مدیران خودروعصر اعتبار

شناسایی نقاط حادثه خیز رودخانه‌ای

عصر ساختمان-مدیرعامل آب منطقه‌ای شهر تهران، گفت: ۳۷ نقطه از ۶۷ نقطه حادثه خیز رودخانه‌های شهر تهران در سه رودخانه کن، مقصود بیک و دربند قرار دارد.

شناسایی نقاط حادثه خیز رودخانه‌ای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، سید حسن رضوی مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در صد و هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، گفت: 3 موضوع در تهران قابل بررسی است که اولین آنها موضوع رودخانه‌هایی است که در تهران و اطراف آن وجود دارد.

    وی ادامه داد: موضوع دوم بحث آب‌های زیرزمینی در تهران و موضوع استفاده از پسآب برای آبیاری فضای سبز است و در نهایت موضوع سوم بحث فرونشست‌ها است.

    رضوی تصریح کرد: 270 کیلومتر در تهران رودخانه داریم که انرژی فوق العاده‌ای برای ایجاد سیلاب در این رودخانه وجود دارد که در طول تاریخ هم کشته‌ها و خسارت‌هایی به جا گذاشته است.

    مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران، گفت: باید کار مشترکی میان شهرداری و آب منطقه‌ای انجام گیرد تا خطر پذیری شهر تهران در مواجهه با این رودخانه‌ها کاهش پیدا کند.

    وی ادامه داد: ما باید در حوزه رودخانه‌ها یک دبی بازگشت 200 ساله را در نظر بگیریم تا در یک دوره بلند مدت خطرات کاهش یابد.

    رضوی گفت: یکی از اختلافات ما با شهرداری تهران این است که مشاوری از سوی شهرداری انتخاب شده که آمار ارائه شده از سوی این مشاور با آمار ارائه شده ما متفاوت است.

    مدیرعامل آب منطقه‌ای، گفت: آنچه از سوی مشاوران ما بررسی شده است نشان می‌دهد که 37 مورد از 67 مورد نقاط حادثه خیز ما در رودخانه کن و مقصود بیک و دربند واقع شده است.

    وی افزود: ما در تهران در شرایطی هستیم که سیلاب می‌تواند ما را غافلگیر کرده و از ما خسارت‌های عمده ای بگیرد.

    رضوی ادامه داد: اولویت ما رفع نقاط حادثه خیز در سه رودخانه دربند، مقصود بیک و کن است تا نیمی از نقاط حادثه خیز مرتفع شود.

    مدیرعامل آب منطقه‌ای شهر تهران، گفت: این نقاط می‌تواند هر سال به عنوان یک نقطه غافلگیرکننده خود را نشان بدهد و ما را دچار مشکل کند.

    وی به رودخانه فرحزاد هم اشاره کرد و گفت: امروز شاهد این هستیم که در منطقه فرحزاد در بستر و حریم رودخانه فرحزاد ساخت و سازهای با مجوزی صورت می‌گیرد که تخلف است.

    رضوی گفت: ما از شهرداری توقع داریم که مجوز ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه‌ها را صادر نکند تا نه سازندگان گرفتار شوند و نه ما به عنوان بهره‌برداران از رودخانه متحمل خسارات نشویم.

    مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای شهر تهران، گفت: اگر ما در جایی مثل کرج مجبور به رهاسازی دبی آب 150 متر مکعب شویم در پایین‌دست یعنی در جایی مثل بهاران و اطراف آن دو میلیون نفر دچار سیل زدگی می‌شوند.

    وی ادامه داد: برای فهم بهتر این موضوع باید یادمان باشد که وقتی در خوزستان در ابتدای امسال دبی آب 3 هزار متر مکعب رها شد تنها یک میلیون نفر متأثر شدند.

    رضوی گفت: این یعنی این که ما در جایی مثل تهران با یک بیستم دبی آب رها شده در خوزستان دو میلیون نفر را متاثر خواهیم کرد و از این رو باید توجه بیشتری به مشکلات آب منطقه‌ای داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار