مدیران خودروعصر اعتبار

پاتوق تبهکاران جهان چگونه به یکی از زیباترین مناطق گردشگری تبدیل شد؟

عصر ساختمان- در دهه هشتاد و نود قرن پیش، کالی یکی از خطرناک‌ترین شهر‌های جهان و مخفیگاه سوداگران مواد مخدر، اسلحه، مجرمان، ساخت بمب و غیر به شمار می‌رفت.

پاتوق تبهکاران جهان چگونه به یکی از زیباترین مناطق گردشگری تبدیل شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از تابناک باتو، در سال 2016 میلادی، دولت کلمبیا و شورشیان مسلح معروف به نام اختصاری «فارک» تفاهمنامه صلح تاریخی امضا کردند تا به موجب آن جنگ داخلی که نیم قرن به طول کشیده بود پایان یابد و در‌ها به سوی جذب گردشگر باز شوند.

    پاتوق تبهکاران جهان چگونه به یکی از زیباترین مناطق گردشگری تبدیل شد؟

    سال گذشته بیش از چهار میلیون گردشگر به این کشور رفتند و هنوز شهر‌های بوگوتا و کارتاژ و مدئین در صدر پربازدیدترین قطب‌های گردشگری شهر‌های کلمبیاست. با وجود این، از هر 20 گردشگر یکی از شهر «سانتیاگو ده کالی» یا «کالی» بازدید می‌کند، این شهرِ گرم، سرشار از شور و فعالیت است، ساکنان آن به 2.7 میلیون تن می‌رسد و در دره رود کائوکا در جنوب کلمبیا قرار دارد.

    پیش از این، شمار کم توریست هایِ کالی به دلیل بدنامی ناشی از جرایم متعدد و قاچاق مواد مخدر بود و فیلم‌ها و سریال هالیوودی از جمله سریال «نارکوس» هم در رسوخ دیدگاه منفی درباره این شهر سهم بسزایی داشتند.

    در دهه هشتاد و نود قرن پیش، کالی یکی از خطرناک‌ترین شهر‌های جهان و مخفیگاه سوداگران مواد مخدر، اسلحه، مجرمان، ساخت بمب و... به شمار می‌رفت. برادران «رودریگز» زمام کار‌های خلاف را در این شهر به دست داشتند و گروه مافیایی معروف به نام گروه رودریگز به راه انداخته بودند که یکی از قوی‌ترین گروه‌های تبهکاری جهان به شمار می‌رفت.

    اما حالا برادران رودریگز در زندان‌های آمریکا هستند و میزان جرم و جنایت هم با اجرای برخی از فرامین دولتی در این شهر کاهش یافته است؛ مانند قوانین مرتبط با حمل اسلحه، تشدید قوانین شرب خمر در شب و... در همین راستا تعداد جرایم قتل عمد در شهر کالی ما بین سال‌های 1993 تا 2018 میلادی به نسبت 82 درصد کاهش یافته است.

    شهر کالی تاریخ جالب و منحصر به فردی دارد. از آنجا که این شهر نزدیک بندر «بوئناونتورا» اقیانوس آرام قرار دارد، در قرن شانزدهم تاجران اسپانیایی ده‌ها هزار برده آفریقایی را از طریق بندر بوئناونتورا برای کار در مزرعه‌های وسیع نیشکر به شهر کالی آوردند. از آن زمان به بعد شهر کالی به مرکز دو فرهنگ آفریقایی و آمریکای لاتینی کلمبیا تبدیل شد و فرهنگ شهر برای همیشه تغییر کرد.

    در دهه هفتاد و نود قرن پیش، دریانوردان با آوردن گرامافون به شهر نوع جدیدی از موسیقی را که در شهر نیویورک رواج یافته بود را به کالی وارد کردند. این موسیقی سالسا و ترکیبی از مامبو کوبایی و ریتم پورتوریکویی بود. امروز هر جای شهر کالی (پایتخت رقص سالسا) که قدم بگذارید، نغمه‌های موسیقی سالسا با ضرباهنگ‌های سریع و ریتم منحصر به فرد آن را در بارها، مغازه‌ها و مدارس رقص خواهید شنید.

    کالی ویژگی‌های دیگری هم دارد که آن را به جاذبه گردشگری کلمبیا تبدیل می‌کند از جمله آب و هوای گرم در تمام فصول سال، کوه‌های سر سبز با جاده‌های فراوان برای دوچرخه سوارها، غذا‌های اشتها برانگیز و استقبال گرم ساکنان این شهر.

    کالی بیش از 200 مدرسه برای آموزش رقص سالسا دارد که قدیمی‌ترین آن در قلب شهر قرار دارد، خارجی‌ها مدرسه‌های رقص خیابان «سن آنتونیو» تاریخی را که با سنگ ساخته شده ترجیح می‌دهند. «نورا الخاندر توما» مالک یکی ار این مدارس رقص می‌گوید شهر کالی رقص سالسا را ابداع نکرده بلکه آن را توسعه داده و ریتم تندی به آن بخشیده است، سالسا در شهر کالی یکی از تندترین ریتم‌ها را در دنیا دارد.

    نوادگان برده‌های آفریقایی که در کوران تجارت برده به این مناطق آورده شده بودند، مهارت‌های خود را در آشپزی به نمایش گذاشتند و نتیجه آن آشپزخانه غنی امروز در کلمبیاست و غذا‌های جدیدی که تجارت برده در این منطقه با خود به همراه آورد از جمله پخت شیرینی با عسل سیاه، برنج با شیر، سیب زمینی شکم پر، «بندیجا پایسا» غذایی که از گوشت و موز سبز تهیه می‌شود، کازولا خورشتی که از ماهی، صدف، زیره سبز، سیر، فلفل، گوجه، پیاز، خامه و پنیر تهیه می‌شود و با برنج پخته شده در شیر نارگیل خورده می‌شود از دستاورد‌های قرن‌های پیش است.

    در غروب، نسیم دل انگیزی از سوی اقیانوس آرام می‌وزد و گرمای خفه کننده ظهر را از بین می‌برد، پیاده رو‌ها آکنده از رهگذران می‌شوند. «بنیامین ماریوت» مؤسس شرکت ساماندهی سفر‌های خارج از شهر کالی می‌گوید بهترین زمان برای کشف کالی هنگام غروب خورشید و زمان بازگشت مردم از مشاغل است، وقتی با دوستانشان هستند، گفتگو می‌کنند و به عبارت دیگر وقتی زندگی در خیابان‌های کالی شروع می‌شود. موزه، بازار صنایع دستی و پارک مجسمه گربه‌ها در سواحل رود کالی از دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار