مدیران خودروعصر اعتبار

پای شورایاری ها بعد از ۲ سال به شورا باز شد

عصر ساختمان-بعد از ۲ سال پای شورایاری ها دوباره به صحن علنی شورای شهر باز شد. قرار است از این پس پروژه های کوچک مقیاس با نظر شورایاری ها در محلات تهران انجام شود.

پای شورایاری ها بعد از ۲ سال به شورا باز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با اما و اگرهای زیادی در مرداد امسال برگزار شد. البته بر سر قانونی بودن یا نبودن این انتخابات مناقشات زیادی صورت گرفت و در نهایت  قاضی سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کشور برگزاری این انتخابات را غیرقانونی عنوان کرد.

    این انتخابات که به صورت الکترونیک و برای اولین بار برگزار شد، حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت.

    اختیاراتی که بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات کم شد

    بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات بخشنامه‌ای از سوی ستاد مدیریت محله در اختیار شورایاری‌ها قرار گرفت و تنها اجازه دادند که شورایاری‌ها فقط یک دفتر در سرای محلات داشته باشند و در عمل تمام اختیارات آنها گرفته شد. در بخشی از این نامه آمده ست این دبیرخانه در حال بازنگری در دستورالعمل‌ها و آیئن‌نامه‌های مربوطه متناسب با مصوبه جدید فوق‌الذکر است و با عنایت به برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها و آغاز به کار دوره جدید همانطور که مستحضرید  در سنوات گذشته حق بهره‌برداری از برخی ساختمان‌ها،‌اماکن و فضای متعلق به شهرداری تهران به دبیران شورایاری محلات واگذار شده بود.متأسفانه قالب موارد این واگذاری‌ها بدون هیچگونه نظارت و قرارداد روشنی بوده است.

    با روی کار آمدن مدیریت جدید شهری در شهریور 96 عملاً شورایاری‌ها که بزرگ‌ترین نهاد مردمی بودند، کنار گذاشته شدند و بعد از مدتی مهرهای اعضای شورایاری گرفته شد و بسیاری از وظایف آنها به شهرداری‌های نواحی سپرده شد. بعد از دو سال وقفه بالاخره انتخابات برگزار شد.

    در چهارمین دوره  شورای اسلامی شهر تهران،  دبیر دبیران شورایاری‌ها در جلسات شورا حاضر و مشکلات محلات را اعلام می‌کردند این در حالی است که در دو سال گذشته دیگر این اقدام انجام نمی‌شد و خبری از شورایاری‌هاکه بازوی نظارتی مدیریت شهری هستند در جلسات شورای شهر نبود اما در نهایت با پیگیری برخی از اعضای شورای شهر پای شورایاری‌ها دوباره به جلسات شورا باز شد.

    مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: دو سال است که دیگر شورایاران محلات به جلسات شورا نمی‌آمدند این در حالی است که شورایاران کمک بزرگی به شورایی‌ها در حل مشکلات شهر هستند.

    وی با بیان اینکه در گذشته این امر رخ می‌داد و دبیران شورایاران مناطق 22‌گانه در صحن حضور پیدا می‌کردند و گزارشی ارائه می‌کردند، گفت: این فرد نماینده کل در  هر منطقه بود و فهرستی از مشکلات محلات مختلف را ارائه می‌کرد و اعضای در این زمینه اظهارنظر می‌کردند.

    عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر شورایاران برای اولین بار در صحن علنی شورا در این دوره حضور پیدا کردند گفت بعد از نطق پیش از دستور  و تذکراتی که داده شد و نامه‌ای که به محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران ارسال کردیم و با سبک‌تر شدن مصوبات این امکان فراهم شد که اعضای شورایاری‌ها در جلسات برای ارائه گزارش حضور پیدا کنند.

    این بار نماینده هر محله در صحن حضور می یابد

    فراهانی در خصوص تفاوت گزارش شورایاران این دوره با دوره قبل گفت:‌در دوره قبل نماینده منطقه حضور پیدا می‌کرد اما در این دوره نماینده محلات حضور پیدا می‌کند.

    وی با بیان اینکه 354 محله در تهران داریم گفت: قرار شد هر هفته سه‌شنبه به مدت نیم ساعت یکی از شورایاران محلات حضور پیدا کرده و گزارش ارائه کند.

    عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورایاران مشکلات کف محله را می‌دانند، گفت: حسن این کار این است که مشکلات محلات ملموس‌تر می‌شود و همچنین مشکلات هر محله با محله دیگر متفاوت است و راحت‌تر می‌توان روی مشکلات تمرکز کرد.

    فراهانی با بیان اینکه در ابتدا یکی از شورایاران محله وصال گزارش عملکرد خود را ارائه کرد گفت: بنده هم از این محل بازدید داشته و گزارشی از  مشکلات را تهیه کردیم و  طی نامه‌ای به پیروز حناچی شهردار تهران خواستار رفع مشکلات شدیم.

    عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در بودجه‌ریزی سال آینده مدیریت شهری پروژه‌های کوچک مقیاس هم دیده شده است، گفت: قرار است از هر محله مشکلات احصاو مهمترین‌های آنها در بودجه دیده شود.

    مشکلی در روند فعالیت شورایاری ها نیست

    وی در خصوص استفساریه اخیر مجلس گفت: این استفساریه در روند فعالیت شورایاری‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

    حضور شورایاری ها در صحن از دور سوم شورا

    بعد از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها با یک وقفه کوتاه فعالیت این افراد آغاز شد.احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: یکی از وظایف اصلی شورایاری‌ها کمک به مدیریت شهری است.حضور شورایاری‌ها در صحن شورا شهر تهران یکی از دستاوردهای مهم شورای سوم بود و بسیار هم مؤثر بود و دوباره در این دوره تکرار خواهد شد.

    وی با بیان اینکه این نمایندگان مشکلات محلات خود را از نزدیک می‌بینند، گفت:‌با ارائه گزارشات به راحتی می‌توان درباره مشکلات تصمیم‌گیری کرد.

    عضو شورای شهر تهران گفت: بسیاری از مشکلاتی که در محلات رخ می‌دهد با نظر تخصصی شورایاری‌ها قابل حل خواهد بود.

    حل مشکلات با نظر شورایاری ها

    مسجد جامعی به بحث  مدیریت پسماند و موضوعات آلودگی هوا در تهران اشاره کرد و گفت: با نظر تخصصی این افراد بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شود با این کار مردم در تصمیمات مشارکت خواهند داشت.

    بر اسای این گزارش دو سالی بود که شورایاری‌ها به صحن شورا نمی‌آمدند اما با پیگیری بعضی  از افراد شورایاری‌ها در صحن حاضر می‌شوند و شورایاری‌ها  می‌توانند بازوی کمکی مهمی برای اداره مدیریت شهری باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو