مدیران خودروعصر اعتبار

تداوم تقاضای سرمایه‌ در بازار مسکن؛

دندان طمع مالکان به گرانفروشی مِلک در سال ۹۹

عصر ساختمان-بررسی میدانی بازار مسکن و تحلیل واقع گرایانه این حوزه نشان می دهد که یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش تدریجی قیمت مسکن، نگاه سرمایه ای برخی خریداران به بازار است. یعنی آنکه افراد با توجه تلاطمات اقتصادی، برای حفظ ارزش سرمایه شان اقدام به خرید ملک و زمین می کنند.

دندان طمع مالکان به گرانفروشی مِلک در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، مطابق آمار وزارت راه و شهرسازی  قیمت مسکن در دی ماه سال جاری نسبت به آذر ماه حدود 3 درصد افزایش یافته و معاملات مسکن نیز حدود 13 درصد افزایش یافته است.بر اساس این گزارش، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آذرماه سال جاری حدود 13 میلیون و 477 هزار تومان بوده که در دی ماه امسال به حدود 13 میلیون و 882 هزار تومان رسیده است.

    کارشناسان از ابتدای سال جاری به ویژه در نیمه دوم سال اعلام کردند که با توجه به افزایش شدید قیمت در سال گذشته و عدم قدرت مالی متقاضیان، نرخ بازار مسکن افزایش نخواهد یافت اما تحولات بازار در چند ماه اخیر نشان می دهد که شرایط بار دیگر در حال تغییر کردن است.

    این موضوع واضح و مبرهن است که عامل تلاطم و افزایش قیمت ها در هر بازاری، شرایط گردش نقدینگی و هجوم اعتبارات خواهد بود، اگر نقدینگی به سمت بازاری بیاید، آن حوزه دچار تنش می شود، حال برخی کارشناسان معتقدند که نقدینگی در 5 ماه اخیر بار دیگر به سمت بازار مسکن و بورس متمایل شده است، عاملی که با وجود رکود ویژه تورمی و کاهش 43 درصدی میزان معاملات در 10 ماه اخیر، نمودار قیمت ها در بازار مسکن را همچنان صعودی نگه داشته است.

    تولید انبوه مسکن
    به نظر می رسد که کارشناسان از جهاتی درست می گویند که بازار مسکن کشش افزایش قیمت ها را ندارند اما این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد که بازار مسکن در هر شرایطی تابع عرضه و تقاضا است، یعنی آنکه مسکن نیز مانند دیگر بازارهای اقتصادی، وقتی با کمبود عرضه مواجه می شود، آن وقت قیمت ها با بالا رفتن تقاضا، افزایش خواهد یافت.

    از طرف دیگر بررسی میدانی بازار مسکن و تحلیل واقع گرایانه این حوزه نشان می دهد که یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش تدریجی قیمت مسکن، نگاه سرمایه ای برخی خریداران به بازار است. یعنی آنکه افراد با توجه تلاطمات اقتصادی، برای حفظ ارزش سرمایه شان اقدام به خرید ملک و زمین می کنند، از این رو زمانی که نگاه سرمایه ای به بازارهای اقتصادی وجود داشته باشد، افراد و سرمایه گذاران در این بازار تنها به دنبال کسب سود بیشتر هستند، از این رو تلاش می کنند که مسکن خود را با قیمت بالاتری بفروشند.

    70 تا 90 درصد مردم، توان مالی کافی را برای خرید مسکن ندارند

    کارشناسان معتقدند که در شرایط کنونی 70 تا 90 درصد مردم و متقاضایان واقعی، توان مالی کافی را برای خرید مسکن ندارند، حال این سوال پیش می آید که با توجه به عدم رغبت و قدرت مالی مردم، چرا قیمت ها بالا می رود، جواب این سوال این است که خریداران مسکن سودنگر هستند و این مسئله موجب می شود که یا برای کسب سود بیشتر، مسکن خود را نمی فروشند و یا اینکه قیمت ها را به میزان کافی بالا ببرند.

    مالکان و فروشندگان مسکن امروز در انتظار یک وضعیت و شرایط ویژه هستند

    از طرفی مالکان و فروشندگان مسکن امروز در انتظار یک وضعیت و شرایط ویژه هستند، در شرایط کنونی وضعیت رو به رشد بازار بورس، این امید را در دل خریداران ایجاد کرده که شاید در ماه های آینده، با بروز شرایط سیاسی و اقتصادی جدید، قیمت مسکن بالا برود.

    حال این شرایط تنها یک راه علاج دارد که آن هم بازگشت نگاه مصرفی به بازار مسکن است، همان افرادی که به دنبال کسب سود جدید از بازار مسکن نباشند، از این رو برای تحقق این مسئله نیز یک راه کار ویژه وجود دارد که آن هم تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه مسکن است، بنابر این با عملیاتی شدن این قانون، سرمایه گذاران و فعالان این حوزه باید به ازای هر معامله، مالیات چشمگیری را پرداخت کنند، با این روش می توان دست دلالان را از بازار کوتاه کرد و تقاضای واقعی و مصرفی به بازار باز خواهد گشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار