مدیران خودروعصر اعتبار

در پاسخ به سوال علیم یارمحمدی;

وزیر راه از موافقت رهبری با اختصاص اعتبارات صندوق توسعه به خط آهن چابهار خبر داد

عصر ساختمان-وزیر راه و شهرسازی از موافقت رهبری با اختصاص اعتبارات صندوق توسعه به پروژه‌ی خط آهن چابهار خبر داد.

وزیر راه از موافقت رهبری با اختصاص اعتبارات صندوق توسعه به خط آهن چابهار خبر داد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمد اسلامی در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (یکشنبه) مجلس و در پاسخ به سوال علیم یارمحمدی نماینده زاهدان در خصوص دلایل عدم توجه به پسکرانه‌های ریلی و جاده هوایی که در چند ماه گذشته موجب افزایش 400 ، 500 درصدی حوادث منجر به فوت و نقص عضو در این محدوده شده است گفت: طرح توسعه سواحل مکران جزو معدود مواردی در کشور است که به صورت نگاه یکپارچه و با پرهیز از بخشی نگری بر اساس مصوبه ستاد توسعه صنایع مکران در دستور کار قرار گرفته و به عنوان سند راه توسعه سواحل مکران شناخته می‌شود.

    وی افزود: در طرح جامع حمل و نقل و لجستیک، چابهار به عنوان شهر لجستیکی تعریف شده و اقتضای این شهر ایجاب می‌کند که برای کشتیرانی و ظرفیت بنادر آماده سازی صورت گیرد. در همین راستا فاز یک بندر چابهار تمام شده و مراحل تکمیلی فاز دو در حال گذراندن است.

    وزیر راه ادامه داد:‌ در چابهار مهمترین پروژه‌ای که در دستور کار قرار گرفته خط آهن چابهار به زاهدان است که با برآورد 4000 میلیارد تومان 42 درصد پیشرفت داشته است. همچنین رهبری موافقت کردند که اعتبارات صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد تا ان‌شاءالله شاهد رشد قابل ملاحظه در وضع چابهار و سیستان و بلوچستان باشیم.

    وزیر راه با بیان اینکه سیستان و بلوچستان دچار عقب ماندگی تاریخی در حوزه‌ی جاده‌ای بوده اضافه کرد:‌ احداث راه‌های اصلی در دستور کار ما قرار دارد. در مورد محور زاهدان به خاش اعتبار مصوب در سال 97 سه میلیارد و 700 میلیون بوده در حالی که حجم پروژه چند ده برابر این عدد است. ما توانستیم این عدد را به 39 میلیارد تومان برسانیم و امسال هم 60 میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص یافته است.

    وی اضافه کرد:‌ امیدواریم بتوانیم باندهای دوم را در مناطقی که تردد بیشتری دارند در اولویت قرار دهیم. تا سال 1400 بیش از 200 کیلومتر به بزرگراه‌های استان اضافه کنیم.

    اسلامی با اشاره به پدیده حاشیه نشینی در چابهار نیز گفت:‌ ما بنیاد مسکن را در زاهدان و چابهار مستقر کردیم و شروع به ساماندهی کردیم تا یک بار برای همیشه تا پایان سال آینده پدیده حاشیه نشینی را در چابهار خاتمه دهیم. ما به دنبال این هستیم که کیفیت زندگی و کسب و کار را با توسعه زیر ساخت‌ها افزایش دهیم.

    وزیر راه ادامه داد: حجم تردد جاده‌ای در این منطقه حداکثر 200 کامیون است و تلفات جاده‌ای 8 درصد افزایش یافته در حالی که ترددها نسبت به سال 96 رشد 150 درصدی داشته است. همچنین مسافرت هوایی در چابهار 4 درصد افزایش یافته در حالی که در کل کشور مسافرت هوایی کاهش یافته است. در واقع تحرک اقتصادی، رفت و آمد و تخلیه و بارگیری اضافه‌تر در چابهار رخ داده و آرزوی دیرینه برای خروج چابهار از محدودیت در دستور کار قرار دارد.

    اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما در شرایطی قرار داریم که برای محور 670 کیلومتری بودجه 3.7 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و آن را در لایحه سال 98 به 39 میلیارد تومان تبدیل کردیم و تخصیص آن را به 62 میلیارد تومان رساندیم که نشان از اهتمام ما دارد و اگر بتوانیم از محل صندوق توسعه منابعی را به آن اختصاص دهیم سرعت بیشتری را در توسعه آن شاهد خواهیم بود.

    وی ادامه داد: در شش ماه گذشته پیگیری طاقت فرسایی داشتم تا امروز اعتبار راه آهن از صندوق توسعه تخصیص داده شود. ما همچنین مکان‌های پر تردد مانند باند دوم زاهدان به خاش و ایرانشهر به چابهار را در اولویت قرار دادیم تا کریدور شمال به جنوب که از مشهد به زابل، زاهدان ایرانشهر و خاش می‌آید تکمیل کنیم و به بهره برداری برسانیم تا به موازات آن برای راه آهن اقدام کنیم.

    وزیر راه در پایان چابهار را از قطب‌های اقتصادی کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد که گام‌ها برای توسعه چابهار مستحکم تر برداشته شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار