مدیران خودروعصر اعتبار

افت ۳۰ درصدی قیمت مسکن در شهرهای جدید پرند و پردیس

عصر ساختمان- قیمت مسکن در شهرهای جدید از جمله پرند و پردیس در نیمه نخست امسال بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افت کرد؛ در حالی که پیش از آغاز سال ۱۴۰۲، عده‌ای این‌گونه پیش‌بینی کرده بودند که در نیمه نخست امسال شاهد موجی از گرانی خواهیم بود.

افت ۳۰ درصدی قیمت مسکن در شهرهای جدید پرند و پردیس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، درسالهای اخیر به علت کوتاهی دولت گذشته در تولید مسکن، شاهد افزایش قیمت در این بخش بودیم که امکان خرید مسکن در کلانشهرهایی مانند تهران به خصوص برای دهک‌های کمتر برخوردار دیگر امکان‌پذیر نبود و در کنار آن شاهد افزایش موج مهاجرت مستاجرهایی بودیم که با شیب تند قیمت رهن و اجاره دیگر قادر به پرداخت این هزینه‌ها نبودند.

    دولت سیزدهم تلاش کرد تا با ارایه راهکارهایی بحران مسکن را مرتفع کند، از جمله ساخت و عرضه مسکن که یکی از مشکلات اصلی که سبب افزایش بی‌رویه قیمت مسکن شد به دلیل همین کمبود تولید بود.

    همچنین برخورد با بنگاه‌های غیرمجاز را نیز می‌توان از دیگر فعالیت‌های دولت برای ساماندهی بازار مسکن نام برد، با وجود اینکه برنامه‌های دولت همچنان ادامه‌دار خواهد بود و به مرور شاهد تاثیرگذاری آن خواهیم بود، اما در همین ابتدای راه به خوبی می‌توان اثرگذاری آنها را به عنوان مثال در شهرهای جدید از جمله پرند و پردیس دید.

    طبق تحقیقات میدانی، قیمت مسکن در شهر جدید پردیس در شش ماه نخست امسال حدود 30 درصد کاهش داشته است.

    این افت قیمت در این دو شهر در حالی صورت گرفته که پیش‌بینی‌ها در ابتدای سال به خصوص در فضای مجازی بر این بود که قیمت‌ها افزایش زیادی خواهد داشت و شاهد یک ابرتورم خواهیم بود.

    نبود تقاضا و فضاسازی برای کشاندن مردم به بازار

    یکی از دلایل اصلی برای مطرح کردن چنین پیش‌بینی‌هایی را می‌توان به نبود تقاضا در بازار مسکن ربط داد که با پخش‌کردن این شایعات بی‌پایه و اساس به دنبال این بوده و هستند که مردم را با این تفکر که اگر امروز خرید نکنند فردا دیگر امکانپذیر نخواهد بود به بازار بکشانند.

    اما با ثابت ماندن قیمت ارز و حتی کاهش آن و دیگر بازارهای موازی مانند نهاده‌های ساختمانی این پیش‌بینی نه تنها درست از آب در نیامد، بلکه این جوسازی‌ها نیز تاثیری در تفکر و تصمیم‌گیری‌های مردم نداشت و سوداگران نتوانستند مانند سالهای قبل قیمت‌گذاری کرده و فضا را به نحوی که می خواهند در چنبره خود دربیاورند.

    نبود تقاضا و ثابت‌ماندن بازارهای موازی در شش ماه نخست امسال موجب شد که قیمت مسکن در برخی از شهرها مانند پردیس و پرند حدود 30 درصد کاهش پیدا کند و با توجه به اینکه برنامه دولت در راستای تداوم کاهش قیمت در تمام بخش‌ها است به نظر می‌رسد که در نیمه دوم امسال نیز همچنان شاهد کاهش قیمت باشیم.

    فعال شدن کارگاه‌های تولید مسکن عاملی برای کاهش قیمت در پردیس و پرند

    فعال شدن کارگاه‌های تولید مسکن مهر در پردیس بعد از حدود 12 سال و در پرند را از دیگر دلایلی می‌توان نام برد که موجب کاهش قیمت مسکن در این دو شهر شده است.

    این در حالی است که با تحویل این واحدها به متقاضیان در آینده نزدیک، نه تنها بخش زیادی از مشکل مسکن در این دو شهر برطرف بلکه با توجه به اینکه عرضه، کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت در نتیجه باید شاهد تداوم افت قیمت مسکن در این دو شهر باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو