مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

طرح مکمل برای صاحب‌خانه شدن متقاضیان مسکن

در سامانه طرح اقدام ملی مسکن یک صفحه جدید تعریف می‌شود

عصر ساختمان- فراخوانی به زودی به صورت گسترده ابلاغ که در آن، مالکان بخش خصوصی (به شکل کلی کسانی که امکان ساخت و ساز دارند)، می‌توانند پروژه‌های خود را معرفی کنند.

طرح مکمل برای صاحب‌خانه شدن متقاضیان مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، یک متقاضی مسکن با ورود هر فرد به سن جوانی به جمع متقاضیان مسکن اضافه می‌شود. کووید-19 سلامت جامعه را با بحران مواجه کرده اشت. از طرفی سال 99 که به نام جهش تولید نام گذاری شده می‌تواند برای بخش ساخت و ساز نویدبخش روزهای خوبی باشد. وزرات راه و شهرسازی در کنار طرح اقدام ملی مسکن از کلید خوردن چند طرح در آینده نزدیک خبر می‌دهد. یکی از آن ها مربوط به ساختمان‌های نیمه کاره و به کارگیری سازندگان است. بر اساس آمار 200هزار ساختمان نیمه کاره وجود دارد که با تکمیل و تحویل آن به متقاضیان مسکن، هم سازندگان از ورشکستگی نجات پیدا می‌کنند و به سود می‌رسند و هم حجمی از متقاضیان مسکن، خانه دار می شوند.

    محمود محمود زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، اظهار کرد: با ورود کشور به شرایط بحرانی، وقفه‌ای در طرح اقدام ملی مسکن پیش آمده است، برای آنکه از اهداف طرح اقدام ملی مسکن عقب نمانیم، با توجه به امکاناتی که وجود دارد، سناریوهای مختلفی در نظر گرفته شده که باورود به دوره سلامت، اجرایی شده و وقفه‌ها جبران می‌شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در ادامه از تعریف یک پروژه جدید مسکنی خبر داد و گفت: امسال، توسط رهبری سال جهش تولید نام گذاری شده است و در بخش مسکن در راستای عملیاتی کردن شعار سال، پروژه‌های مختلفی اجرایی خواهد شد. یک پروژه جدید تعریف کردیم که برای تحقق آن بخش خصوصی و دولتی با حداکثر توان در کنار هم به فعالیت  خواهند پرداخت.

    معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در ادامه این گونه توضیح داد: فراخوانی به شکل محدود صادر شد و به زودی به صورت گسترده نیز ابلاغ خواهد شد. در این فراخوان مالکین بخش خصوصی، انبوه‌سازان، سازندگان و به طور کلی کسانی که امکان ساخت و ساز دارند، می‌توانند پروژه های خود را معرفی کنند.

    وی در ادامه گفت: همچنین بنا داریم در سامانه طرح اقدام ملی مسکن یک  صفحه جدید تعریف کنیم و کسانی که می‌خواهند در این طرح شرکت کنند، پروژه‌هایی را انتخاب و تحت نظارت دولت، آن را اجرایی کنند.

    وی در ادامه با بیان اینکه این طرح موجب ترغیب سازنده‌ها به ساخت‌و‌ساز می‌شود، گفت: بر اساس  آمار ، 200هزار واحد نیمه کاره ساختمانی در سطح کشور وجود دارد. بر اساس آسیب شناسی که انجام شد، متوجه شدیم سازنده‌ها دو نگرانی اساسی در انجام ساخت و ساز‌ها دارند که منجر می‌شود تولید مسکن به اندازه کافی نباشد.

    محمود زاده افزود:اولین نگرانی مربوط به فروش نرفتن ساختمان‌های تولید شده و دومین عامل سرمایه ساخت است.

    وی در ادامه گفت: یک  پروژه نیز به این گونه تعریف کرده‌ایم، که سازنده‌ها در تکمیل ساختمان‌ها و پروژه‌های نیمه ساز بتوانند مشارکت کنند. با اجرای این پروژه‌ها مشکل اول سازنده‌ها که نگرانی از فروش نرفتن واحدهاست (در روش مشارکتی) حل می‌شود چرا که از ابتدا مشتری‌ها مشخص شده‌اند. مشکل دوم که سرمایه است نیز با آورده‌های متقاضیان خرید مسکن و دریافت تسهیلات حل می‌شود چراکه در این روش ساخت‌و‌ساز، نیازی به پول سازنده وجود ندارد.

    وی در ادامه بیان کرد: در طرح مشارکت ساخت مسکن، سازنده‌ها به تولید و ساخت ترغیب می‌شوند، وزارت راه و شهرسازی نیز تنها نظارت بر روند اجرای درست پروژه‌ها را بر عهده دارد تا واحدها تحویل متقاضیان ساخت مسکن شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه این مشارکت به نفع متقاضیان مسکن نیز هست، گفت: با حضور در این طرح، برای متقاضیان مسکن یک اطمینان وجود دارد که در تکمیل طرح‌های نیمه ساخته مشارکت می‌کنند و بیم تاخیر تحویل و یا افزایش قیمت مسکن را نخواهند داشت.

    وی ادامه داد: مثلث بخش خصوصی، متقاضی مسکن و دولت این طرح را به سرانجام خواهد رسانید و دولت به عنوان ناظر و تنظیم کننده در این مثلث عمل می کند. تولید مسکن در این طرح، در کنار پروژه‌های دیگر دولتی می‌تواند جهش قابل ملاحظه تولید در حوزه ساخت‌و‌ساز سال 99 به بار بیاورد.

    محمود زاده گفت: تدابیری نیز برای متقاضیانی که علاقه‌مند به حضور در این پروژه‌ها هستند، در نظر گرفته شده که تسهیلات و بسته‌های حمایتی از جمله آن‌هاست.

    وی در ادامه با بیان این که افزایش میزان تولید مسکن، کاهش قیمت مسکن را به دنبال خواهد آورد، گفت: متقاضیان خرید مسکن با قیمت‌های توافق شده و با قیمت مناسب، می‌توانند در این طرح‌ها صاحب واحدهای مسکونی شوند.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم که شرایط زندگی به حالت تعادل باز گردد و طی شش ماه نخست سال که سرعت پیشرفت در فعالیت‌های ساختمانی زیاد است، بتوانیم بخشی از پروژه طرح اقدام ملی مسکن را به انجام برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار