مدیران خودروعصر اعتبار

اصرار ایدئولوژیک دولت برای وارد نشدن به بخش مسکن جهش قیمت را رقم زد

عصر ساختمان-مدرس اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه چالش اصلی بخش مسکن عدم دسترسی آسان مردم و متقاضیان به مسکن است، گفت: دولت برای بالا بردن قدرت خرید مسکن باید تولید مسکن را تسهیل کند.

اصرار ایدئولوژیک دولت برای وارد نشدن به بخش مسکن جهش قیمت را رقم زد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، حسین درودیان  در پاسخ به این سؤال که آیا دولت در 6 سال گذشته در بخش مسکن سیاست مناسبی برای بالا بردن قدرت خرید و خانه دار کردن مردم در پیش گرفته است یا خیر،‌گفت:‌ سیاست دولت در چند سال گذشته بیشتر بر محور وام دهی برای خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم بوده است.

    وی افزود: یک رویکرد نسبتا ایدئولوژیک بود که دولت نباید وارد ساخت شود در حالی که در خیلی از کشورهای پیشرفته و سرمایه‌داری اتفاقا آنجایی که دولت وارد شده بخش مسکن و تولید مسکن بوده است.

    مدرس اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه معنی این وروود دولت به مسکن یعنی اینکه بخش تولید مسکن را تسهیل کند، گفت: کمترین کاربرد ایدئولوژی لیبرالیسم و بازار در کشورهای پیشرفته در حوزه مسکن بوده است اما دولت اعلام کرد در بخش مسکن دخالت نمی‌کند و صرفا تقاضای مسکن و پاسخ به تقاضای اقشار متوسط با نرخ ترجیحی بوده است و همان شد که طرح پس انداز مسکن یکم راه‌اندازی شد.

    * اصرار ایدئولوژیک دولت برای وارد نشدن به بخش مسکن جهش قیمت را رقم زد

    درودیان ادامه داد :‌طرح اقدام ملی مسکن نیز به خاطر کارآیی آن سیاست قبلی اتفاق افتاد و دولت احساس کرد که یک مقدار فعال‌تر و کنشگرانه وارد حوزه مسکن و حوزه ساخت شود. اما به هر حال دولت یک اصراری داشت که چنین کاری نکند و بعد دیدیم که قیمت مسکن چند برابر شد.

    وی در پاسخ به این سؤال که چالش اصلی بخش مسکن چیست، گفت: چالش اصلی بخش مسکن دسترسی مردم به مسکن است. یعنی مردم و متقاضیان مسکن با درآمدهای جاری خود به مسکن دسترسی ندارند و قدرت خرید آنها پایین است.

    مدرس اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که دولت چه اقداماتی باید انجام دهد تا قدرت خرید افزایش یابد، گفت: کار اصلی این است که دولت وارد تولید و عرضه مسکن شود نه اینکه دولت و وزارت راه و شهرسازی متولی ساخت باشند. بلکه باید تولید مسکن را تسهیل کند و چیزی شبیه به مسکن مهر راه‌اندازی شود.

    درودیان تاکید کرد: البته این اقدام باید در درون شهرها و در بافت‌های فرسوده در مقیاس بزرگ اجرایی شود.

    وی گفت: این اقدام می‌تواند با مدیریت دولت و عاملیت بخش خصوصی پیش برود تا هر بافت فرسوده احیا شود و هم اینکه حجم قابل توجهی مسکن عرضه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار