مدیران خودروعصر اعتبار

اتاق تعاون ایران طرح شامخ ساختمان را منتشر می‌کند:

شناسایی واحدهای تولید موثر و فراگیر حوزه ساختمان

عصر ساختمان-معاونت پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تحقیقات اتاق تعاون ایران از محاسبه و انتشار شاخص مدیران خرید (شامخ) توسط اتاق تعاون ایران خبر داد.

شناسایی واحدهای تولید موثر و فراگیر حوزه ساختمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اتاق تعاون ایران، علی مطیع جهانی معاونت پشتیبانی، برنامه‌ریزی و تحقیقات اتاق تعاون ایران با اعلام این خبر ابراز داشت: شاخص مدیران خرید (شامخ-( PMI  ساختمان یکی از مهمترین شاخص‌های شناخته شده در دنیا برای بررسی وضعیت رشد این بخش مهم اقتصادی کشور است که اتاق تعاون ایران، محاسبه و انتشار آن را از مهر ماه سال جاری به صورت ماهانه در دستور کار دارد.

    به گفته این مقام مسئول، مطابق با ماده 4  قانون بهبود محیط و کسب و کار، یکی از وظایف مهم اتاق ها پایش ملی محیط کسب و کار و اطلاع سیاست‌گذاران از وضعیت محیط کسب و کار در کشور و سنجش و اعلام آن است.

    وی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف آمار کشور این است که سنجش شاخص‌های اقتصادی ازجمله شاخص‌ها و نماگرهای مرتبط با وضعیت رونق، رکود و رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، در فواصل زمانی کوتاه‌مدت توسط نهادهای رسمی تولیدکننده آمار در کشور  تولید نشده و با تأخیر زمانی انتشار داده می‌شوند و حتی در پاره‌ای از موارد با عدم انتشار اطلاعات روبرو هستیم.

    مطیع جهانی افزود: بر همین اساس مراکز آماری در اتاق های 3 گانه ( تعاون، بازرگانی و اصناف) بر آن شدند  تا با معرفی و تهیه شاخص‌های آماری معتبر و مورد استفاده و قابل استناد درکشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف، طرح آماری شاخص مدیران خرید(شامخ) یا PMI  را به اجرا بگذارند.

    معاونت پشتیبانی، برنامه ریزی و تحقیقات اتاق تعاون تصریح کرد: فاز ابتدایی شاخص مدیران خرید(شامخ) که به اختصار PMI نامیده می‌شود از مهرماه سال گذشته توسط اتاق بازرگانی با عنوان طرح شامخ صنعت به اجرا گذاشته شده است.

    وی یادآور شد: از آنجائیکه صنعت ساختمان به عنوان موتور محرک اقتصادی کشور بوده و بیش از 60 درصد صنایع کشور به آن وابسته است همچنین با توجه به اینکه اتاق تعاون ایران به عنوان محور اصلی برگزار کننده نمایشگاه های داخلی و بین المللی این صنعت، سابقه طولانی دراین بخش داشته و دارای بانک اطلاعاتی و ظرفیت‌های خوبی برای شناسایی جامعه آماری این حوزه دارد، فاز بعدی این طرح به منظور  پوشش کلیه فعالیت های اقتصادی با عنوان طرح شامخ ساختمان توسط مرکز آمار اتاق تعاون ایران با طرح مطالعاتی گسترده و شناسایی واحدهای تولید موثر و فراگیر در این حوزه از تابستان سال جاری انجام شد.

    وی با تاکید بر اهمیت و نقش شاخص شامخ، بیان داشت:  یکی از مهم‌ترین ویژگی های PMI یا شاخص مدیران خرید، موضوع سفارشات بوده که پیش بینی فعالیت تولید در ماه های بعدی به واسطه آن امکان پذیر است  همچنین این مقیاس به عنوان یکی از ابزارهای تصمیم گیری در بورس، نیز می تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

    معاونت پشتیبانی، برنامه ریزی و تحقیقات اتاق تعاون با اشاره به سایر ویژیگی های این شاخص تاکید کرد: از ویژگی های  فرعی شامخ می توان، شاخص‌های سنجش موجودی کالا، روند قیمت ها و آمار استخدامی درازمدت و سفارشات جدید از مشتریان را عنوان کرد.

    به گفته این مقام مسئول، یکی دیگر از استفاده کنندگان این طرح، دولت و دستگاه های اجرایی مرتبط با بخش مسکن است تا با برنامه ریزی در این حوزه نسبت به سیاست‌گذاری صحیح برای خروج از رکود بهترین تصمیمات را اتخاذ کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار