‌بخشند و یا عزرائیل مسوولیت اخذ روح از کالبد انسان را دارد همه به اذن و خواسته خداوند است.

    آقا تهرانی اظهار کرد: مرحله سوم توحید ربوبی است یعنی اینکه تدبیر همه امور به عهده خداوند است. پروردگار به صورت تکوینی و نیز تشریحی به ربوبیت شناخته می‌شود. تنها خداوند است که ما را به انجام اعمالی که راه ثواب یا عقاب است امر و نهی می‌کند، اعضا و جوارح انسان متعلق به خداوند است و مالک اصلی اوست.

    وی گفت: سال‌ها قبل در مورد حاکمیت برعالم افرادی مانند ارسطو و افلاطون نظریه‌هایی ارائه کردند، مانند اینکه عالمان، فلاسفه و سیاستمداران حاکمان این عالم هستند اما این نظریه‌ها اساسا باطل بوده است و فقط خداوند است که حاکم عالم است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی