مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در گفت و گو با عصر ساختمان:

بیکاری گسترده هزاران کاردان فنی و معمار تجربی

پروانه اشتغال هزاران کاردان فنی و معمار تجربی روی طاقچه خاک می خورد

عصر ساختمان- اکنون هزاران نفر از کاردان های فنی ومعماران تجربی که تمام شرایط لازم برای ساخت و ساز را دارند ؛ پروانه اشتغال خود را گوشه طاقچه گذاشته اند تا خاک بخورد. افرادی که اجازه نمی دهند این ها کار کنند باید از خود شرمنده باشند. ما مسئولیت وجدانی داریم و یک روزی باید در پیشگاه خدا جوابگو باشیم.

بیکاری گسترده هزاران کاردان فنی و معمار تجربی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹:۰۰

    مهدی موذن، رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر ساختمان» با تاکید بر این که  کیفیت ساخت و سازها در تهران پایین است؛ گفت: اکنون صحبت در خصوص مقاومت ساختمان های تهران آسان تر شده است. در گذشته فقط یک NGO  می توانست درباره این موضوع صحبت کند اما الان در برابر این موضوع مقاومت زیادی وجود ندارد.
    وی ادامه داد: سازمان مدیریت و بحران کشور با صدای بلند در خصوص عدم مقاوم بودن ساختمان های تهران صحبت می کند.پایین بودن مقاومت نیمی از ساختمان های تهران موضوعی است که اکثر کارشناسان خبره  عنوان می کنند و قابل کتمان نیست. ساختمان هایی که اکنون ساخته می شوند 20 سال دیگر در لیست بافت فرسوده قرار می گیرند. ساختمانی که بر اساس اصول و موازین مهندسی ساخته نشود قطعا طی 20 سال آینده جزو بافت فرسوده محسوب خواهد شد.
    رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با بیان این که این ساختمان ها توسط افراد غیر حرفه ایی ساخته می شود؛ تصریح کرد: متاسفانه عده ایی با استفاده از رانت وارد کار ساخت و ساز و نظارت شده اند و به دلیل عدم تسلط کلی بر مباحث فنی ساخت و ساز ، شرایط فعلی را رقم زده اند.
    موذن با بیان این که نظارت های ما اصولی نیست در غیر این صورت این همه کشمکش بین  شهرداری و سازمان نظام مهندسی معنا ندارد؛ تصریح کرد: در روند ساخت و ساز مهم تر از ناظر، سازنده است. سازنده باید صلاحیت فنی داشته باشد تا درست و اصولی کار ساخت و ساز را انجام دهد. دعوایی که اکنون وجود دارد این است که آیا ساختمان را باید فرد دارای صلاحیت بسازد یا خیر که متاسفانه جواب منفی است .
    وی با اشاره به این که هر فردی که مدرک مهندسی داشته باشد صرفا مهندس و سازنده خوبی نیست؛ عنوان کرد: کسی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود ابتدا باید آموزش های عملی لازم را ببیند و چندین سال تجربه اندوزی کرده و بعد از شرکت در آزمون های مرتبط  و کسب رتبه مناسب می تواند پروانه نظام مهندسی کسب کند. قطعا بین کسانی که این مراحل را طی کرده با کسانی که هیچ کدام از این مراحل را نگذرانده اند؛ تفاوت بسیار وجود دارد.
    موذن ادامه داد: چنانچه دولت و مجلس موازینی را جهت تعیین صلاحیت برای افراد در حوزه های مختلف وضع کنند  بسیاری از مشکلات حل می شود. همان طور که هیچ کس به خودش اجازه نمی دهد بدون داشتن گواهینامه رانندگی کند زیرا ممکن جان انسانی را به خطر بیاندازد کسی که بدون داشتن صلاحیت لازم ساختمانی را بنا می کند با جان تعداد بیشتری از آدم ها سر و کار دارد و نباید اجازه ساخت و ساز داشته باشد.
    موذن اضافه کرد: اکنون هزاران نفر از کاردان های فنی  ومعماران تجربی که تمام شرایط لازم برای ساخت و ساز را دارند ؛ پروانه اشتغال خود را گوشه طاقچه گذاشته اند تا خاک بخورد. افرادی که اجازه نمی دهند این ها کار کنند باید از خود شرمنده باشند. ما مسئولیت وجدانی داریم و یک روزی باید در پیشگاه خدا جوابگو باشیم.
    وی در پاسخ به این که گفته می شود ناظران از تعهد بالایی برخوردار نیستند؛ اظهار داشت: گفته می شود ناظران دقت نمی کنند پس باید آن ها را کنار گذاشته و شرکت های بازرسی و کنترل را جایگزین آن ها کنیم . این شرکت ها نیز همان افرادی که قبلا به عنوان ناظر کار می کردند را استخدام می کنند. پس فقط سمت و شرایط شغلی ناظر عوض شد اما در سیر تفکر ، وجدان و اخلاق حرفه ایی ناظر تغییری حاصل نشده است.در مجموع می خواهم بگویم با تغییر آئین نامه ها این مسایل درست نمی شود و نمی توان تفکر افراد را تغییر داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو