مدیران خودروعصر اعتبار

تولد ناقص طرح بیمه‏‌ای کارگران ساختمانی در مجلس

عصر ساختمان- احتمال قطع شدن بیمه ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه شده با تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، نه‏‌فقط منابع لازم برای بیمه ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی عملیاتی نمی‏‌شود، بلکه احتمال قطع شدن بیمه ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی نیز وجود دارد.

تولد ناقص طرح بیمه‏‌ای کارگران ساختمانی در مجلس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از روزنامه ایران اقتصادی، طرح اصلاح ماده (5) قانون بیمه‏‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در جلسه علنی مجلس (روز یکشنبه، 22 مرداد ماه) در حالی مصوب شد که جامعه کارگری همچنان نگران وضعیت بیمه هستند، چرا که میزان اعتبار حاصل از تعیین 22.5 درصدی عوارض صدور پروانه ساخت، 5 هزار میلیارد تومان خواهد شد، این در حالی است که برای بیمه یک میلیون و 200 هزار کارگر ساختمانی 16 هزار میلیارد تومان نیاز است. به ‏نظر می‏‌رسد لابی قدرتمند بساز و بفروش‌‏ها، عملاً طرح بیمه کردن کارگران ساختمانی را به محاق برده است.

    نمایندگان مردم در مجلس با اختصاص 22.5 درصد مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه، احداث و یا افزایش تراکم ساختمانی، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی شامل زیربنا، مازاد بر تراکم، پایه مالی، افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح‏های توسعه‏ای شهری و تغییر کاربری به تجاری به عنوان سهم مالک، برای بیمه کارگران ساختمانی موافقت کردند.

    مافیای ساخت و ساز، طرح قبلی بیمه کارگران ساختمانی را نابود کرد

    رئیس کانون انجمن‏های صنفی کارگران ساختمانی استان قم در گفت‏وگو با روزنامه «ایران اقتصادی» به زوایای مختلف این طرح پرداخته و می‏گوید: بعد از سه سال و نیم که از اصلاحیه این ماده گذشته است، 12 جلسه در کمیسیون اجتماعی بررسی شد و کلیات این طرح اصلاحیه در مجلس به تصویب رسید و روی جزئیات بحث و بررسی شد.

    عباس شیری ادامه داد: قانونگذار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهلت داد که بعد از سه ماه اجرایی شود. دقیقاً یک هفته به اجرایی شدن مانده بود که پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و دلخوش و چند تن دیگر از نمایندگان طرح دوفوریتی به مجلس بردند. مافیای ساخت و ساز در مجلس به قدری قوی بود که ما کارگران سه سال و نیم به دنبال طرح بودیم در حالی این نمایندگان با یک طرح دوفوریتی، طرح ما را هوا کردند.

    این نماینده جامعه کارگری بیان داشت: کمیسیون اجتماعی مجلس بدون درنظر گرفتن نظر نمایندگان کارگری مصوب کرد در مناطق شهری باید کارگران 4 درصد و در مناطق روستایی یک‏درصد از حداقل دستمزد خود را، به ازای ساخت هر متر مربع پرداخت کنند که این در صحن علنی به مشکل برخورد و به شورای نگهبان رفت و ایراداتی گرفته شد و دوباره به مجلس برگشت و مورد بررسی قرار گرفت؛ در ادامه هم شورای نگهبان ایراد گرفت.

    طرح جدید مجلس قابلیت اجرایی ندارد

    وی با بیان اینکه مجلس در حق کارگران بی‏مهری کرد، گفت: با همه اینها طرحی که یکی از نمایندگان ارائه کرده بود، هر چند با آیین‏نامه داخلی مجلس مغایر بود اما این طرح توسط مجلس به تصویب رسید.

    شیری عنوان کرد: اکنون ما احتمال می‏دهیم که این طرح نیز بار مالی داشته باشد و شورای نگهبان تأیید نکند. بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت 7درصد حق بیمه سهم بیمه‏شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم و 22.5 درصد مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه، احداث و یا افزایش تراکم ساختمانی، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی شامل زیربنا، مازاد بر تراکم، پایه مالی، افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح‏های توسعه‏ای شهری و تغییر کاربری به تجاری به عنوان سهم مالک، این کارگران را بیمه کند. این حق بیمه با 22.5 درصد حدود پنج هزار میلیارد تومان می‏شود، در حالی‏که برای بیمه یک میلیون و 200 هزار نفر از کارگران ساختمانی به 16 هزار میلیارد تومان پول نیاز است.

    وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 200 هزار خانواده کارگری با جمعیت پنج میلیون نفری داریم، گفت: در گذشته 950 هزار بیمه‏شده کارگری داشتیم، منابع مالی تأمین نشد و با سختگیری بیمه کارگران قطع می‏شد و کارگران به صف انتظار می‏رفتند، اکنون حدود 650 هزار بیمه‏شده داریم و 600 هزار خانوار دیگر در انتظار بیمه هستند.

    رئیس کانون انجمن‏های صنفی کارگران ساختمانی استان قم تأکید کرد: با این طرح اصلاحیه نه‏تنها 600 هزار کارگر ساختمانی بیمه نمی‏شوند، بلکه حتی منابع تعیین‏شده نمی‏تواند 50 هزار کارگر ساختمانی را بیمه کند.

    حق کارگران ساختمانی در مجلس پایمال شد
    وی با اشاره به اینکه مجلس وانمود می‏کند که حامی کارگران است، گفت: این طرح را سه سال و نیم است به مجلس برده‏اند تا به همه نشان دهند که به فکر جامعه کارگری هستند اما اینطور نبوده است و حق کارگران در مجلس پایمال شده است.

    شیری می‏گوید: توقع ما از نمایندگان مجلس بیشتر بود. باید درد دل جامعه کارگران را می‏گفتند، اما با تصویب این طرح انگار نمایندگانی در مجلس هستند که احتمالاً یا اغلب مجلس خودشان بساز و بفروشند یا حامی این گروه هستند چرا که تصویب این طرح با رویکرد شهرداری‏گونه تصویب شده است.

    وی عنوان کرد: منابع برآوردشده از محل تصویب این طرح، امکان بیمه شدن کارگران ساختمانی را فراهم نمی‏آورد، چرا که منابع مالی بیمه با این مبالغ پاسخگو نیست. در حق کارگری خیلی اجحاف شد. ما نمایندگان کارگری از پشت‏پرده‏ها چیزی نمی‏دانیم، اما به‏نظر می‏رسد، مجلس با تصویب این طرح عملاً حامی بساز و بفروش‏ها شده است.

    تصویب اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی به نفع بساز و بفروش‌‏ها

    رئیس کانون انجمن‏های صنفی کارگران ساختمانی استان قم گفت: مجلس می‏بایست بار مالی بیمه کارگران را تأمین می‏‌کرد، در حالی‏که در مجلس شاهد نگاه از بالا به پایین به کارگر هستیم. امروز جامعه کارگری از دست نمایندگان مجلس ناراحت هستند و ما نماینده کارگران اعلام می‏کنیم که با چشمانمان دیدیم و با گوشمان شنیدیم که هیأت‏رئیسه مخالف بیمه کارگران ساختمانی هستند.

    عباس شیری افزود: ما نمایندگان کارگری به دنبال بحث جناحی اصلاح‏طلب و اصول‏گرا نیستیم. ما از نظر صنفی به جامعه کارگران نگاه می‏کنیم و توقع‏مان حمایت نمایندگان مجلس از کارگران ساختمانی است، در حالی که جلوی چشمانمان حق کارگران ساختمانی را پایمال کردند و سه سال و نیم طرح اصلاحیه را بردند و آوردند تا به نفع جامعه کارگران کلید نخورد.

    به گفته وی، جامعه کارگران بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‏دهند که با کمترین دستمزدها در این شرایط اقتصادی زندگی می‏کنند ولی از حق طبیعی بیمه شدن محروم هستند و در مقابل نمایندگان مجلس حق این قشر ضعیف را زیر پا می‏گذارند و به دنبال منافع و سودهای کلان خود و مافیای ساخت و ساز هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی