مدیران خودروعصر اعتبار

توسط یک شرکت دانش‌بنیان؛

پوشش‌های مقاوم‌ساز ایرانی شدند

عصر ساختمان- یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی سازی پوشش‌های پلی‌اوره شد که در مقاوم‌سازی و جلوگیری از خوردگی سازه‌های مهندسی و ساختمانی کاربردهای ویژه و گسترده‌ای دارد.

پوشش‌های مقاوم‌ساز ایرانی شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خوردگی و زنگ‌زدگی آفت مرگبار سازه‌های فلزی است. هزینه‌ای که برای جایگزینی سازه‌های پوسیده و بازسازی آن‌های می‌شود سر به فلک می‌کشد. ماجرا وقتی غم‌انگیزتر است که این آفت به جان سازه‌های عظیم نفتی، خطوط لوله انتقال آب و یا نفت بیافتد.

    اما فناوری به کمک حل این مشکل آمده و پوشش‌های نانویی، راه را بر پوسیدگی، خمیدگی و ضربه بسته‌اند. پوشش پلی اوره یکی از محصولاتی است که می‌تواند سازه‌های فولادی را در برابر خوردگی‌، آتش، الکتریسیته و حتی زلزله عایق کند.

    این پوشش در سازه‌های بتنی هم کاربردش را به خوبی نمایان کرده است واین نوع سازه‌ها را در برابر ضربه‌، خوردگی شیمیایی‌، آتش ودیگر آسیب‌ها مقاوم می‌کند. آب بندی وعایق در برابر نشت و نفوذ، از دیگر کاربردهای پوشش پلی اوره به شمار می‌رود.

    پلی‌اوره جایگاه و کاربردهای گسترده خود را در صنایع پیشرفته دنیا یافته و به عنوان یک محصول وارداتی، در کشورمان استفاده می‌شود. اما فعالان فناور یک شرکت دانش‌بنیان  این محصول را با دانش فنی بومی، ایران‌ساخت کرده‌اند.

    سیدمحسن سجادی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از کاربردهای وسیع پوشش پلی اوره در صنایع نفت، پتروشیمی و آب می‌گوید و ادامه می‌دهد: با استفاده از این پوشش مخزن‌هایی که نفت و فرآورده‌های شیمیایی را نگهداری می‌کنند، لوله‌هایی که این مواد یا دیگر سیالات را منتقل می‌کنند و همچنین سازه‌های پالایشگاه‌ها در برابر آسیب‌ها حفظ می‌شود.

    وی با بیان این‌که استفاده از پوشش پلی اوره هزینه‌های هنگفت برای تعویض سازه‌های فرسوده را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، عنوان کرد: در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا، هزینه سرمایه‌گذاری اولیه را قدری افزایش می‌دهند اما برای مدت طولانی‌تری از زیرساخت‌ها استفاده می‌کنند. به طور مثال خطوط عظیم انتقال نفت یا آب شرب، جزو پروژه‌های کلان به شمار می‌رود که عمر مفیدی حداکثر 50ساله دارند. اما اگر این پوشش روی خطوط لوله سوار شود، عمر مفیدشان قطعا به بالای 100 سال خواهد رسید.

    این فعال فناور افزود: ماده اولیه این پوشش ها در داخل کشور ترکیب و فرآوری شده وبه روی سازه مورد نظر پاشیده می‌شود. حتی در مناطق زلزله‌خیز می‌تواند مقاومت دیواره‌ها را تا میزان 10 برابر افزایش دهد.

    مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد:در صنایع دفاعی و نظامی نیز می‌توان این محصول را تحت شرایط فرآوری خاصی به عنوان پوشش ضدگلوله، با کارآمدی بسیار بالا استفاده کرد.

    سجادی با اشاره به کاربردهای این محصول دانش‌بنیان در صنایع و پروژه‌های کشور گفت: در یکی از خطوط انتقال آب شرب جنوب کشور، به طول 70 کیلومتر و قطر 900 میلی متر، نیاز به جایگزینی به دلیل فرسودگی وجود دارد. این کار بالغ بر 200میلیارد تومان هزینه در پی دارد، اما با همین شرایط و صرف هزینه‌ای کم‌تر از 30 میلیارد تومان می‌توان با استفاده از این پوشش، همین سازه را تا 50 سال دیگر مورد استفاده قرار داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو