مدیران خودروعصر اعتبار

۱۱درصد بافت فرسوده ایران در تهران است!

عصر ساختمان- بر اساس مطالعات انجام شده در حدود ۱۵هزار هکتار محدوده‌های ناکارآمد شهری در استان تهران وجود دارد و بیش از ۲۴درصد جمعیت شهرنشین بافت ناکارآمد، در تهران ساکن هستند.

۱۱درصد بافت فرسوده ایران در تهران است!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، محدوده‌های نیازمند احیا، بهسازی و نوسازی واقع در نواحی تاریخی شهرها، پهنه‌های نابسامان میانی شهرها (که حاصل ساخت و ساز های نهایی اخیر هستند)، پهنه شهری با پیشینه روستایی (که در اثر گسترش بی رویه شهر ها در عرصه کنونی شهرها ادغام شده است)، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه نشین (که در محدوده شهرها قرار دارند) هستند.

    جواد فلاح، رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری استان تهران گفت: بافت‌های ناکارآمد شهری و مسائل و مشکلات مبتلا به آن در دهه های اخیر به عنوان یکی از جدی ترین چالش های نظام برنامه ریزی و مدیریت شهری کشور مطرح شده است.

    بازآفرینی شهری برساس قانون انجام می‌شود

    فلاح با اشاره به مفاد قانونی گفت: در مواد 51 و 61 و 62  قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه، 2 هزار و 700 محله در سطح کل کشور در قالب برنامه ها و طرح های بازآفرینی دیده شده که مقرر شد طی2 برنامه 5 ساله برنامه های بازآفرینی در این محدوده ها پیاده سازی شود.

    نمایی کلی از وضعیت بافت های کل کشور

    وی در ارتباط با بافت های فرسوده کشور گفت: مجموعه بافت های فرسوده و در اصطلاح کنونی بافت های ناکارآمد شهری شامل 5 محدوده است که شامل محلات دارای بافت فرسوده میانی و سکونتگاه‌های غیر رسمی، محدوده‌های تاریخی نیازمند احیا، بهسازی و نوسازی، پهنه های شهری با پیشیه روستایی، پهنه های دارای کابری ناسازگار با کاربری شهری است. مجموعه این 5 محله و محدوده را به عنوان محدوده های ناکارآمد تلقی می کنیم و برنامه ها و طرح ها در این بخش  در قالب مطالعات بازآفرینی شهری مصداق پیدا می کند.

    20 میلیون نفر ساکن بافت فرسوده!

    وی در ادامه گفت: از کل این مجموعه ها بر اساس مطالعات انجام شده (در طرح جامع، مطالعات فرادستی طرح تفضیلی، مطالعات بازآفرینی) در سطح کشور، نشان می دهد بالغ بر 140هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در سطح کشور داریم که جمعیتی بیش از  20 میلیون نفر در این 140 هزار هکتار ساکن هستند.

    11درصد مساحت بافت فرسوده کل کشور مربوط به تهران است

    وی در ارتباط با استان تهران گفت: بر اساس مطالعات انجام شده از این 140 هزار هکتار در حدود 15 هزار هکتار محدوده های ناکارآمد شهری در خود استان تهران و بیش از 4 و نیم میلیون نفر جمعیت ساکن در این محدوده ها است و به عبارتی 11درصد مساحت بافت فرسوده کل کشور در تهران است و 24 درصد جمعیت شهرنشین بافت ناکارآمد در تهران ساکن هستند.

    شناسایی محدوده ها و محلات هدف

    وی در ادامه گفت: اقداماتی در راستای ماده 59 قانون 5ساله ششم توسعه در استان تهران انجام شد. اولین اقدام شناسایی محدوده ها و محلات هدف بود که مطابق آنچه که قانون برنامه ابلاغ کرده و طی آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی سالیانه عنوان شده بود، می‌بایست 270 محله در طرح های بازآفرینی پیاده و اجرایی شود.

    وی در ادامه با بیان اینکه میزان بافت های فرسوده بسیار زیاد است، گفت:  با توجه به شرایط در جهت  برنامه، در سال 97، برابر با 63 محله استان تهران را برای بازآفرینی، تعیین و به تصویب ستاد بازآفرینی شهری استان تهران رساندیم. از این تعداد، 45 محله مربوط به شهرهای استان تهران و 18 محله در خود شهر تهران  واقع است.

    وی افزود: بعد از بازآفرینی این تعداد به تبع در برنامه هفتم توسعه 65 محله دیگر مورد بازآفرینی قرار خواهد گرفت.

    اقدامات اجرایی ستاد باز آفرینی در سال 98

    وی در ادامه گفت: از جمله اقداماتی که در طی سال 98 انجام شده مربوط به جلسات ستاد استانی در استان تهران است که با حضور استاندار و معاون عمرانی به صورت منظم در استان تهران برگزار شده است. به شکل کلی 16 جلسه ستاد استانی تشکیل داده ایم که خروجی آن شامل281 مصوبه در حوزه های مختلف بوده است. ازجمله موارد مهم آن تدوین برنامه عملیاتی اقدام مشترک استان تهران بود که ما موظف بودیم مطابق  برنامه ای که برای استان ها تدوین شده، فعالیت های خود را تدوین و تنظیم کنیم.

    اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای اجرای پروژه ها

    وی افزود: برنامه اقدام مشترک استان تهران شامل بیش از 600اقدام و پروژه است که در افق برنامه 1400دیده شده و برای آن اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیارد تومان پیش بینی کرده ایم که اجرای آن مشارکت همه دستگاه ها را می طلبد.

    وی در ادامه خاطر نشان کرد: برنامه اقدام مشترک به این گونه است که تمامی دستگاه ها اولویت اقدامات در حوزه بازآفرینی ارائه دهند و اولویت برنامه ها باید در  محدوده ها و محله ها و هدفی باشد که در بافت فرسوده است.

    وی ادامه داد: کلیه دستگاه های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری موظف هستند در تخصیص اعتبارات  بودجه سنواتی مربوط به فعالیت خود در شهرها، اولویت را به برنامه های بازآفرینی محدوده ها و محله ها قرار دهند. در واقع این یک  تکلیف قانونی است که کلیه دستگاه ها اقدامات خود را با اولویت بافت فرسوده انجام دهند.

    منابع تامین اعتبار پروژه های بازآفرینی

    وی در خصوص تامین منابع اعتبار این پروژه ها گفت: سه منبع تامین اعتبار داریم. یکی منابع داخلی خود دستگاه ها است که با اولویت بافت فرسوده منابع داخلی خود را به سمت بافت فرسوده سوق دهند. دومین اعتبارات شهرداری هاست در بهسازی معابر شهری و فضاهای عمومی و برخی فضاهای کالبدی باید سهم شهرداری مشخص و در بافت فرسوده اجرایی شود.

    سومین عامل تامین اعتبار، منابع دولتی است که از بودجه عمومی تامین می شود که به دو شکل اعتبارات استانی و ملی است. در حوزه اعتبارات استانی این برنامه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ابلاغ شده، اعتبارات در موافقت نامه های سنواتی و ذیل اقداماتی که دستگاه ها باید انجام دهند، درج شود و موافقت نامه ها مبادله شود. در حوزه عتبارات ملی به صورت متمرکز در شرکت بازآفرینی شهری ایران متمرکز است که آن را به شرکت بازآفرینی ملی ابلاغ و در موافقت نامه های ملی این اعتبارات دیده خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو