مدیران خودروعصر اعتبار

زاغه‌نشینی مدرن در آلونک‌هایی به نام مسکن مهر

در برخی شهرستان‌ها هنوز یک بیمارستان هم نداریم

عصر ساختمان- سید شهاب‌الدین چاووشی معاون سیاسی-اجتماعی استانداری تهران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود بیشترین تزریق اعتبار در حوزه سلامت و درمان در این دولت، اما همچنان در استان تهران و شهرستان‌های اطراف مشکلاتی اعم از نبود مرکز درمانی و بهداشتی وجود دارد و مردم مجبور هستند؛ برای درمان به تهران یا شهر دیگری بروند؟

زاغه‌نشینی مدرن در آلونک‌هایی به نام مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، سید شهاب‌الدین چاووشی اظهار داشت: امروز هر ایرانی با داشتن دفترچه خدمات درمانی، می‌تواند؛ بستری شود و دغدغه درمان و بستری شدن در کل آحاد جامعه از بین رفته است. این اقدام، یکی از کارهایی است که در خود آمریکا و خیلی از کشورهای منطقه عملیاتی نشده‌است، اما اینکه آیا استان تهران با 13 میلیون جمعیت، سهم خودش را در استفاده از امکانات درمانی و بهداشتی موجود کشور تمام و کامل دریافت کرده یا خیر؟ پاسخش منفی است.

    معاون سیاسی-اجتماعی استانداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر در برخی شهرستان‌های تهران هنوز یک بیمارستان هم وجود ندارد، افزود: بعضی‌ شهرستان‌های ما به اندازه برخی استان‌های ما جمعیت دارند، اما سرانه جمعیت‌شان با برخوردی از امکانات بهداشتی و درمانی متناسب نیست، اما با توجه به امکان دسترسی‌شان به تهران و مراکز درمانی، تا حدودی این مشکل قابل حل است؛ در مناطق مختلف کشور ما که دور از دسترس هستند و دسترسی به مراکز درمانی ندارند، طبیعتا اولویتی داده شده که حداقل امکانات بهداشتی را داشته باشند.

    وی ادامه داد: البته در 3 سال گذشته در چندین شهر ساخت بیمارستان آغاز شده و در برخی شهرهای دیگر، بیمارستان‌ها در مرحله اتمام و بهره‌برداری است.

    چاووشی به ایجاد شهرهای جدید و پرجمعیت و همچنین مشکلات مسکن مهر در این شهرها اشاره کرد و گفت: شهرهای جدیدی در استان تهران شاخته شده که جمعیت‌شان قابل توجه است؛ مثلا شهر پرند طی دو سه سال آینده با این ساخت‌وسازی که در آنجا صورت گرفته به نظر می‌آید به اندازه برخی استان‌ها جمعیت پیدا کنند؛ در این شهرها در ساخت مسکن مهر، زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی نشده است و فقط بیابان را گرفتند و خانه ساختند؛ حالا کار ندارم که خانه‌ها با چه استحکامی ساخته شده است.

    وی ادامه داد: همین هفته 8 هزار 200 واحد مسکونی مجددا در پرند با حضور وزیر مسکن افتتاح شد؛ با افزوده شدن این جمعیت، تصور کنید، چه تعداد جمعیت اضافه می‌شود؛ این سایت‌ها، زیر ساخت‌های لازم را ندارند. به طور مثال کلانتری، مسجد و مدرسه پیش‌بینی نشده است. در آستانه سال تحصیلی گذشته و امسال یکی از دغدغه‌های جدی ما که پیگیری هم کردیم؛ یافتن راهکارهای کوتاه مدتی است که بتوانیم دانش‌آموزان را پوشش دهیم. این خانه‌ها و ساختمان‌ها که با این حجم شاخته شده، سیستم فاضلاب، سیستم آبرسانی، لوله‌کشی گاز و امکانات شهری  وجود ندارد؛ تازه پرند جزو آبادترین‌های شهرهای جدید است.

    چاووشی اضافه کرد: هنگام افتتاح یکی از خانه‌های مسکن مهر  متوجه شدیم که سیستم فاضلاب برای خانه‌ها پیش‌بینی نشده بود؛ البته از این قبیل مشکلات زیاد وجود دارد. من همانجا عرض کردم که طرح مسکن مهر می‌توانست به حل مشکل مسکن منجر شود به شرطی که تمام جهات کارشناسی لحاظ می‌شد.

    وی با تاکید بر اینکه با این وضع موجود، زاغه‌نشینی قدیم را به زاغه نشینی مدرن تبدیل کردیم، گفت: در گذشته یقه حاشیه‌نشینی قدیم را می‌گرفتیم و می‌گفتیم چرا خلاف ساختی؟ چرا اینجا خانه ساختی؟ ولی در حال حاضر آنها یقه ما را گرفتند که برای ما خانه ساختید، پس امکانات اولیه آن کجاست؟ یعنی ما الان بدهکار شدیم به کسانی که باید خدمت ارائه می‌دادیم و رضایت حاصل می‌شد؛ ولی برعکس شده است. کسانی که می‌توانستیم صاحب مسکن کنیم و خیالشان را با این کار راحت کنیم، اما متاسفانه امکانات مورد نیاز در آن پیش‌بینی نشده است.

    وی ادامه داد: شنیدم برخی آقایان گفته‌اند، ما خانه‌شان را ساختیم، حالا شما نمی‌توانید؛ آب و گازش را وصل کنید؟! مسکن مهر به آلونک‌هایی تبدیل شده که نه پیوست فرهنگی و نه هویت شهری و اجتماعی دارد و واقعا دغدغه‌های جدی برای دولت ایجاد کرده که باید تلاش شود در این زمینه اقدامات موثری انجام داد.

    معاون سیاسی-اجتماعی استانداری تهران در واکنش به این اظهارات مبنی بر اینکه "اگر طرح مسکن مهر نبود، چه می‌شد؟" گفت: بافت‌های فرسوده شهرهای بزرگ ما را ببنید، همه امکانات و خدمات زیربنایی را دارا هستند اما خانه‌هایی که با یک زلزله 5 ریشتری ممکن است؛ فرو بریزند؛ آقایان می‌توانستند، همین بافت‌های فرسوده شهری را تملک کنند و به مسکن مهر تبدیل می‌کردند.

    چاووشی در پایان تصریح کرد: در بیابان‌ها خانه ساختیم و باید آب و برق و فاضلاب و سیستم طراحی کنیم؛ در اینجا هزینه و اعتبارات کشور حیف شده و بهره‌دهی لازم را نداشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو