بافت تاریخی "عقدا" چند گام تا ملی شدن

عصر ساختمان- مدیر پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان از قرار گرفتن بافت تاریخی شهر "عقدا" در نوبت ثبت ملی خبر داد.

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

بافت تاریخی "عقدا" چند گام تا ملی شدن

به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا،  محسن میرجانی در این‌باره تصریح کرد: پرونده این بافت تاریخی که شامل جمعاً 40 هکتار عرصه ثبتی مشتمل بر 16 هکتار بافت تاریخی و 24 هکتار باغات است، در نوبت ثبت ملی قرار گرفته است.

وی با بیان این که منابع و کتب تاریخی بنیان این شهر کهن را به پیش از اسلام نسبت و موسس آن را سرداری ساسانی به نام عقدا ذکر می‌کنند، از عمده بناهای دیدنی آن را مسجد جامع عقدا، کاروانسرای ابوالقاسم رشتی، حصار خواجه نصیر، قلعه سام، حمام نو و مسجد شمس برمی‌شمارد.

به گفته میرجانی، مسجد جامع "عقدا" با توجه به وجود شواهدی مبنی بر سیر تبدیل آتشکده‌های دوران ساسانی به مساجد اسلامی، یکی از مهمترین بناهای این مجموعه و مورد توجه گردشگران و محققان است.

وی در ادامه با اشاره به این که شهرستان اردکان هم‌اکنون دارای هشت بافت تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است، اظهار کرد: بافت‌های داخل  و خارج از حصار اردکان، شریف آباد، ترک‌آباد، احمدآباد، چاه افضل و سروسفلی از مجموعه بافت‌های ثبت ملی شده اردکان است و به تازگی نیز بافت تاریخی روستای هفتادر به ثبت ملی رسیده است .

این باستان‌شناس با ابراز نگرانی از عدم حمایت مناسب از بافت‌های ثبتی، موضوع مهم بعد از ثبت ملی این بافت‌های تاریخی را داشتن برنامه مناسب  جهت حفظ و احیاء آنها ذکر کرد.

میرجانی در پایان نیز تاکید کرد: روستاهای گزستان، پتکستان، شمس آباد و تعدادی دیگر از روستاهای منطقه اردکان دارای محوریت فرهنگی هستند که این ویژگی در اکثر آنها بدیهی به نظر می‌رسد و قابلیت به ثبت رسیدن آنها در فهرست آثار ملی وجود دارد.

برچسب ها

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریثبت ملیشهر تاریخی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا