مدیران خودروعصر اعتبار

آغاز بازسازی سه سرای تخریب‌شده عرصه بازار تاریخی ارومیه

عصر ساختمان- سه سرای «نخجوانی»، «سروش» و «مهدی‌زاده» واقع در عرصه بازار تاریخی ارومیه با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی بازسازی می‌شوند.

آغاز بازسازی سه سرای تخریب‌شده عرصه بازار تاریخی ارومیه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: به دنبال بازنگری حریم بازار تاریخی ارومیه در خرداد ماه سال گذشته، بازسازی سه سرای یاد شده مطابق با بافت، الگوهای معماری و مصالح این مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

    محمد فتحی با اشاره به تعیین و ابلاغ حریم حفاظتی مجموعه بازار ارومیه در سال 1353 از سوی اداره کل حفاظت آثار باستانی و بناهای تاریخی و تخریب این سه سرا در دهه هشتاد افزود: در بازنگری عرصه و حریم بازار تاریخی ارومیه این محدوده به عرصه بازار افزوده و مصوب شد که هرگونه ساخت و ساز در این محدوده مطابق با طرح و تراکم سراهای مذکور و با استناد به عکس هوایی سال 1335 شمسی باشد.

    به گفته‌ وی، هماهنگی شهرداری و موافقت سرمایه‌گذار بخش خصوصی با هدف تحکیم بستر سراهای سروش و نخجوانی به منظور اجرای فونداسیون آغاز شده و قرار است این سه سرا مطابق با بافت و الگوی مجموعه تاریخی بازار ارومیه در دو طبقه به ارتفاع 7 متر و 50 سانتیمتر با همان مصالح و آجر خطایی ساخته شود.

    فتحی همچنین همچنین از اضافه شدن 3 راسته «نجاران»، «آهنگران» و «امیر نظمی افشار» (نوبخت) در بازنگری عرصه و حریم بازار تاریخی ارومیه به عرصه این بازار خبر داد و گفت: این سه راسته از دیگر بخش‌های بازار بوده که با احداث خیابان امام‌خمینی (ره) (پهلوی سابق) از بدنه بازار جدا شده است.

    این مسئول آغاز مرمت راسته «امیر نظمی افشار» (نوبخت)، از سوی بازاریان و کسبه این راسته با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و آذربایجان غربی را از جمله اقدامات سال‌ جاری عنوان کرد و گفت: همزمان با این اقدام، در حال گفتگو با کسبه‌های راسته‌های نجاران و آهنگران برای افزایش مشارکت در زمینه مرمت هستیم.

    او با تاکید بر اینکه بافت ارزشمند تاریخی و المان مهم شهری در طول تاریخ با کمک و همیاری بازاریان حفظ و مرمت شده است افزود: برهمین اساس کتابچه ضوابط و قوانین حاکم بر بافت تاریخی بازار ارومیه از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تدوین، انتشار و با همیاری بازرس اصناف و معاونت میراث فرهنگی در بین کسبه بازار توزیع شده است تا با حفظ هویت این اثر ارزشمند، هویت تاریخی – فرهنگی آن تقویت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو