مدیران خودروعصر اعتبار

کشف شهر قدیمی «کوشانی‌ها» متعلق به سده اول میلادی در تاجیکستان

عصر ساختمان- باستان‌شناسان موزه ملی تاجیکستان در استان «عبدالرحمان جامی» واقع در ۸۵ کیلومتری پایتخت این کشور، بقایای یک شهر قدیمی متعلق به دوره امپراطوری «کوشانی‌ها» را کشف کرده‌اند.

کشف شهر قدیمی «کوشانی‌ها» متعلق به سده اول میلادی در تاجیکستان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، باستانشناسان موزه ملی تاجیکستان در استان «عبدالرحمان جامی» واقع در 85 کیلومتری پایتخت این کشور، خرابه‌های یک شهر قدیمی متعلق به دوره امپراطوری «کوشانی‌ها» را کشف کرده‌اند.

    این باستان‌شناسان در تازه‌ترین تجسس‌های خود در این مکان، مجسمه کوچکی از یک مادر که کودکی را در آغوش گرفته و با دستش سر کودک دیگری را نوازش می‌کند، پیدا کردند که به گفته آنان به زمان امپراطوری کوشانی‌ها متعلق بوده است.

    باستان‌شناسان موزه ملی تاجیکستان، همچنین طی 2 هفته اخیر از این مکان که به عنوان «شهر قدیمی کوشانی‌ها» نام می‌برند، ده‌ها مورد از آثار و اشیاء تاریخی آن زمان را از زیر خاک بیرون آورده‌اند.

    شهر قدیمی کوشانی‌ها در بلندی تپه قرار دارد و باستان‌شناسان در حال حاضر توانسته‌اند در این مکان، 2 منزل مسکونی را نیز مشخص کنند.

    «دولت خواجه داودی» رئیس باستان‌شناسی و سکه شناسی موزه ملی تاجیکستان در این زمینه گفت: کاوش‌های انجام شده نشان می‌دهد که بر روی این تپه یکی از شهرهای بزرگ تجاری کوشانی‌ها وجود داشته است.

    به گفته وی، تاکنون از این مکان، سکه‌ها و مجسمه‌های کوچک، جام‌های آهنین، کاسه‌های گلی، لوازم آرایشی و زینت‌هایی از زیر خاک پیدا شده‌اند که به زمان کوشانی‌ها تعلق دارند.

    همچنین از این شهر قدیمی 2 خمره بزرگ کشف شده است که به گفته باستان‌شناسان، کوشانی‌ها ظاهرا از آن‌ها برای سرد نگاه داشتن آب استفاده می‌کردند.

    امپراطوری کوشانی‌ها، سلسله قدیمی است که تقریبا در قرون 1 الی 3 میلادی وجود داشته و سرزمین‌های آسیای مرکزی، افغانستان، پاکستان، هند شمالی و ترکستان شرقی را در بر می‌گرفته است.

    طی دهه‌های اخیر در تاجیکستان، چندین شهر قدیمی مانند این شهر کشف شده است که می‌تواند گواهی بر قدمت و تمدن تاجیکان باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار