مدیران خودروعصر اعتبار

روشی عجیب برای سرمایش ساختمان

عصر ساختمان- محققانی از موسسه فناوری فدرال سوییس توانسته اند حصیر بسیار پیشرفته ای را برای پوشش سقف با ویژگی های خاصی تولید کنند. این حصیر که نوعی پلیمر است می تواند آب باران را در زمان بارندگی جذب کرده و در هوای گرم آن را به صورت تعرق پس دهد یا به اصطلاح ساختمان عرق کند.

روشی عجیب برای سرمایش ساختمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳:۰۰

    تعریق، آسان ترین و ارزان ترین راه برای خنک کردن بدن در مقابل تابستان گرم یا ورزش های سخت است.براین اساس بسیاری از موجودات برای خنک کردن بدنشان در تابستان،عملیات تعریق انجام می دهند.حال اگر بتوانیم این سیستم را برای ساختمان ها اجرا کنیم می توانیم امیدوار باشیم به میزان بسیار زیادی توانسته ایم در کاهش هزینه های سرمایش ساختمان موفق شویم. برای این کار باید با هزینه بسیار اندک ،آب باران را ذخیره کرده و از آن برای خنک کردن ساختمان ها بهره ببریم.
    به گزارش «عصر ساختمان »محققانی از موسسه فناوری فدرال سوییس توانسته اند حصیر بسیار پیشرفته ای را برای پوشش سقف با ویژگی های خاصی تولید کنند.
    این حصیر که نوعی پلیمر است می تواند آب باران را در زمان بارندگی جذب کرده و در هوای گرم آن را به صورت تعرق پس دهد یا به اصطلاح ساختمان عرق کند.بدین وسیله با تبخیر آب ها می توان خانه را خنک تر کرد.این کاهش دما در نهایت باعث کاهش مصرف انرژی به وسیله کولر و تهویه مطبوع می شود.
    لایه روی این پلیمر که «پلی ان ایزوپروپیل اکریل آمید»یا به اختصار «P.N.I.P.A.M»نامیده شده است؛ قابلیت جذب آب را داشته و به آب باران اجازه می دهد تا جذب این پلیمر شود.این پوشش پلیمری در زمان وجود آب(وقتی باران می بارد)همانند اسفنج آب را به خود جذب کرده و در زمان تابش مستقیم آفتاب مثلا در دمای 32 درجه سانتی گراد فشرده شده وآب را به روش آب گریز به بیرون هدایت می کند و در نتیجه این عملیات آب همانند عرق به بالای سطح می آید.
    بر اساس این گزارش محققان هنوز نمی دانند که این پوشش در برابر یخ زدگی چه واکنشی از خود نشان می دهد؛ اما می توان گفت که این پوشش پلیمری برای افرادی که درمناطق استوایی و بارانی زندگی می کنند،جایی که هم باران و هم گرمای فراوانی وجود دارد و همچنین در مناطقی که نصب یک دستگاه تهویه مطبوع یا کولر می تواند خیلی پر هزینه باشد،مفید خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو