مدیران خودروعصر اعتبار

سخنگوی شورای شهر تهران مطرح کرد;

تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در باغات

عصر ساختمان- سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: فرصت های سرمایه گذاری در باغات تشریح می‌شود.

تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری در باغات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، علی اعطا در چهاردهمین نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران که با همراهی محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری برگزار شد، با بیان اینکه امروز به روال جلسه‌های سه شنبه یک هفته در میان پرونده تشخیص باغ در دستور کار شورا بود، اظهار کرد: همان طور که مطلع هستید تشخیص باغ بودن یک ملک بر عهده شورا است و پرونده‌هایی که در کمیسیون‌های ماده هفت نظریه کارشناسی باغ داشته باشد به صحن می آیند تا رای صادر شود سوالی که در اینجا مطرح می‌شود و من مایلم مقداری در مورد آن صحبت کنم این است که قطعاتی که رای باغ می‌گیرند چه سرنوشتی پیدا می‌کنند و آن دسته قطعاتی که رای غیر باغ می‌گیرند چه شرایطی خواهند داشت.

    وی ادامه داد: در مورد قطعاتی که رای باغ می‌گیرند تا پیش از لغو مصوبه برج باغ طبق این مصوبه عمل می‌شد و سطح ساخت باغ زیرساخت می‌رفت و چیزی از آن باقی نمی‌ماند. بعد از یک دوره زمانی مصوبه برج باغ تعلیق و مصوبه‌ای تحت عنوان خانه باغ جایگزین شد.

    سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه اکنون خانه باغ برای قطعاتی که رای باغ می‌گیرند، ملاک عمل است، عنوان کرد: به این معنا که تراکم ساختمانی و تعداد طبقات و سطح اشغال بنا در باغ بسیار محدود می‌شود و در ازای آن امتیازات اقتصادی دیگری به مالک و سرمایه گذار و بهره بردار داده می‌شود. اگر پیش از این، ملک یک کاربری مسکونی داشته اکنون که رای باغ می‌گیرد، می‌تواند در همان کاربری مسکونی فهرست بسیار متنوعی از فعالیت‌ها را مستقر کند.

    وی در تشریح نوع فعالیت‌ها توضیح داد: به عنوان مثال فعالیت‌های گردشگری، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی آموزشی و خدماتی می‌تواند شکل بگیرد و امتیازات ویژه ای در بحث عوارض به مالکین تعلق بگیرد. به عبارتی اقتصاد جاری در باغات مبتنی بر ساخت و ساز نخواهد بود بلکه مبتنی بر فعالیتی خواهد بود که در آنجا شکل می‌گیرد.

    اعطا تاکید کرد: به زودی نشست فرصت‌های سرمایه گذاری در باغات را از طرف کمیسیون‌های ذیربط و شهرداری و ذی نفعان به منظور توسعه زمینه‌های سرمایه گذاری برگزار می‌کنیم و ابعاد مختلف موضوع را به مردم معرفی خواهیم کرد.

    وی در ادامه با اشاره به تخریب برخی از ساختمان‌های با ارزش در ماه‌های اخیر اضافه کرد: در هفته‌های اخیر حساسیت‌هایی در جامعه فرهنگی کشور نسبت به تخریب بناهای ارزشمند معاصر ایجاد شد و به رسانه‌ها راه پیدا کرد.

    سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: برخی از آثار با ارزش تخریب شدند و برخی در معرض تخریب قرار گرفتند. تخریب این بناها که مربوط به دوره خاصی از معماری شهر تهران هستند اولین لطمه را به هویت شهر وارد می‌کند اما سود اقتصادی فراوانی به مالک آن می‌رساند قوانین و مقررات جاری برای حفاظت از همه بناهای ارزشمند معاصر کافی نیست و در شرایطی که ساخت و ساز فعالیت پرسودی در سال‌های اخیر بوده است این موضوع باعث شده این نوع بناها به سرعت تخریب شوند و چهره شهر دائماً در حال پوست اندازی باشد.

    اعطا با اشاره به اینکه معماری تهران بعد از دوره قاجار تحولات مهمی را پشت سر گذاشته و سیمای امروز شهر همچنان متاثر از این معماری است، گفت: شهرداری قانونا نمی‌تواند جلوی تخریب بناهای ثبت نشده در فهرست‌های میراث را بگیر د چرا که این امر مغایر حق مالکانه دانسته می‌شود بنابراین سیاست اصلی برای حفاظت از بافت‌ها و بناهای ارزشمند معاصر باید مبتنی بر استراتژی «برد برد» باشد به این معنا که مالک و سرمایه گذار از حفاظت از بنا نیز منتفع شوند و شهر و شهروندان نیز از حفظ هویت شهر منتفع شوند.

    وی اضافه کرد: با توجه به اخبار هفته‌های اخیر امروز در شورا طرح فوریت داری تهیه شد که به موجب این طرح که روز یکشنبه تقدیم هیات رییسه می‌شود، شهرداری باید لایحه‌ای مبتنی بر سیاست‌های تشویقی الزام آور و محدود کننده برای حفاظت از میراث معماری معاصر ارایه کند این سیاست‌ها باید شش محور را در نظر بگیرد.

    سخنگوی شورای شهر تهران گفت: حفظ، تثبیت و احیای میراث معماری معاصر، سیاست‌های تشویقی در راستای تبدیل ابنیه ارزشمند شهر به اماکن عمومی، بازنگری در فرآیند صدور پروانه در راستای توجه به میراث معماری معاصر، طراحی الگوهای اقتصادی و برنامه بهره برداری موقت از این ابنیه در راستای تشویق مالکی، تدوین بانک اطلاعاتی میراث معماری معاصر شهر و پیگیری ثبت میراث معماری معاصر در فهرست‌های ذیربط میراث فرهنگی این 6 محور است.

    وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های بودجه شهرداری تهران در سال ٩٩ و فرآیند بررسی آن در شورای شهر تهران گفت: رقم کل بودجه با ٢5 درصد افزایش نسبت به بودجه سال ٩٨ به همراه متمم که بعداً به تصویب رسید بالغ بر سی هزار و ٢۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

    سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری مدعی است بر اساس محاسباتی که در خصوص تحقق بودجه در ١۰ ماهه سال ٩٨ انجام داده است تحقق این بودجه برای سال ٩٩ امکان پذیر است، این موضوع را ما در شورای شهر بررسی می‌کنیم و امیدواریم این طور باشد.

    اعطا با بیان اینکه نکته‌ای که از دید ما در شورا اهمیت دارد این است که برنامه‌های اولویت محور کمیسیون‌ها شامل ١۰٩ پروژه در لایحه بودجه سال ٩٩ دیده شده است، گفت: بودجه اختصاص داده شده به این پروژه‌ها ١۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این می‌تواند نوید بخش اقدامات خوب و موثری در سال ٩٩ باشد.

    سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به شیوه فعالیت شرکت و سازمان ها که بر اساس قانون تجارت اداره می‌شوند، گفت: انتظار می‌رفت تا شاهد کاهش وابستگی آنها به بودجه شهرداری تهران باشیم، به همین منظور مبلغ کمک هزینه سازمان و شرکت‌ها در مجموع ١۰ درصد افزایش یافته که با توجه به پیش بینی تورم بالای ٣5 درصد در سال آینده، عملاً به معنای کاهش وابستگی سازمان‌ها و شرکت‌ها به بودجه شهرداری تهران خواهد بود.

    وی با اشاره به زمان بندی بررسی و تصویب بودجه در شورای شهر تهران گفت: طی یک هفته اعضا، کمیته‌ها و کمیسیون‌ها پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند و در یک فاصله زمانی پس از روز هفتم ارسال لایحه، به مدت سه روز تبصره‌ها در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق مطرح خواهد شد.

    اعطا اضافه کرد: همچنین به مدت 4 روز منابع در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق بررسی خواهد شد، تبصره‌ها و منابع نیز در همین فاصله در صحن علنی هم مطرح می‌شود و به تصویب می‌رسد. پس از آن مصارف را در یک بازه زمانی چهار روزه بررسی خواهیم کرد و در صحن مطرح می‌شود.

    سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین بودجه شرکت‌ها در یک بازه چهار روزه در کمیسیون‌های برنامه و بودجه بررسی می‌شود و در ادامه شاهد بررسی نهایی آن در صحن علنی خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار