مدیران خودروعصر اعتبار

برج سازی خاوری در کانادا دردسر ساز شد

محمودرضا خاوری در کانادا دادگاهی می شود

عصر ساختمان- محمودرضا خاوری و پسرش با شریکشان در یک پروژه بزرگ ساختمان سازی در کانادا دچار اختلاف شده اند.

برج سازی خاوری در کانادا دردسر ساز شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرآنلاین ،بلومبرگ از درگیری قضایی محمود رضا خاوری در کانادا خبر داده و نوشته است" وی و پسرش با شریک اقتصادی‌شان دچار اختلاف شده‌اند".

    خاوری مدیر عامل پیشین بانک ملی ایران است که در سال 1390 در پی اتهام دست داشتن در فساد مالی، به کانادا فرار کرد.

    «سام میزراهی» یکی از شناخته‌شده‌ترین ساختمان‌سازهای کانادا، شریک «خشایار خاوری» فرزند مدیر بانکی فراری ایرانی است. اسناد دادگاه اونتاریو نشان می‌دهد که خاوری پدر از سرمایه‌گذاران اصلی دو پروژه آپارتمان‌سازی میزراهی است.

    میزراهی ادعا کرده است" بعد از بروز اختلاف در پروژه، خاوری با وی تماس گرفته و تهدید کرده است که اگر میلیون‌ها دلار به او نپردازد، خانه وی را آتش‌ زده و آبرویش را می‌برد".

    بر اساس اسناد دادگاه، قرار بود خاوری سرمایه اصلی ساخت دو مجتمع لوکس آپارتمانی در منطقه ثروتمند «یورکویل» را تامین کرده و در 50 درصد از سود شریک شود. خاوری‌ها مدعی‌اند که میزراهی آن‌ها را فریب داده و باید 81 میلیون دلار به آن‌ها خسارت دهد.

    خشایار به همراه میزراهی جزو مدیران شرکت بوده است و اول هم او بوده که از شریک خود شکایت کرده است. وی مدعی است که میزراهی آن‌ها را فریب داده، سرمایه‌ها را بد هزینه کرده و نتوانسته به درستی شرکت را مدیریت کند. وی مدعی است که او سود شرکت را طلبکار است و میزراهی باید دستکم 81 میلیون دلار آمریکا به او بپردازد. خشایار خاوری می‌گوید میزراهی از پروژه‌های دیگر از جمله آپارتمان «وان» که قرار است بلندترین برج کانادا باشد هم به وی بدهکار است.

    در مقابل میزراهی می‌گوید خشایار و به خصوص پدرش در پروژه یورکویل سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بر اساس قرارداد اولیه قرار بوده بعد از پایان پروژه تنها 50 درصد سود را سهیم باشند. به گفته وی، آن‌ها در دیگر پروژه‌ها از جمله پروژه وان سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. وی همچنین پرونده دیگری باز کرده و از خاوری‌ها به دلیل نقض توافق، سهل‌انگاری، تهدید و تلاش برای زدن خسارت اقتصادی به وی، بیش از 38 میلیون دلار آمریکا طلب کرده است.

    بر اساس قرارداد اولیه، خانواده خاوری سرمایه‌گذار پروژه و شرکت میزراهی سازنده بوده و نهایتا قرار بود هر طرف 50 درصد از سود سهم ببرد. خانواده خاوری دستکم 11 میلیون دلار برای خرید زمین پروژه هزینه کرده است.

    میزراهی گفته است که خانواده خاوری با بیان اینکه سرمایه کلانی دارند، گفته بودند که تمام هزینه‌های پروژه را می‌پردازند و نیازی به دریافت وام بانکی نیست.

    در مقابل خشایار خاوری گفته است که میزراهی قرار بوده منابع ساخت و ساز، تأمین سرمایه و جمع‌آوری منابع برای ایجاد یک شرکت ساخت و ساز را تأمین کند.

    بلومبرگ به سابقه خاوری در ایران هم اشاره کرده و نوشته است که وی در فهرست تعقیب اینترپل قرار داشت، اما اکنون در این فهرست نیست و کانادا هم به بهانه اینکه ممکن است خاوری در ایران اعدام شود، از مسترد کردن او خودداری می‌کند.

    این پایگاه نوشته است که مقامات دولت ایران، بانک ملی و اینترپل به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد این پرونده پاسخ نداده‌اند.

    «یان مک لئود» سخنگوی وزارت دادگستری کانادا  گفته است: «دولت نمی‌تواند در مورد اینکه آیا درخواست استرداد فردی را دریافت کرده یا نه، نظری دهد، مگر اینکه آن فرد ذیل قانون استرداد بازداشت شود، چراکه مکاتبات بین دولت‌ها ماهیتی محرمانه دارند.»

    بنا بر این گزارش، در سال 90 زمانی که خاوری به کانادا فرار کرد، میزراهی قصد داشته قرارداد و مراوده مالی با آن‌ها را به بهانه اینکه خاوری به دلیل مسدود شدن حسابش در کاناد دیگر سرمایه‌ای ندارد، بر هم بزند اما خانواده خاوری اعلام کرده‌اند که حساب‌هایشان باز است.

    پس از آن مفاد قرارداد تغییر کرده و قرار شده است که مالکیت پروژه به نام میزراهی ثبت شود و خاوری هم 50 درصد از سود نهایی را دریافت کند. میزراهی می‌گوید از آنجا که منابع وعده شده از سوی خاوری را دریافت نکرده، مجبور شده است 68 میلیون دلار با نرخ سود 20 درصد از بانک وام بگیرد.

    وی اتهام سوءمدیریت پروژه را رد کرده و می‌گوید خاوری در تماس تلفنی با وی، تهدید کرده که «اگر نگذارم چک‌ها نقد شود، خانه‌ام و هرآنچه را به دارم به آتش می‌کشد.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار