مدیران خودروعصر اعتبار

رکود مسکن و افول تدریجی صنعت سیمان

عصر ساختمان:در حالی که رکود بخش مسکن و مشکلات صادرات، وضعیت صنعت سیمان را روز به روز پیچیده‌تر می‌کند، تولیدکنندگان به نوسازی بافت‌های فرسوده، یافتن بازارهای صادراتی جدید و کاهش تعرفه‌ها امید بسته‌اند.

رکود مسکن و افول تدریجی صنعت سیمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، صنعت سیمان چند سالی است که از کاهش تقاضا رنج می‌برد؛ تا جایی که سال گذشته 17 میلیون تن از تولیدات این صنعت روی دست ماند و احتمالا امسال هم چنین موضوعی اتفاق می‌افتد. این در حالی است که بازار این محصول در عراق رو به افول است و تولیدکنندگان انتظار دارند در شرایطی که بخش مسکن در رکود قرار دارد تعرفه‌های صادرات کاهش یابد یا برداشته شود.

    با این‌که افزایش قیمت سیمان می‌تواند تقاضای این محصول را به نفع فولاد تغییر دهد، تولیدکنندگان این صنعت هر ساله بر روی افزایش قیمت اصرار دارند تا جایی که امسال نیز قیمت‌ها را 17 درصد بالا بردند؛ اقدامی که البته در ابتدا با مقاومت سازمان‌های متولی قیمت‌گذاری مواجه شد اما سرانجام افزایش 17 درصد به تصویب رسید.

    اما جایگزینی سیمان به جای فولاد با توجه به مناسب بودن برای شرایط آب و هوایی ایران توسط وزارت راه و شهرسازی توصیه می‌شود. در این خصوص حامد مظاهریان - معاون وزیر راه و شهرسازی - می‌گوید: سیمان محصولی کم‌قیمت و حجیم است و با توجه به تولید فراوان سیمان در کشور و حمایت از تولیدات داخلی به نظر می‌رسد که بهتر است حرکتی  برای استفاده بیشتر بتن به جای فولاد در ساختمان‌های کشور ایجاد شود. چون ظرفیت‌سازی خوبی در کشور صورت گرفته و سازه‌های بتنی منطبق با شرایط آب و هوایی ایران هم هست. به نظر نمی‌رسد که افزایش قیمت سیمان که به نظر ضروری هم می‌آمد تاثیری بر ساخت و ساز داشته باشد.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ترجیح استفاده از سیمان در شرایط آب و هوایی ایران افزود: برگزاری جلسات متعدد با متخصصان مصالح ساختمانی، انجمن صنفی، کارفرمایان صنعت سیمان، تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های سیمان، انجمن صنفی کارفرمایان و... از وضعیت موجود بخش سیمان در کشور چهره نمایی کرد.

    این اقدامات پس از آن انجام شد که صنعت سیمان بخصوص در چهار سال اخیر به دنبال رکود بخش مسکن با کسادی بازار داخلی مواجه شده و بازار عراق نیز دیگر جذابیت سابق را ندارد. از سوی دیگر تنها 1.5 تا 2 میلیون تن از 6 میلیون تن سیمان مورد نیاز افغانستان توسط ایران تامین می‌شود که کارشناسان معتقدند با کاهش تعرفه‌های صادراتی و ایجاد کارخانجات در مرز شرقی کشور سهم ایران از سیمان افغانستان می‌تواند یک میلیون تن افزایش یابد.

    در این خصوص یک کارشناس صنعت سیمان گفته است: موضوع سیمان در کارگروه اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفته و قرار است دولت با فعال کردن پروژه‌هایی، زمینه را برای افزایش تفاضای خرید سیمان ایجاد کند.

    به گفته‌ی علی محمد بٌد، نوسازی بافت‌های فرسوده می‌تواند مؤثر باشد به‌طوری که در ساختمان‌ها به جای استفاده از برخی سازه‌های فلزی از بتن استفاده شود.

    همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی، پیشنهادهای ارایه شده برای مزایای استفاده از سیمان به جای فولاد را در 15 بند تشریح کرد و گفت: ظرفیت تولید اسمی سالانه 80 میلیون تن سیمان در کشور، مصرف 47 میلیون تن سیمان تولید شده و بدون درخواست ماندن 17 میلیون تن سیمان تولیدی در سال گذشته، پیش‌بینی مصرف 42 میلیون تن سیمان در سال جاری لزوم چاره اندیشی برای سیمان تولیدی در سال جاری و مازاد باقیمانده مربوط به سال قبل را ایجاد کرده است.

    حامد مظاهریان با اشاره به اینکه روند وضعیت قبل بدون افزایش قیمت و استفاده نشدن از مازاد سیمان در ساخت و ساز حداقل باعث تعطیلی 30 درصد کارخانجات تولیدی می‌شود ادامه داد: در طول 42 سال گذشته تا سال 91 تولید سیمان روند صعودی داشت. بطوریکه ایران پس از چین بیشترین ظرفیت سازی تولید سیمان را انجام داده است.

    همچنین استفاده فعالان بخش صنعت سیمان از تسهیلات ارزی با نرخ های 10000 تا 18000 ریال در احداث، توسعه و یا نوسازی کارخانجات و لزوم بازگرداندن مبالغ هزینه شده با نرخ ارز مبادله‌ای در سال جاری، امکان محدود صادرات سیمان، عدم امکان صادرات کلینکر سیمان عملا در خوشبینانه‌ترین حالت فعالیت کارخانجات تولیدی را 60 درصد تخمین می‌زند.

    وی تاکید کرد: تحریک تقاضا در مصرف سیمان و استفاده از دیپلماسی برای صادرات سیمان و همچنین متوجه‌کردن دولت و شهرداری‌ها به مصرف سیمان و استفاده از ظرفیت‌های موجود با تاکید بر سازه‌ها و ابنیه فنی بتنی از برنامه ‌های وزارت راه و شهرسازی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو