مدیران خودروعصر اعتبار

۵/۴ درصد خانه‌های استان یزد خالی است

عصر ساختمان:بر اساس سرشماری سال۹۰ حدود ۲۳‌هزار و ۶۱۱ خانه از ۴۳۳ هزار و ۲۰۲ خانه مسکونی استان خالی بوده است؛ به این ترتیب در این سال ۵/۴درصد خانه‌های استان خالی بود که ۹/۴درصد آن یعنی ۸ هزار و ۵۷۹ واحد آن در روستاها و مابقی در شهرها قرار دارند.

۵/۴ درصد خانه‌های استان یزد خالی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تابناک، بر اساس سرشماری سال90 حدود 23‌هزار و 611 خانه از 433 هزار و 202 خانه مسکونی استان خالی بوده است؛ به این ترتیب در این سال 5/4درصد خانه‌های استان خالی بود که 9/4درصد آن یعنی 8 هزار و 579 واحد آن در روستاها و مابقی در شهرها قرار دارند.
    در این شرایط، فعالان صنعت ساختمان هم مدعی هستند که پر شدن خانه‌های خالی نیاز متقاضیان مسکن استان را تامین نخواهد کرد.

    خالی بودن 5/4درصد خانه‌ها
    مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به نتایج سرشماری سال 90 گفت: بر اساس این سرشماری 23‌هزار و 611 واحد مسکونی در استان یعنی 5/4درصد خانه‌ها خالی است.
    «داود دانشگر» تعداد خانه‌های مسکونی استان را 433 هزار و 202 باب عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از خانه‌های خالی در روستاها و بافت قدیم و مابقی در بافت جدید شهرها قرار دارد و پیش‌بینی می‌‌شود که بیش از 15 هزار خانه خالی در مناطق شهری استان وجود دارد.
    وی با بیان این‌که آمار خانه‌های خالی رو به افزایش است، ادامه می‌دهد: این موضوع به دلیل برخی سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه مسکن و نفروختن خانه در شرایط رکود ازسوی سرمایه‌گذاران و همچنین ساخت برخی خانه‌های لوکس برای استفاده‌های شخصی سازندگان در نقاط خاصی از استان است.
    دانشگر ادامه داد: قشر مرفه جامعه که نیازی به مسکن ندارند با هدف سرمایه‌گذاری برای ساخت و ساز مسکن وارد عمل شده‌اند که وضعیت بازار را برهم می‌زند.
    به گفته وی، بیشترین تعداد خانه‌های خالی استان در شهر یزد قرار دارد.

    حمایت‌های دولت برای خانه‌دار شدن
    مدیر مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان ادامه داد: به ازای هر 101 خانوار یزدی 100 خانه در استان ساخته شده است اما با توجه به خالی بودن برخی از خانه‌ها، همچنان تقاضا برای خانه‌دار شدن در استان بیش از این آمار است.
    وی با بیان این‌که برخی از متقاضیان بدون استفاده از حمایت‌های دولتی صاحب خانه‌ می‌شوند، می‌افزاید: بعضی از متقاضیان نیز یا از تسهیلات دولتی برای خانه‌دار شدن مطلع نمی‌شوند و یا این‌که شرایط استفاده از این تسهیلات را ندارند.
    دانشگر اضافه می‌کند: تعداد متقاضیان واجد شرایط استان برای استفاده از تسهیلات ارائه شده در حوزه مسکن، بیش از 2 تا 3 هزار نفر پیش‌بینی می‌شوند.
    وی درباره واجد شرایط بودن این افراد نیز می‌گوید: شرایط استفاده از تسهیلات دولتی برای خانه‌دار شدن شامل داشتن سابقه 5 ساله سکونت در استان، متاهل بودن و استفاده نکردن از تسهیلات دولتی برای دریافت زمین و خانه است.
    دانشگر ادامه داد: به جز این تعداد مابقی متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات مسکن استان برای یک بار از تسهیلات دریافت زمین و مسکن استفاده کرده‌اند که در حال حاضر برخی از آنها هم خانه ندارند اما دولت هم دیگر تعهدی برای خانه‌دار کردن آنها ندارد.
    وی با بیان این‌که افزایش تقاضای مسکن در استان بیشتر نتیجه مهاجرت‌های انجام شده به استان است، می‌افزاید: نیاز عمده شهروندان یزدی به مسکن تامین شده است و این تعداد تقاضا در برابر وضعیت سایر استان‌های کشور، قابل توجه نیست.

    کاهش قدرت خرید مردم
    دبیر انجمن انبوه‌سازان استان نیز مدعی است که خانه‌های خالی در مالکیت افرادی است که ساختمان را نه برای تامین نیاز بلکه به عنوان سرمایه‌ نگاه می‌کنند.
    «سعید ساعی‌شاهی» اصلی‌ترین عامل خالی ماندن خانه‌ها را کاهش قدرت خرید مردم و رکود بازار خرید و فروش ملک بیان می‌کند و می‌افزاید: با این حال فروش این ساختمان‌های خالی هم نیاز مردم به مسکن را تامین نمی‌کند.
    وی ادامه می‌دهد: اگر قدرت خرید بالا برود و نقدینگی مردم برای خرید مسکن تامین شود، قطعا از تعداد خانه‌‌های خالی کاسته خواهد شد. این فعال صنعت ساختمان با بیان این‌که در طرح مسکن مهر مسکن متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه تامین نشد، اظهار می‌کند: قطعا همه مردم نیاز به خانه ارزان‌قیمت نداشتند؛ از این رو طرح مسکن مهر جوابگوی نیاز همه مردم نبود.
    وی با اشاره به پوشش نیاز دهک‌های پایین جامعه با اجرای طرح مسکن مهر می‌گوید: مسکن مهر باعث تورم بازار مسکن و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم برای تامین مسکن مناسب شد.
    ساعی‌شاهی با اشاره به افزایش بالای متوسط قیمت مسکن با اجرای طرح مسکن مهر، ادامه می‌دهد: بیشتر خانه‌های خالی استان خانه‌های لوکسی است که مشتریان خاصی دارد.
    وی اضافه می‌کند: البته نیاز مردم استان به مسکن نسبت به سایر استان‌های کشور کمتر است.
    دبیر انجمن انبوه‌سازان استان این وضعیت را ناشی از فرهنگ مردم استان می‌داند و می‌افزاید: یزدی‌ها علاقه‌ای به اجاره‌نشینی ندارند؛ از این رو سعی می‌کنند که از ابتدای زندگی برای خانه‌دار شدن برنامه‌ریزی کنند.
    وی با تاکید بر این‌که اگر مردم پول داشتند، دلیلی برای خالی ماندن خانه‌ها وجود نداشت، می‌گوید: تسهیلاتی که دولت برای تامین مسکن در پیش گرفته، تاثیری بر افزایش قدرت خرید مردم نداشته است.
    ساعی‌شاهی می‌افزاید: افزایش قیمت مسکن در شرایطی که درآمد خانواده‌ها به تناسب آن افزایش نیافته است، باعث شده که طرح‌های تشویقی برای خرید مسکن مورد استقبال واقع نشود.

    افزایش ساخت و ساز در مناطق گران‌قیمت
    «سعید ساعی‌شاهی» دبیر انجمن انبوه‌سازان استان با اشاره به ساخت و ساخت استان در حوزه واحدهای مسکونی لوکس و نیمه لوکس، اضافه می‌کند: مختصر ساخت و سازی که در این حوزه در استان انجام می‌شود در مناطق گران قیمت مثل صفائیه و بلوار جمهوری است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو