مدیران خودروعصر اعتبار

کاشی و سرامیک ایران را دریابیم

عصر ساختمان: ایران به عنوان چهارمین تولید کننده کاشی و سرامیک جهان این روزها حال و احوال خوشی را در این صنعت به خود نمی بیند.ایران پس از اسپانیا ، ایتالیا و ترکیه جایگاه چهارم تولید و صادرات کاشی و سرامیک را به خود اختصاص داده است. جایگاهی که طی سالیان اخیر به واسطه سرمایه گذاری کشورهای چین و هند در این صنعت به خطر افتاده است.

کاشی و سرامیک ایران را دریابیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، با نگاهی به آمار صادرات ایران در سال گذشته می توان دریافت که کشورهای عراق ، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان هدف اصلی صادرات ایران در این صنعت بوده است تا جایی که 90.8 % صادرات ما را به خود اختصاص داده است.این در حالی است که ترکیه با برنامه ریزی و سیاست گذاری خود در این صنعت به دنبال گرفتن بازار خاورمیانه از ایران است. عراق با اختصاص 69.97% از صادرات کاشی و سرامیک ایران به خود بازار اصلی کشورمان در منطقه و جهان تلقی می گردد. بازاری که در حال حاضر به واسطه مشکلات امنیتی و اقتصادی خود عملا به عنوان یکی از عوامل رکود این صنعت بین کارشناسان و صاحبنظران صنعت کاشی و سرامیک نام گرفته است. در سال های گذشته تعدادی از تولید کنندگان و بازرگانان ایرانی محصولات بی کیفیت را با قیمت های پایین به عراق صادر نموده اند؛ در حالیکه ترکیه با تشکیل انجمنی تحت عنوان ترکیش سرامیک با حفظ کیفیت و استانداردهای لازم توانسته است بازار عراق بدست گرفته و محصولات خود را با قیمتی پایین تر از محصولات ایرانی به فروش برساند.

    یکی دیگر از عوامل رکود این صنعت طی سالیان اخیر افزایش واردات این محصول از کشورهای چین ، ترکیه و امارات می باشد ، تا جاییکه حجم واردات از این سه کشور 96.24% از کل واردات را در سال 93 به خود اختصاص داده است.

    در این بین عدم توجه به پارامتر کیفیت در کنار کمیت سبب گردیده است علیرغم حجم بالای تولیدات که ما را در زمره چهار کشور اول دنیا قرارداده است در کیفیت جایگاه خاصی را برای خود در کنار سایر رقبا متصور نباشیم.صنعت کاشی ایران از نظر "بازاریابی و فروش" ، "تولید دانش تخصصی " و " تحقیق و توسعه " طی سالیان اخیر نتوانسته است در کنار استفاده از دستگاه ها و تجهیزات نوین به کار گرفته شده در کارخانه جات مختلف رشد مناسبی را داشته باشد .تا جایی که انجمن صنفی تولید کنندگان کاشی و سرامیک را بر آن داشت که طی مصوبه ای به واسطه رکود شدید در ساخت و ساز ، افت شدید فروش داخلی و صادرات ، جلوگیری از راکد ماندن تولیدات در انبار ، جلوگیری از راکد ماندن سرمایه تولید کنندگان و تنظیم بازار از طریق مدیریت تولید ، پیشنهاد کاهش 50% ظرفیت تولید را به اعضای این انجمن ارائه نماید.
    از این رو برآن شدیم به عنوان یک رسانه فعال در بخش صنعت ساخت و ساز و در راستای بهبود وضعیت این بخش از صنعت ساختمان و کمک در بهبود وضعیت فروش در دوران پسا تحریم در کنار این صنعت و همگام با تولید کنندگان و مصرف کنندگان سهمی کوچک در پایداری و توسعه این صنعت برداریم. بدیهی است در این راستا به همفکری و تعامل تمامی فعالان این صنعت از تولید کنندگان ، فروشندگان ، صادر کنندگان و خریداران احتیاج داریم و به آن دل بسته ایم ؛ امید است یاریمان نمایید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: سیامک چهارمحالی
    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی