مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد:

چشم اندازی در رابطه با دکل‌های برق نداریم

عصر ساختمان- علی اکبری گفت: چشم اندازی در رابطه با دکل‌های برق نداریم، زیرا متولی آن بخش دیگری است اما تا به امروز شرکت توزیع زیربار نرفته است تا شبکه را جابه‌جا کند.

چشم اندازی در رابطه با دکل‌های برق نداریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد: مشکل شهروندان مناطقی مانند خاک سفید، صرفا این نیست که شهروندان مالکیت رسمی ندارند، به عنوان مثال در محدوده یافت آباد در منطقه 18، مجموعه‌ای از زمین‌های کشاورزی وجود داشته که در گذشته مالکان آن ها، زمین‌ها را تفکیک کرده اند و به صورت قولنامه‌ای چند دست چرخیده است، مالکیت آن‌ها قانونی است، اما رسمی نیست. اگر بتوان ثابت کرد که ملک به مالکین تعلق دارد، اداره ثبت، سند صادر می‌کند.

    علی اکبری با اشاره به اینکه زمانی این زمین‌ها مالک داشته و عده‌ای آن را تصرف کرده‌اند و مالکان اصلی شکایت کرده و تشکیل پرونده داده‌اند، گفت: واقعیت این است که نه در تهران و نه در شهر‌های دیگر، راهکار مناسبی برای این موضوع نداریم به جز مکان‌هایی که مالکین اولیه آن‌ها، دستگاه‌های دولتی هستند.

    وی خاطرنشان کرد: این نهاد‌ها به این نتیجه رسیده اند که باید از برخی حقوق خود چشم پوشی کنند تا رسمیت بخشی به مالکیت اتفاق بیفتد. به طور مثال این اتفاق در کوی فرحزاد در حال رخ دادن است و بخش‌هایی از املاک که متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام بوده، با مبلغ بسیار ناچیزی به ساکنین واگذار می‌شود. در مناطقی مانند خاک سفید، شمیران نو، ده ونک و... نیازمند چنین تصمیمات کلانی توسط دستگاه حاکمیت هستیم.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه در مناطقی مانند خاک سفید و شمیران نو بام فروشی صورت می‌گیرد که ضروری است این اقدامات تبدیل به ساخت و ساز‌های قانونی شود، اظهار داشت: ما راه حل‌هایی مانند مقاوم سازی را نیز دنبال می‌کنیم و در تلاش هستیم که بانک‌ها تسهیلاتی برای مقاوم سازی در نظر بگیرند، اما مشکل این محله‌ها با چنین راه حل‌هایی رفع نمی‌شود، این یک تصمیمی است که باید در سطوح حاکمیتی صورت گیرد؛ به طور مثال همین امسال شاهد آن بودیم که یکی از نهاد‌های انقلابی 70 هزار سند مالکیت صادر کرده است. در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی نیز نیازمند تصمیماتی از این جنس هستیم.

    علی اکبری در رابطه با وضعیت دکل‌های برق فشار قوی که سال گذشته جان یکی از شهروندان را گرفت، افزود: رسیدگی به دکل‌های برق یکی از مواردی است که به جز شهرداری به نهاد‌های دیگری باز می‌گردد. شرکت توزیع برق متولی این دکل‌ها است، این مسئله فقط مربوط به منطقه 4 نیست و این مشکل در منطقه 20 در محله جوانمرد قصاب به شکل شدیدتری نیز وجود دارد. زندگی در زیر یا مجاورت این دکل‌ها مخاطرات بالقوه و بالفعلی دارد که مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر شرکت توزیع برق می‌گوید این مکان حریم من است و باید ساکنین جابه جا شوند، که این مورد اصلاً امکان پذیر نیست.

    وی ادامه داد: راه حل دیگری که وجود دارد این است که شبکه برق را به صورت زیرزمینی کنند، این طرح هم مسئله کمتری دارد و هم هزینه کمتری به همراه دارد. این اقدام دشواری است، اما دشواری‌های آن از جنس فنی و مالی بوده و از جنس دشواری‌های اجتماعی نیست.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اذعان کرد: اختیار ما در این رابطه در حد پیگیری است، این موضوع را چندین بار در جلسات کمیته زیرساخت مطرح کرده ایم و از استانداری تهران خواسته شده تا جلسه‌ای را در این رابطه با شرکت توزیع برق داشته باشیم.

    علی اکبری افزود: چشم اندازی در رابطه با دکل‌های برق نداریم، زیرا متولی آن بخش دیگری است، البته ما باید کمک کنیم، اما تا به امروز شرکت توزیع زیربار نرفته است تا شبکه را جابه‌جا کند.

    وی در پاسخ به اینکه اگر مشکل این محلات حل شود آیا باز هم شاهد حضور املاک فرسوده نوساز هستیم، گفت: ما راه حل صدور پروانه مقاوم سازی را ارائه کرده ایم. این راه حل در حال حاضر در سامانه شهرسازی در حال تعریف است. با لایحه‌ای که تدوین کرده ایم و در حال ارسال برای شورای شهر است در تلاش هستیم که عوارض آن را صفر کنیم. دراین رابطه شیوه نامه‌ای را نوشته ایم تا با چه ضوابطی اقدام به مقاوم سازی صورت گیرد.

    علی اکبری در ادامه افزود: ما پنج خانه نیازمند مقاوم سازی را شناسایی کرده و با مالکین آن‌ها تفاهم نامه‌ای امضا کرده ایم که با هزینه خودمان برای آن‌ها مقاوم سازی انجام دهیم، تا ببنیم به طور واقعی هزینه این اقدام چقدر می‌شود.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: اتفاق خوبی که در سال جاری افتاد، تصویب قانون جامع مدیریت بحران کشور در مجلس بود. شهردار تهران مکاتباتی را با وزرای کشور، اقتصاد، راه و شهرسازی انجام دادند و ما پیگیر این موضوع هستیم تا مالکان پروانه رایگانی از شهرداری دریافت کرده و تسهیلاتی را از بانک دریافت کنند، تا بتوانند سرپناهی را طبق آن استاندارد‌هایی که تعریف کرده ایم برای خودشان داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار