مدیران خودروعصر اعتبار

فن‌آوری جدید ایران در جهان

پنجره‌هایی که رنگ عوض می‌کنند +عکس

عصر ساختمان- تابستان است و وقتی وارد خانه می‌شوید می‌بینید که پنجره‌ها خانه رنگ سبز تیره به خود گرفته‌اند تا نور آفتاب زیاد نتواند از آن عبور کند و داخل خانه را گرم کند و قبض برقتان را به خاطر روشن کردن مداوم کولرگازی سرسامم آور. رنگ پنجره‌ها زیبایی خاصی هم به خانه بخشیده است. این یک رؤیا نیست. بلکه فن‌آوری‌ای است که برای اولین بار در جهان توسط دو جوان ایرانی تولید و به ثبت داخلی و بین‌المللی رسیده است.

پنجره‌هایی که رنگ عوض می‌کنند +عکس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، این فن‌آوری جدید که توسط دو برادر خوزستانی توسعه داده‌شده است قابلیت‌های بسیار قابل‌توجهی دارد. از این فن‌آوری می‌توان در تولید پنجره‌های هوشمند استفاده کرد. این پنجره‌ها به کمک این فن‌آوری می‌توانند میزان شدت نور خورشید را اندازه‌گیری کنند و میزان شدت نور را  به کاربر نمایش دهند و بسته به نوع محیط کاربری پنجره میزان تیرگی شیشه‌ها را به‌صورت هوشمند تنظیم کند. یکی از ویژگی‌های ممتاز این فن‌آوری نسبت به تمام طرح‌های مشابه در جهان امکان استفاده از رنگ‌های مختلف در پنجره‌هاست و بنابراین می‌توان از هر رنگی که دلخواه مخاطب است در آن استفاده کرد. یکی از قابلیت‌های دیگر این فن‌آوری سیستم ot یا دمای متعادل است. در این سیستم نوع محیط کاربری که پنجره در آن نصب‌ شده است توسط کاربر تعیین می‌شود دمای محیط بیرون دریافت شده سپس با دمای استاندارد برای آن محیط مقایسه می‌شود و درصورتی‌که از حد نرمال خارج باشد سیستم از طریق نرم‌افزار تلفن همراه به کاربر بالا یا پایین بودن دما را هشدار می‌دهد در ضمن باز یا بسته بودن پنجره را بررسی می‌کند و برای جلوگیری از گرم یا سرد شدن بیش‌ازاندازه خانه و افزایش مصرف سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی درصورتی‌که پنجره باز باشد هشدار می‌دهد و چنانچه اختلاف دمایی داخل و خارج ساختمان زیاد شود و کاربر متوجه هشدار تلفن همراه نشود پنجره از طریق چراغ‌هایی که روی فریم آن تعبیه شده است هشدار افزایش یا کاهش دما می‌دهد.

    سیستم هوشمند در فصل زمستان با افزایش ورود نور و گرمای خورشید به داخل ساختمان باعث گرم شدن ساختمان می‌شود و کاهش چشمگیر مصرف انرژی سیستم‌های سرمایشی را در پی دارد و البته در تابستان نیز تابستان با کاهش ورود نور و گرمای خورشید به داخل ساختمان از گرم شدن بیش‌ازاندازه ساختمان جلوگیری کرده و باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی سیستم‌های سرمایشی می‌شود. و طبیعی است که شما را از داشتن پرده و هزینه‌های مربوط به آن بی‌نیاز می‌کند.

    نکته‌ی مثبت دیگر این فن‌آوری این است که به دلیل کم‌مصرف بودن این پنجره می‌توان انرژی موردنیاز خود را با استفاده از پنل باطری‌های خورشیدی تأمین کند که هیچ اضافه باری برای ساختمان ندارد.
    بخش جذاب دیگر این فن‌آوری سیستمی به نام green house است. بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد که سالانه حدود چهار میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند صنعت مدرن امروز با تولید گازها و ذرات آلوده معلق در هوا فضایی برای نفس کشیدن باقی نمی‌گذارد و استشمام هوای پاک را که همواره مایه شادمانی زندگی بشر بوده، به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل می‌کند . محاسبات انجام‌شده نشان می‌دهد با توجه به جمعیت تهران، در شرایط بحران آلودگی هوا احتمال مرگ‌ومیر سالانه پنج هزار نفر وجود دارد . سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست، شاخص‌های کیفی هوا را با 5 نوع آلوده‌کننده هوا محاسبه می‌کنند که شامل ازن روی سطح زمین، منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، دی‌اکسید نیتروژن و گردوغبار است. پنجره هوشمند قادر است با استفاده از این سیستم میزان آلاینده‌های هوا را اندازه‌گیری کند و درصورتی‌که پنجره باز باشد و میزان شاخص کیفیت هوا از حد مجاز بالاتر برود به‌طوری‌که سلامتی انسان را به مخاطره بیندازد سیستم به کاربر هشدار می‌دهد و میزان کیفیت هوا را نمایش می‌دهد .
    بخش جذاب دیگر فن‌آوری سیستمی به نام Home sun است. در این سیستم محیط کاربری پنجره توسط کاربر مشخص می‌شود پنجره هوشمند میزان نور خانه را اندازه‌گیری کرده و با میزان استاندارد برای هر محیط مقایسه می‌کند و درصورتی‌که میزان نور کمتر از اندازه استاندارد و به‌اندازه‌ای که فعالیت در آن محیط برای سلامتی چشم‌ها مضر باشد سیستم کمبود نور را هشدار می‌دهد . و اگر کمبود نور در موقع روز باشد با کم کردن میزان تیرگی شیشه‌ها نور ساختمان را تأمین می‌کند . در مواقعی که نور داخل ساختمان بیشتر از حد استاندارد باشد سیستم با هشدار دادن این موضوع در مصرف سیستم‌های روشنایی صرفه‌جویی می‌کند .
    سیستم‌های و قابلیت بسیار زیاد دیگر نیز در این فن‌آوری تدارک دیده شده است که استفاده از آن‌ها می‌تواند به افزایش کیفیت زندگی در خانه‌ها و آپارتمان‌ها کمک زیادی کند.
    سینا اشکان‌مهر یکی از مخترعان این طرح در مورد مزیت‌های این فن‌آوری نسبت به فن‌آوری‌های مشابه در دنیا می‌گوید :
    "نمونه‌هایی از پنجره‌های هوشمند با تکنولوژی‌های مختلفی چون شیشه‌های الکتروکرومیک، شیشه‌های نانو و کریستال مایع، آرایه‌های نانوسیمی پلی‌آنیلین، شیشه‌های تشکیل‌شده از پلی‌کریستال، شیشه‌های حساس به نور( فتوکرومیک)، نانوبلورها با قابلیت انتقال نور مرئی و رد نور نزدیک مادون‌قرمز و دیگر راهکارها توسعه داده شده است که اغلب به دلایلی چون هزینه‌ی تمام‌شده و یا نگهداری بسیار بالا و غیرقابل‌توجیه و عدم کنترل میزان کدر یا تیزه شدن شیشه به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه نرسیده‌اند. به‌علاوه برخی از این راهکارها هم هنوز در مراحل آزمایشی هستند و تا رسیدن به نمونه نهایی راه زیادی دارند."
    این فن‌آوری که با تلاش جوانان ایرانی برای اولین بار در ایجادشده و به ثبت رسیده است می‌تواند زمینه کارآفرینی و ایجاد اشتغال زیادی باشد و تولیدات آن در داخل کشور به مصرف رسیده و حتی به کشورهای منطقه و دیگر نقاط نیز صادرات داشته باشد. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های مهم کشور در طول سال‌های گذشته بوده است می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌برداری حداکثری کشور از ظرفیت چنین فن‌آوری‌هایی و بهبود شرایط اقتصادی و توان علمی کشور  باشد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار