مدیران خودروعصر اعتبار

انتقاد از افزایش دو تا سه برابری عوارض ساختمانی در اهواز

عصر ساختمان- رییس انجمن انبوه‌سازان خوزستان از تصویب لایحه افزایش دو تا سه برابری عوارض ساختمانی توسط شورای اسلامی شهر اهواز انتقاد کرد.

انتقاد از افزایش دو تا سه برابری عوارض ساختمانی در اهواز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا؛ فرشید پورحاجت  اظهار کرد: شورای شهر اهواز لایحه افزایش دو تا سه برابری عوارض شهرداری و عوارض ساختمانی را در روز یکشنبه هفته جاری بدون هیچ نشست و هم‌اندیشی با فعالان حوزه مسکن به تصویب رساند و جزو لوایح بودجه و عوارضی سال آینده قرار داد.

    وی افزود: ما به عنوان فعالان بخش خصوصی با توسعه شهر اهواز کاملا موافق هستیم اما توسعه اهواز باید به صورت مدیریت‌شده باشد و برای این توسعه باید درآمدهای پایدار تعریف شود نه اینکه به فعالان بخش خصوصی به دید قلک برای ناکارآمدی شهری نگاه شود.

    رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان گفت: از این موضوع بسیار متاسف هستم که در روز یکشنبه در صحن شورای شهر اهواز، رییس این شورا اعلام می‌کند که بخش خصوصی، انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران این حوزه باید پرداخت این هزینه‌های شهری را قبول کنند. این در حالی است که تاکنون نیز روال به همین صورت بوده و این هزینه‌ها بر دوش بخش خصوصی بوده است و این بخش خصوصی بوده که 70 درصد از هزینه‌های درآمدهای شهری را تامین و پرداخت می‌کرد.

    پورحاجت عنوان کرد: اینکه تمام هزینه‌های مشکلات شهری و بی‌برنامگی در برنامه‌های شهری از بخش خصوصی استان خوزستان، آن هم بخش خصوصی واقعی و نه دولتی دریافت شود، اشتباهی کاملا استراتژیک است و پیش‌بینی بنده این است که فرار سرمایه را در این حوزه به وجود می‌آورد و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تولید و عرضه مسکن به شدت به مخاطره افتاده است.

    وی ادامه داد:  شورای شهر اهواز بدون توجه به شرایط سخت حاکم بر این بخش، عملا باعث این می‌شود که بخش خصوصی در شهر اهواز سرمایه‌گذاری نکند. این مسیری که شورای شهر اهواز در پیش گرفته است در گذشته نیز اجرا شده بود که کاملا برنامه‌ای ناموفق بود و با توجه به این وضعیت روزهای سختی را برای حوزه بخش خصوصی مسکن استان در سال آینده متصور هستیم.

    رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان تصریح کرد: شورای شهر اهواز باید قبول کند که بخش مسکن، بخشی کاملا اقتصادی است و باید متوجه این موضوع باشند که بخش مسکن از اقتصاد کلان تبعیت می‌کند و تورم و شاخص‌های اقتصادی در بخش مسکن به گونه‌ای که شورای شهر اهواز در نظر گرفته است، نیست.

    پورحاجت افزود: اینکه شورای شهر اهواز یک شبه عوارض شهرداری برخی مناطق اهواز را 300 تا 400 درصد افزایش دهد و فشار را بر روی سازندگان و مردم این مناطق بگذارد‏، آن هم در مناطقی که به اصول و قواعد پایبند هستند و سهم خود را در شهروندی رعایت می‌کنند، هزینه‌های حاصل شده را برای مناطقی که متاسفانه کم برخوردار هستند صرف کند، در هیچ عرف و قانون حقوقی نوشته نشده است.

    وی با بیان اینکه شورای شهر اهواز باید رعایت عدالت را در تنظیم بودجه داشته باشد، عنوان کرد: وقتی می‌گوییم توزیع ثروت باید عادلانه باشد به این معنا نیست که از مناطق برخوردار گرفته و به دیگر مناطق داده شود بلکه توزیع ثروت عادلانه این است که این موضوع به صورت مدیریت شده صورت بگیرد.

    رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان گفت: این موضوع که یک طرف شهر را با چند برابر کردن عوارض شهرداری تحت فشار قرار بدیم تا سمت دیگر را درست کنیم، کار درستی نیست و برای مناطقی که مشکل دارند باید برنامه مدیریتی وجود داشته باشد و نهادهای حمایتی، دولت و دستگاه‌های بالادستی به آن کمک کنند.

    پورحاجت ادامه داد: افزایش عوارض شهرداری و پروانه ساخت بدون شک بر روی قیمت مسکن تاثیر خواهد گذاشت و باعث افزایش قیمت آن خواهد شد و شرایط بسیار سختی را برای سایر حوزه‌های بخش مسکن ایجاد می‌کند.

    وی گفت: افزایش عوارض شهرداری و پروانه ساخت مانند یک دماسنج است و با افزایش آن قطعا تمامی سطوح نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این موضوع نه تنها باعث ایجاد رکود می‌شود بلکه باعث تورم در حوزه مسکن خواهد شد.

    رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان بیان کرد: قطعا در سال آینده تورم و افزایش قیمت مسکن را داریم و پایه‌گذار این افزایش قیمت، شورای شهر اهواز است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار