مدیران خودروعصر اعتبار

تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا در صورت تامین ۷۰۰۰ میلیارد تومان

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه برای تکمیل خط آهن رشت ـ‌ آستارا ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، گفت: مطالعات فاز یک این پروژه انجام شده است.

تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا در صورت تامین ۷۰۰۰ میلیارد تومان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری در محل نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک اظهار داشت: 3300 کیلومتر خط ریلی جدید در کشور در حال ساخت است و این یکی از اولویت‌های نظام و دولت در توسعه شبکه حمل و نقلی است.

    وی افزود: در حال حاضر سهم جاده‌ای در حمل و نقل کالا و مسافر ما 90 درصد است که باید این سهم تا اندازه‌ای به سمت ریل سوق یابد و بدین ترتیب هزینه حمل بار و جابجایی مسافر کاهش یابد.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: یکی از مواردی که باید در راستای سوق حمل و نقل بارمسافر به سمت ریل محقق شود، توسعه شبکه ریلی است.

    خادمی افزود: در حال حاضر 10 هزار کیلومتر شبکه ریلی در دست مطالعه و 3300 کیلومتر در دست اجراست.

    وی گفت: یکی از این محورهای ریلی ادامه خط آهن رشت تا آستارا است که اگر این اتصال برقرار شود، بارهای جنوب کشور به روی ریل سوق می‌یابد و سپس از طریق راه‌آهن به شمال کشور، آذربایجان، روسیه و اروپا می‌رود.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به موقعیت ایران و ظرفیت مناسب ترانزیتی گفت: برای تکمیل خط آهن تا آستارا، قزوین ـ رشت سال گذشته به بهره‌برداری رسید و برای ادامه مسیر نیز ضرورت دارد 175 کیلومتر ریل احداث کنیم تا به آستارا برسیم.

    وی با بیان اینکه اراضی منطقه شمال کشور گران است، گفت: بابت تملک اراضی در خط آهن رشت ـ آستارا 2000 میلیارد تومان لازم داریم و حدود 5000 میلیارد تومان هم برای تکمیل خط لازم است که تامین این رقم 7000 میلیارد تومان از محل منابع داخلی امکان‌پذیر نیست و باید از محل منابع خارجی استفاده کرد، البته کشورهای آذربایجان و روسیه هم در این باره استقبال کرده‌اند.

    * شناور شدن نرخ عوارضی و محاسبه بر اساس پیمایش عین عدالت است

    خادمی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر جزئیات شناور شدن نرخ عوارضی آزادراه تهران ـ شمال گفت: این مورد کمک می‌کند مردم مدیریت زمان سفر داشته باشند. در این مدل در زمان‌هایی که تقاضای سفرهای بالاتر یا ترافیک بیشتر باشد، قیمت عوارضی گران‌تر است و اگر ترافیک کمتر باشد، قیمت عوارضی ارزان‌تر است. البته این موضوع باید به صورت دقیق در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بررسی و مصوب شود.

    * تکمیل مطالعات فاز یک رشت ـ آستارا

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: ما در خط آهن رشت ـ آستارا مشکل اجرایی و پیمانکار نداریم. مطالعات فاز یک انجام شده است و در این خط 70 کیلومتر مسیر پل است.

    وی اضافه کرد: این خط آهن 6 ساله اجرا می‌شود و ردیف مالی سالانه 150 میلیارد تومانی دارد.

    خادمی همچنین درباره عوارض آزادراهی پیمایشی گفت: اجرای این موضوع طبق عدالت است. ما در 4 نقطه آزادراه‌ها که مسیرهای خروجی بیشتری دارند، شناسایی و دوربین نصب می‌کنیم تا بسته به میزان عبور رقم عوارضی کشف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی