مدیران خودروعصر اعتبار

پرداخت عوارض ساخت‌وساز براساس ویژگی‌های ملک

عصر ساختمان- معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران از ارائه لایحه‌ای به شورای شهر تا ۱۵ بهمن خبر داد که براساس آن دریافت عوارض ساخت و ساز براساس ویژگی‌های املاک باشد.

پرداخت عوارض ساخت‌وساز براساس ویژگی‌های ملک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، عبدالرضا گلپایگانی در ادامه نشست خبری امروز خود با بیان اینکه ارتقای کیفیت محیطی و فضای شهری مناسب یکی از رویکردهای بنیادین معاونت معماری و شهرسازی بوده است، اظهار کرد: شفاف‌سازی در خانه شیشه‌ای یکی دیگر از رویکردهای اصلی ما بوده که از شعار شهری برای همه برآمده است. براین اساس در گذشته اتفاقاتی رخ می‌داد که مردم با آن باخبر نبودند اما اکنون و بنا به خواسته شهروندان این عملکردها به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گرفته است.

    وی تصریح کرد: عدالت اجتماعی و هوشمندسازی رویکردهای دیگری بوده که در حوزه معماری و شهرسازی به آن توجه کرده‌ایم. علاوه بر این رویکرد دیگری که همواره مورد توجه‌مان بوده این است که از ساختمان‌سازی به سمت مهندسی سازی حرکت کنیم.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران خاطرنشان کرد: به زعم بنده، قانون‌مداری شاید آن نخ تسبیح گم شده‌ای بوده که در گذشته کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و باعث شده بود شیرازه کار از هم گسسته شود. این درحالی است که در حکومت اسلامی رعایت قانون یک واجب شرعی است و از منظر اجتماعی یک مسئله اخلاقی است.

    وی با بیان اینکه وظیفه اداره کل شهرسازی تأیید طرح‌های تفصیلی است، گفت: در یک سال گذشته معادل 19 طرح موضوعی و موضعی به تصویب کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی رسیده و این در حالی است که از سال 91 تا 97 تعداد طرح های موضوعی و موضعی تنها 22 مورد بوده است.

    گلپایگانی تصریح کرد: در استانداردسازی ساختمان و کار مهندسی به سمت ساختمان‌های سبز رفته‌ایم که اقدام بلندمدتی است ولی به طور حتم تا پایان سال موضوع برچسب انرژی را به نتیجه خواهیم رساند. اگر بتوانیم مصرف انرژی را کاهش دهیم هوای بهتری خواهیم داشت. زیرا 30 درصد سوختی که به هوای تهران وارد می‌شود از محل گرمایش و سرمایش ساختمانهاست.

    وی اظهار کرد: در حالیکه آمار صدور پروانه حدود 17 درصد کاهش داشته و در زیربنا نیز با 18 درصد کاهش روبرو بوده‌ایم ولی 95 درصد درآمدهای حوزه صدور پروانه ساختمانی محقق شده است.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به تأیید لایحه عوارض ساخت و ساز در سال گذشته، افزود: بنای ما این بود که در نقاطی که خانه گران است عوارض بیشتری پرداخت شود؛ همچنین برای نخستین بار براساس کدهای منطقه‌ای نسبت به اخذ عوارض اقدام و بر این اساس تهران را به 10 دهک تقسیم کردیم، در واقع این موضوع کار بزرگی است که براساس آن عوارض یک قطعه ملکی را با توجه به ویژگی‌های آن تعیین می‌کنیم یعنی ملک در کنار یک گذر پرتردد باشد یا در مکان خوبی قرار داشته باشد عوارض متفاوتی خواهد پرداخت. امیدواریم قبل از 15 بهمن این موضوع در قالب لایحه به شورای شهر ارائه شود چرا که معتقدیم این طرح به عدالت نزدیکتر است.

    وی در ادامه گفت: بخشی از روند صدور پروانه ساخت و ساز به صورت غیرحضوری در حال انجام است و گام‌های دیگری برنامه‌ریزی شده که طی دو ماه آینده رونمایی خواهد شد و تحولی در حوزه ساختمان ایجاد خواهد کرد. همچنین در تلاش هستیم زمان صدور پروانه‌های معمولی را به یک ماه برسانیم. همچنین قول می‌دهم تا دو ماه آینده صدور پایان کار آپارتمان‌ را بدون حضور مالک و حداکثر طی یک هفته صادر کنیم.

    گلپایگانی با بیان اینکه در رویکرد سازمان نوسازی شهر تهران نیز یک تحول بنیادین ایجاد شده است، گفت: در گذشته وقتی بحث نوسازی مطرح می‌شد تنها امر تخریب و ساخت یک بنای جدید مطرح بود اما اکنون بحث بازآفرینی و نوسازی کالبدی مطرح است. چرا که معتقدیم تنها توجه به تخریب و نوسازی کافی نیست.

    وی با بیان اینکه علی رغم کاهش صدور پروانه در شهر تهران کاهش صدور پروانه در بافت‌های فرسوده تنها 10 درصد بوده است، تصریح کرد: رویکرد بنیادین شهرداری محله محوری است و قول داده‌ایم در سال آینده هزار پروژه در محلات طراحی و در سالهای 99 و 1400 عملیاتی کنیم.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران تصریح کرد: در زمینه بافت و بناهای تاریخی کارهای بزرگی درحال انجام است؛ براین اساس بخشی از طراحی عودلاجان در حال انجام و برای کمیسیون ماده 5 ارسال شده است. همچنین کار کارشناسی دقیقی برای بازار تهران که انجام شده و براین اساس همکارانم در حال کار کردن در زمینه ارتقای کیفیت بازار به عنوان یک پروژه بزرگ هستند.

    وی همچنین درباره فعالیت کمیسیون‌های ماده 100 نیز گفت: یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه انجام شده اصلاح قانون ماده 100 بود که در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح است و از نظر کارشناسی به مراحل پایانی رسیده است. در تهران حدود 70 هزار رأی در کمیسیون ماده 100 صادر شده ولی اجرا نشده‌اند و این وضعیت نشان می‌دهد که صدور آرا منتج به نتیجه نیست.

    گلپایگانی همچنین درباره تفاهم نامه شهرداری و بنیاد مستضعفان نیز گفت: در تفاهم نامه با عقدقرارداد تفاوت دارد در تفاهم نامه به سهم مشترکی می رسند که برای پیش برد امور از ظرفیات طرفین استفاده شود. با توجه به اینکه بنیاد مستعضفان نیز یکی از نهادهای موثر در شهر تهران است و بخشی از زمین بنیاد در اراضی عباس آباد قرار دارد تفاهم نامه ای برای جابجایی این زمین با ساختمانی از شهرداری مطرح شده است. بنابراین بحث خرید در میان نیست.

    وی همچنین درباره آخرین وضعیت پروژه پالادیوم نیز گفت: رأی بدوی این پرونده مبنی بر جمع آوری پل و زیرگذر صادر شده است و از نظر ما نیز همان رأی قلع و قمع باید اجرا شود.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران درباره طرح جامع برج میلاد نیز گفت: در این زمینه تقریبا یک تجدید نظر اساسی انجام داده ایم که هنوز به تصویب کمیسیون ماده 5 نرسیده چرا که نیاز به هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی