مدیران خودروعصر اعتبار

اما و اگرهای افزایش قیمت گاز و برق واحدهای صنعتی و تولیدی

عصر ساختمان- نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: برای صنایع بزرگ حتماً باید قیمت حامل‌های انرژی جهانی و واقعی باشد اما برای صنایع کوچک و متوسط علاوه بر اینکه برای حامل‌های انرژی باید سوبسید در نظر گرفته شود باید ارز لازم در اختیار آنها قرار بگیرد تا بتوانند مواد اولیه خود را از خارج از کشور وارد کنند. علاوه بر آن باید در حوزه‌های دیگر مانند تسهیلات کم بهره و اتصال به بازارهای جهانی از این صنایع باید حمایت شود.

اما و اگرهای افزایش قیمت گاز و برق واحدهای صنعتی و تولیدی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، عباس جبالبارزی در مورد تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر افزایش قیمت گاز و برق برای واحدهای صنعتی و تولیدی اظهار کرد: قیمت انرژی برای واحدهای تولیدی بزرگ مثل تولید کنندگان مواد اولیه ارزان است. چراکه تولیدکنندگان مواد اولیه مانند مس، فولاد و... محصولات خود را به قیمت جهانی می‌فروشند ولی از گاز و برق ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم که برای این واحدها باید قیمت انرژی واقعی باشد.

    وی افزود: به طور کلی اگر قرار بر این است که قیمت انرژی واقعی باشد باید از جهات دیگر مانند مالیات و نرخ بهره شرایط تولید مساعد شود تا قیمت تمام شده تولید کاهش پیدا کند. نباید صنایع کوچک به این میزان به صنایع بزرگ تولیدکننده مواد اولیه وابسته باشند. وقتی صنایع بزرگ به قیمت جهانی محصولات خود را می فروشند خوراک خود از جمله انرژی را نیز با قیمت واقعی بخرند اما به صنایع کوچک این اجازه داده شود که اگر در کشور برای مواد اولیه بازار رقابتی وجود ندارد، بتواند مواد اولیه خود را وارد کنند. در شرایط فعلی حتی دلالان می‌توانند از بورس مواد اولیه را بخرند و در بازار با قیمت بسیار بیشتری به تولید کنندگان بفروشند.

    نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در ادامه تصریح کرد: پس در این شرایط تولیدکنندگان واقعی و خصوصی مواد اولیه خود را نه تنها به قیمت جهانی بلکه از طریق دلالان به دو برابر قیمت جهانی نیز می‌خرند.

    وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر قرار است قیمت انرژی برای صنایع اصلاح شود برای صنایع بزرگ باید قیمت انرژی به صورت جهانی باشد، اما برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط قیمت فعلی نهایتاً بعلاوه میزان تورم باید باقی بماند. اما می‌توان گفت که قیمت گاز و برق برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در قیمت تمام شده چندان نیست.

    جبالبارزی با تاکید بر زیان بالای کشور از محل مصرف حامل‌های انرژی گفت: کشور از طرف قیمت انرژی دچار زیان بالایی می‌شود. در چند سال آینده کشور حتما دچار کمبود برق می‌شود ما نه توانستیم در موضوع بهره‌وری و کاهش تلفات برق و نه در نیروگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری کنیم. در نیروگاه‌های خورشیدی هم که قبلاً سرمایه طی 5 سال باز می‌گشت اما الان این رقم به 15 سال رسیده و سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود. نیروگاه‌های خصوصی میلیاردها تومان از دولت طلبکار هستند و نمی‌توانند مطالبات خود را وصول کنند و همه زیان‌ده و ورشکسته هستند.

    وی اضافه کرد: بنابراین برای صنایع بزرگ حتماً باید قیمت حامل‌های انرژی جهانی و واقعی باشد اما برای صنایع کوچک و متوسط علاوه بر اینکه برای حامل‌های انرژی باید سوبسید در نظر گرفته شود باید ارز لازم در اختیار آنها قرار بگیرد تا بتوانند مواد اولیه خود را از خارج از کشور وارد کنند. علاوه بر آن باید در حوزه‌های دیگر مانند تسهیلات کم بهره و اتصال به بازارهای جهانی از این صنایع باید حمایت شود.

    جبالبارزی در ادامه تصریح کرد: رتبه کسب و کار ما 128 است و صنعت نمی‌تواند با این رتبه موفق شود. براساس سند چشم انداز 1404، ما باید از نظر اقتصادی کشور اول منطقه شویم که فکر نمی‌کنم با رتبه 128 صنعت بتواند آن طور که باید رشد داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار