مدیران خودروعصر اعتبار

طمع بی‌پایان پیمانکاران مسکن‌مهر پردیس‌

عصر ساختمان- پس از سال‌ها کش و قوس و خلف وعده در تحویل واحدهای مسکن مهر پردیس در شرق پایتخت، حالا خبر می‌رسد که پس از افتتاح این واحدها هم متقاضیان با مشکلاتی از جمله سوءاستفاده برخی پیمانکاران در تحویل واحدها مواجه شده‌اند.

طمع بی‌پایان پیمانکاران مسکن‌مهر پردیس‌
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، پیمانکارانی که به بهانه هزینه نگهداشت و با این ادعا که متقاضیان واحدهایشان را تحویل نگرفته‌اند، هزینه هایی مطالبه می‌کنند و این تخلفشان صدای مردم و مسئولان شهر جدید را هم درآورده است.

    این در حالی است که برخی واحدها با وجود آماده سکونت نبودن تحویل شده‌اند و همچنین بعضی متقاضیان می‌گویند به آنان اطلاعی مبنی بر آماده بودن داده نشده اما متهم به تحویل نگرفتن و پرداخت هزینه آن هم از ساختارهایی غیر از فرآیندهای تعریف شده مسکن مهر و شهر جدید شده‌اند.

    پای صحبت متقاضیان شاکی

    یکی از متقاضیان مسکن‌مهر پردیس گلایه دارد که پس از سال‌ها خلف وعده متولیان برای ساخت و تحویل، حالا که واحد آماده شده نیز دردسرهایش ادامه دارد و در فرآیندی غیراصولی و به شکل غیرمنطقی، پیمانکار مطالبه وجهی دارد که از نظر او فاقد توجیه است.

    این شهروند در مراجعه به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اظهارداشت:‌ یک واحد مسکن‌مهر در فاز 8 پردیس به نام دخترم خریده‌ام؛‌ حال که برای تحویل اقدام کرده‌ام یکی از مسئولان شرکت پیمانکاری با من تماس گرفته و می‌گوید برای نگهداری ساختمان وجهی پرداخت کنم.

    وی اضافه کرد:‌ پیمانکار مدعی است که چون یکسال از زمان تحویل گذشته و من مراجعه نکرده‌ام، باید هزینه نگهداری ماهی 200 هزار تومان بپردازم وگرنه واحد تحویل نخواهد شد.

    این شهروند ادامه داد:‌ تاکنون هیچ نامه رسمی یا پیامکی نیز مبنی بر آماده بودن واحد و حتی میزان هزینه‌های مترتب بر آن در صورت مراجعه نکردن، برای مالک ارسال نشده است.

    وی تاکید کرد: این اقدام در حالی بوده که آماده سازی واحد مسکونی پس از چند سال تاخیر و تحمیل هزینه های اضافه در مدت زمان های مختلف بر مالک بوده است.

    این شهروند گفت: اگر اخذ چنین وجهی قانونی است چرا سامانه‌ای در چارچوب مشخص و رسمی وجود ندارد و پیمانکار مطالبه دارد که هزینه را به شکلی غیر از چارچوب شرکت عمران یا سایت مسکن مهر واریز کنیم.

    وی همچنین از آماده نبودن کامل زیرساخت های شهری در محدوده واحد مسکونی‌اش انتقاد و بیان کرد: واحدی که زیرساخت‌های شهری آن آماده نیست به چه منظور واگذار می‌شود؟

    این شهروند گفت: هیچکدام از موارد مربوط به این هزینه‌ها در توافق نیامده است.

    واحدهای ناقصی که تحویل می‌شوند

     مستقر در شهرستان پردیس واقع در شرق تهران به دنبال دریافت این گزارش مردمی موضوع را مورد پیگیری داد و متوجه شد که گلایه ها و مشکلات فراتر از این موضوع است زیرا برخی واحدها نیز در صورتی که هنوز آماده و تکمیل نشده‌اند، تحویل می‌شوند.

    مسئولان شرکت عمران شهر پردیس هم می‌گویند که برخی پیمانکاران تخلف می کنند و با آنها برخورد خواهد شد.

    پیگیری نشان می‌دهد برخی پیمانکاران با مطالبه وجه نگهداری، به مالکان فشار وارد می‌کنند تا زودتر برای تحویل واحدهایشان اقدام کنند و این درحالی است که برخی از این واحدها آماده سکونت نیستند.

    گزارش شده که برخی پیمانکاران در فازهای 8 و 11 با وجود آنکه واحدهایشان شرایط سکونت ندارند و هنوز کامل نشده، مالکان را ملزم به تحویل می‌کنند و در صورت ساکن نشدن مالکان در واحدشان، آنان مشمول جرایمی با عنوان هزینه های نگهداری می‌شوند.

    اطلاعیه شرکت عمران چه بود؟

    بررسی ها نشان می دهد این اقدامات پس از صدور اطلاعیه شرکت عمران شهر جدید پردیس آغاز یا تشدید شده است، اطلاعیه ای که گفته شده هدف آن تسهیل امور متقاضیان و نیز جلوگیری از تخلف دلالان بوده نه اینکه مردم تحت فشار قرار گیرند.

    شرکت عمران شهر جدید پردیس مرداد ماه طی اطلاعیه‌ای از جریمه متقاضیانی خبر داد که با وجود آماده بودن واحدها اقدام به تحویل گرفتن منازل تکمیل شده خود نمی‌کنند و براساس مفاد اطلاعیه مشمول قانون روز شمار جریمه خواهند شد.

    واکنش‌های مردمی

    «امین» یکی از ساکنان فاز 11 پردیس است و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: دریافت هزینه نگهداری از واحدهایی که افتتاح و آماده سکونت شده اما متقاضی برای تحویل مراجعه نمی‌کند کار درستی است مشروط بر اینکه واحد مورد نظر قابلیت و امکانات اولیه و ضروری را برای سکونت داشته باشد.

    وی با ابراز تاسف از شرایط نامناسب برخی واحدها گفت:‌ برخی واحدهایی که پیمانکاران بابت آنها هزینه نگهداری درخواست می‌کنند قابلیت سکونت ندارند و مشخص نیست پیمانکار براساس چه معیار و ضابطه‌ای از مالکان هزینه نگهداری دریافت می‌کند.

    به گزارش ایرنا این در حالی است که ماه گذشته شرکت عمران شهر جدید پردیس مصوبه ای در خصوص ساماندهی دریافت هزینه نگهداری توسط پیمانکاران صادر کرد تا از دریافت هزینه‌های غیر متعارف تحت عنوان هزینه نگهداری جلوگیری شود.

    برخی از مالکان مسکن مهر پردیس می‌گویند: حالا که مصوبه یک ماه پیش صادر شده، پیمانکاران هزینه نگهداری را پس از اعلام مصوبه از مالکان دریافت کنند،  برخی از واحدهای افتتاحی در آبان ماه سال گذشته تکمیل نبودند و حالا پیمانکار هزینه نگهداری واحد را از زمان افتتاح محاسبه و مطالبه می‌کند.

    در برخی از واحدهای فاز 11 و 8 نیز تعداد کمی از مالکان باوجود نداشتن آسانسور و سایر نواقص در بلوک ساکن می‌شوند و در این شرایط هر مالکی که در خانه ساکن شود موظف به پرداخت هزینه یکسال نگهداری به پیمانکار است.

    گزارش ها نشان می دهد در بعضی واحدهای فاز 11، پیمانکار برای واحدهایی که تحویل نشدند در فلزی محافظ نصب و بابت این کار یک میلیون و 200 هزار تومان نیز از مالک غایب واحد مطالبه می‌کند.

    بنا به گفته مالکان این فاز  پکیج، شیرآلات، کولر و سایر نصبیات (تجهیزات) پس از تحویل واحد نصب می‌شود و با توجه به خالی بودن واحد ، نصب در فلزی محافظ ضرورتی ندارد تا مالکان نو ورود متحمل این هزینه نشوند.

    این افراد می گویند: مالکان پس از تحویل واحد برای دریافت انشعابات، کنتور برق، تاییدیه نظام مهندسی و سایر موارد حدود سه ماه باید دوندگی کنند تا به شرایط مساعد و مناسب یک واحد مسکونی برسند؛ برخی واحدهای فاز 11 مسکن مهر پردیس ابتدای اسفند 97 به مالکان تحویل شدند و هنوز قابل سکونت نیستند.

    دادستان: حقوق متقاضیان تضییع نشود

    دادستان شهرستان پردیس با بیان اینکه دریافت هزینه نگهداری از سوی پیمانکار باید براساس مفاد توافق باشد و معمولا به دادگاه‌ها راه پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: اگر از متقاضی به‌ناحق پولی دریافت شده به دادگستری مراجعه کند، جلسه دادرسی تشکیل و از طرف مقابل هم خواسته می شود تا دلایل خود را بیان کند.

    علیرضا آغاجری عنوان کرد: با داوری یا از طریق شورای حل اختلاف و مراجع قضایی در شهرستان مشکل تضییع حق متقاضیان را حل می کنیم.

    شرکت عمران: هدف ما حمایت از اقشار کم درآمد است

    مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز با بیان اینکه گلایه جدی از طرف ساکنان مسکن مهر پردیس در تحویل واحدها داشتیم، خاطرنشان کرد: در برخی بلوک های مسکن مهر در فازهای مختلف تنها یک یا دو نفر از متقاضیان در منازل خود مستقر هستند و سایر واحدها خالی است.

    سید مهدی هدایت گفت: سایر مالکان بلوک ها که واحدهای خود را تحویل نگرفته اند نیز هزینه شارژ و مشاعات را نمی پردازند و ساکنان واحدها به دلیل پرداخت نشدن کامل هزینه های یاد شده سایر مالکان از سوی پیمانکار تحت فشار قرار می‌گیرند.

    وی افزود: به منظور رفع مشکل ماه گذشته مصوبه ای صادر شد تا کسانی‌ که واحدهای آماده خود را تحویل نمی‌گیرند، موظف به پرداخت هزینه نگهداری شوند.

    باز پای دلالان در میان است

    مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: تعداد زیادی از واحدهای آماده تحویل در اختیار دلالانی بود که برای تحویل واحدهای خود اقدام نمی‌کنند و با اجرای این مصوبه همه آنان موظف به تحویل گرفتن واحدهای خود می‌شوند.

    برخی پیمانکاران سوءاستفاده می‌کنند

    هدایت اظهارداشت: هدف اصلی ما حمایت از مصرف‌کنندگان و اقشار کم درآمد است، برخی پیمانکاران نیز البته از این مصوبه سوء‌استفاده می‌کنند و ما قطعا با این موارد برخورد می‌کنیم.

    پیمانکاران متخلف منتظر برخورد جدی باشند

    مدیر مسکن مهر پردیس نیز اظهارداشت: در فرآیند تحویل واحدها پیمانکاران به شکل سلیقه‌ای کار می‌کردند و در این زمینه شرکت عمران پردیس بخشنامه‌ای صادر کرد تا متقاضیان و مالکانی که واحدهای آنها آماده است واحد خود را بر اساس یک فرآیند تحویل بگیرند.

    علی اصغر جاودان‌فر افزود: شرکت عمران به منظور کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان این بخشنامه را برای واحدهای آماده تحویلی که مالکان برای تحویل مراجعه نمی کنند اقدام کرد.

    وی  با بیان اینکه زمان تکمیل و تحویل واحد به متقاضیان اعلام می شود، خاطرنشان کرد: در وهله اول تکمیل واحد به بانک به منظور انجام فرآیند فروش اقساطی و پس از آن به متقاضیان برای روال اداری درباره  تحویل واحد اطلاع رسانی می شود.

    مدیر مسکن مهر پردیس عنوان کرد: ‎ شرکت عمران شهر جدید پردیس با پیمانکارانی که خارج از بخشنامه ابلاغی از مالکان هزینه اضافه دریافت کنند برخورد جدی خواهد کرد.

    ‎وی گفت:‌ متقاضیانی که واحدهای آنان آماده سکونت باشد به علت جلوگیری از تضییع حقوق سایرین و به منظور حفظ حقوق شهروندی واحدهای خود را بر اساس جدول زمان بندی تحویل بگیرند تا کسانی که در حال حاضر با وجود مشکلات در واحدها سکونت دارند بتوانند از خدمات لازم بهره مند شوند.

    مدیر مسکن مهر پردیس گفت: برخی از واحدهایی که توسط واسطه‌ها به مردم فروخته می شود به دلیل اینکه از مدت ها قبل آماده تحویل بوده مشمول هزینه نگهداری شده است که دلالان از بیان این موضوع به خریداران خودداری می‌کنند.

    جاودان‌فر با اشاره به اهمیت کسب اطلاع رسانی قبل از خرید واحدهای مسکن مهر پردیس، خاطر نشان کرد: متقاضیان  قبل از خرید واحد‎ها اطلاعات کافی را کسب و تنها از طریق سامانه نقل و انتقال ثانویه مسکن مهر نسبت به ثبت خرید و فروش خود اقدام کنند.

    شهرستان پردیس با 250 هزار نفر جمعیت در شرق پایتخت قرار دارد.

    کلنگ ساخت 81 هزار واحد مسکن مهر پردیس در سال 1391  به زمین خورد و مقرر بود واحدهای مسکونی 18 ماهه به متقاضیان تحویل داده شود اما فقط 6 هزار و 300 مورد از کل تعهدات در آن مدت واگذار شد.
    تاکنون بیش از 30 هزار واحد افتتاح شده و 40 هزار واحد در مرحله نازک کاری قرار دارد، بخش دیگری از این تعداد نیز قرار است تا پایان سال به میزان پنج هزار واحد افتتاح شود.

    مسکن مهر پردیس در 11 فاز در حال احداث است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار