مدیران خودروعصر اعتبار

بنای تاریخی پل شکسته؛ یادگار دوره ساسانی

عصر ساختمان- بنای تاریخی پل شکسته به دوره ساسانی منصوب شده است.

بنای تاریخی پل شکسته؛ یادگار دوره ساسانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، زهرا بهاروند، کارشناس ناظر بناها و بافت‎های تاریخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این باره گفت: در طرح جامع شهر خرم‎آباد از پل طاق شکسته یا پل شاپوری با عنوان «پل شاپورخواست» یاد شده است.

    وی با بیان اینکه ساختمان این پل در این طرح به دوره ساسانی منصوب شده است، افزود: این بنا در امتداد مستقیم، جهت شرقی ـ غربی، با انحراف 18 درجه‌ای به سمت شمال، در بستر پایدار رودخانه خرم‎آباد به طول تقریبا 290 متر احداث شده است.

    بهاروند ادامه داد: ساختمان تاریخی پل تاق شکسته در فاصله تقریبا دو کیلومتری جنوب مرکز این شهر بر روی رودخانه خرم‎آباد احداث شده و در روزگاری بر سر مسیر کاروانیان و یکی از پل‎های اتصال دهنده راه‎ها بوده است.

    این کارشناس ارشد مرمت اظهار کرد: امروزه بقایای 25 پایه این ساختمان سنگی عظیم، پنج طاق و قسمت‌هایی از کوله(نیم پایه یا پایه جناحی) ساختمان برجای مانده اما پیشینه بررسی‌های این ساختمان نشان می‎دهد در گذشته 29 یا حتی 30 پایه یا بیشتر داشته که به تدریج، بر اثر وقوع حوادث از تعداد آنها کاسته شده است.

    وی افزود: از میان پایه‌های موجود تعداد یازده پایه که در نیمه شرقی ساختمان قرار گرفته‌اند، فاقد موج‎شکن(آب‌بُر) بوده، عموماً به شکل چهار ضلعی ساخته شده‌اند و از فاصله میان پایه‌ها(اندازه دهانه طاق‌ها) به تدریج به طرف شرق کاسته می‌شود، به گونه‌ای که کمترین اندازه در فاصله میان کولة شرقی پل و پایه‌ اول ساختمان برابر با 5.2 متر و بزرگترین اندازه دهانه طاق در فاصله میان پایه‌های میانی پل، قریب به 80.7 متر اندازه‌گیری شده است.

    بهاروند تصریح کرد: این پل 28 طاق داشته و امروز تنها 6 طاق آن باقی و بقیه فروریخته یا پایه‌های موج‎شکن آن به جای مانده است که میراث فرهنگی از سال 84 شروع به مرمت آبشکن‎ها و طاق‎های نیمه تمام و تکمیل خطوط مطابق با طرح اصل بنا و با استفاده از سنگ لاشه طبیعی و ملات گچ نیم‌کوب کرده است.

    این محقق گفت: مرمت 6 طاق باقیمانده آن به پایان رسیده و محوطه سازی اطراف آنها آغاز شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی