مدیران خودروعصر اعتبار

گزارشی از قطعه دوم آزادراه تهران - شمال؛

بزودی از بزرگترین تونل خاورمیانه بهره برداری می شود

عصر ساختمان- تردد از قطعه یک آزادراه تهران - شمال از هفته اول اسفند سال گذشته آغاز شد. این قطعه مهم‌ترین منطقه از ۴منطقه آزادراه است که طول مسیر را ۳۰کیلومتر کاهش می‌دهد. اما برای کاهش ترافیک در کل مسیر، کاهش تصادفات و بهره بردن شهروندان از کل آزادراه، ساخت هرچه سریع‌تر قطعه دو نیز در دستور کار قرار دارد.

بزودی از بزرگترین تونل خاورمیانه بهره برداری می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایران آنلاین، از 4 قطعه آزادراه در حال حاضر قطعه یک و چهار تکمیل شده و تردد در آنها در جریان است. با اینکه طول مسیر در قطعه دو فقط 22 کیلومتر است، اما تقریباً بیشتر مسیر تونل و پل است که ساخت این قطعه را دشوار و زمانبر کرده است.

    پروژه ساخت 4قطعه آزادراه تهران-شمال تا سال 1394 در دست پیمانکاران چینی بود، اما از آن زمان در اختیار بنیاد مستضعفان با پیمانکاران ایرانی قرار گرفت؛ بنیاد مستضعفان سرمایه‌گذار 50 درصد از هزینه ساخت از آزادراه تهران- شمال است. نیم دیگر هزینه ساخت این پروژه را دولت تأمین اعتبار کرده است.
    منطقه دو در ادامه منطقه یک
    منطقه دو آزادراه تهران-شمال، در ادامه منطقه یک، از شهرستانک شروع می‌شود و به طول 22 کیلومتر، بعد از عبور از کوه‌های البرز، به شمال دامنه البرز در پل زنگوله، در کیلومتر 55 آزادراه به جاده فعلی چالوس متصل می‌شود.
    ویژگی‌های فنی
    در قطعه 2 آزادراه تهران-شمال، 57تونل رفت و برگشت در حال ساخت است که طول آنها 31 کیلومتر خواهد بود. در این منطقه، 33 دستگاه پل با طول 3.8 کیلومتر باید اجرا شود. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص برآورد هزینه ساخت قطعه دو گفت: «هزینه برآورده شده ساخت این قطعه 4 هزار و 100میلیارد تومان است که از منابع مشترک سرمایه‌گذار و دولت تأمین می‌شود. سهم سرمایه‌گذار 50 درصد و سهم دولت نیز 50درصد است.»
    سرمایه‌گذار و سازنده این قطعه نیز مانند قطعه اول بنیاد مستضعفان است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، «پیشرفت فیزیکی قطعه دو تا الان 31.5 درصد است. در منطقه دو بحرانی‌ترین نقطه آزادراه که همان تونل البرز است، وجود دارد. این تونل طولانی‌ترین تونل آزادراه به طول 6.5 کیلومتر است.  تونل البرز به صورت ممتد جبهه جنوبی البرز را به جبهه شمالی وصل می‌کند. در بهار امسال گره اصلی آزادراه که احداث همین تونل است، به اتمام می‌رسد. تونلی بزرگ‌تر از تونل البرز در بخش آزادراهی کشور وجود ندارد.»
    اهمیت ساخت قطعه دو
    مهم‌ترین ویژگی قطعه دو آزادراه این است که جبهه جنوبی البرز را به جبهه شمالی در استان مازندران وصل می‌کند، یعنی به گفته خادمی از فضایی وارد فضای دیگر در شمال کشور می‌شویم، چون تونل دو طرف جبهه البرز (قسمت جنوبی با شمالی) با آب و هوای مختلف را به یکدیگر اتصال می‌دهد.
    ویژگی دوم آن تونل البرز است که ارتفاع آن 400 متر از تونل کندوان کمتر است. معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص این ویژگی قطعه دو آزادراه گفت: «چون این تونل ارتفاع پایینی دارد، بنابراین در این مسیر برف‌گیری نخواهیم داشت. با احداث این تونل پیچ‌های بالای 2 هزار و 400 متر در این محور حذف خواهد شد.»
    خادمی افزود: سال 96 پیمانکار منطقه 2 مشخص شد. وقتی در انتهای منطقه یک در شهرستانک روبه رو را نگاه کنید تونل های قطعه 2 دیده می شود. تا بهار 1400 یک خط منطقه 2 هم زیر بار می رود.
    کوتاه کردن طول مسیر ویژگی دیگر قطعه دو آزادراه است. مهم‌ترین تصمیمی که تاکنون برای قطعه دو گرفته شده، این است که برای راحتی مردم و اینکه بخش بیشتری از آزادراه مورد بهره‌برداری قرار گیرد، براساس اولویت‌بندی یک باند از قطعه دو با سرعت بیشتری احداث می‌شود. این باند تا دو سال آینده احداث خواهد شد. خادمی با اعلام این تصمیم گفت: در محدوده قبل از تونل البرز هر دو مسیر قطعه دو به صورت موازی در حال ساخت است. بعد از آن مسیر رفت قطعه دو تونل شرقی البرز با سرعت بیشتری ساخته می‌شود که اعتبار ساخت آن 2 هزار میلیارد تومان است. در واقع با ساخت یک باند از قطعه دو و وجود جاده رفت و برگشت جاده قدیم چالوس تا انتهای منطقه دو، چهار باند را خواهیم داشت. با بهره‌برداری از قطعه دو، ایمنی مسیر بیشتر، طول مسیر کاهش و گرفتاری مردم در ترافیک کمتر می‌شود. گردنه‌های خطرناکی که در مسیر کندوان است، بعد از ساخت قطعه دو، از مسیر جدید حذف می‌شود. خادمی تأکید کرد: ساخت باند دوم حتماً در دستور کار است اما اولویت با باند اول است که باند رفت خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار